feature 2 Alastair Oatey: 'Als de distributeurs niet genoeg films kunnen leveren die bums on seats krijgen, dan moeten we iets zoeken dat dat wel kan. Digitale cinema en satellietdistributie geven ons die mogelijkheden! In de kelder lijkt Picturehouse net een soort herensociëteit. informatie over het bioscoopbezoek, wat in de toekomst voor gerichte mai lings gebruikt kan worden. De leden hoeven zich daar niet bewust van te zijn, het kan resulteren in algemeen geformuleerde mailings aan een gerichte groep. 'Stealtb marketing' noemt Oatey dit met een knipoog: onzichtbaar, maar goedkoop. In een grote stad als Londen valt een postercampagne al gauw in het niet, dus is gerichte mar keting veel effectiever. Je moet daarbij als bioscoop niet alleen een eigen bezoekersnetwerk opbouwen en aan spreken, maar daarnaast ook plekken opzoeken waar liefhebbers van bepaalde genres samenkomen, zoals op webfora. Een van de uitdagingen op dat gebied zijn de operavoorstellingen van The Metropolitan Opera uit New York die Picturehouse sinds vorig jaar program meert, geïnitieerd door een eigen medewerker die zich alleen bezig houdt met alternatieve content.'Ons publiek is gemiddeld wat ouder en sommigen gaan sowieso al naar de opera,' aldus Oatey,'maar naar New York ga je niet zo gemakkelijk. Zoiets kan echter alleen werken als het live en exclusief is.' Maar Picturehouse doet meer dan opera. Bij de release van Deatb Proof was er een live-interview met regisseur Quentin Tarantino, dat op kosten van de distributeur naar de verschillende Picturehouses werd gebeamd. En nu al weet men dat op moederdag verteller en komediante Pam Ayres een show zal verzorgen, die live over het Picturehouse-netwerk wordt ver spreid. Alternatieve content Het succes met de alternatieve programmering is Picturehouse niet aan komen waaien. 'Dit soort programmering is wel een sprong in het diepe en we hebben ook wel eens din gen gedaan die niet volgens verwachting liepen. Maar als het lukt is het mindblowingly good, vindt Oatey.'Bij een ope ravoorstelling heb je in de bios coop altijd betere plaatsen dan in het operagebouw en het is alleen maar minder dan er daadwerkelijk bij zijn, omdat de acteurs het publiek niet kun nen horen.'Volgens Oatey moet je gewoon veel verschillende dingen proberen, want als jij het niet doet, dan doet de con currentie het wel. En dat lijkt zeker het geval aangezien ook Vue en Odeon in Engeland behoorlijk inzetten op alterna tieve programmering. Alternatieve pro grammering verandert de manier waarop bioscopen worden gebruikt, maar volgens Alastair Oatey hebben exploitanten daar over het algemeen meer moeite mee dan het publiek. 'In de branche denken we nogal eens in cirkels en hebben we te veel koudwa tervrees om eens iets anders te probe ren. Maar als je het juiste evenement programmeert dan komt het publiek gewoon, dus het kan ons in de toe komst nog heel wat opleveren. Als ze bovendien de locatie leuk vinden, komen ze misschien ook nog eens langs voor een filmbezoek.' De bios coopbranche is de laatste jaren al door genoeg dalen gegaan en op het filmaanbod heeft een exploitant maar weinig invloed. Alastair Oatey:'Als de distributeurs niet genoeg films kun nen leveren die bums on seats krij gen, dan moeten we iets zoeken dat dat wel kan. Digitale cinema en satel lietdistributie geven ons die mogelijk heden. Maar het wordt je niet op een presenteerblaadje aangereikt en alter natieve content is nog lang niet uitge kristalliseerd. Je moet een creatief idee hebben en dan op zoek gaan naar hoe je dat realiseert: these are exciting times!' HOLLAND FILM NIEUWS - 1 5

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2007 | | pagina 15