feature 2
Alastair Oatey:
'Als de distributeurs niet
genoeg films kunnen
leveren die bums on seats
krijgen, dan moeten we
iets zoeken dat dat wel
kan. Digitale cinema en
satellietdistributie geven
ons die mogelijkheden!
In de kelder lijkt Picturehouse net een soort herensociëteit.
informatie over het bioscoopbezoek,
wat in de toekomst voor gerichte mai
lings gebruikt kan worden. De leden
hoeven zich daar niet bewust van te
zijn, het kan resulteren in algemeen
geformuleerde mailings aan een
gerichte groep.
'Stealtb marketing' noemt Oatey dit
met een knipoog: onzichtbaar, maar
goedkoop. In een grote stad als
Londen valt een postercampagne al
gauw in het niet, dus is gerichte mar
keting veel effectiever. Je moet daarbij
als bioscoop niet alleen een eigen
bezoekersnetwerk opbouwen en aan
spreken, maar daarnaast ook plekken
opzoeken waar liefhebbers van
bepaalde genres samenkomen, zoals
op webfora.
Een van de uitdagingen op dat gebied
zijn de operavoorstellingen van The
Metropolitan Opera uit New York die
Picturehouse sinds vorig jaar program
meert, geïnitieerd door een eigen
medewerker die zich alleen bezig
houdt met alternatieve content.'Ons
publiek is gemiddeld wat ouder en
sommigen gaan sowieso al naar de
opera,' aldus Oatey,'maar naar New
York ga je niet zo gemakkelijk.
Zoiets kan echter alleen werken als
het live en exclusief is.' Maar
Picturehouse doet meer dan opera.
Bij de release van Deatb Proof was er
een live-interview met regisseur
Quentin Tarantino, dat op kosten van
de distributeur naar de verschillende
Picturehouses werd gebeamd.
En nu al weet men dat op moederdag
verteller en komediante Pam Ayres
een show zal verzorgen, die live over
het Picturehouse-netwerk wordt ver
spreid.
Alternatieve content
Het succes met de alternatieve
programmering is Picturehouse
niet aan komen waaien.
'Dit soort programmering is
wel een sprong in het diepe en
we hebben ook wel eens din
gen gedaan die niet volgens
verwachting liepen. Maar als
het lukt is het mindblowingly
good, vindt Oatey.'Bij een ope
ravoorstelling heb je in de bios
coop altijd betere plaatsen dan
in het operagebouw en het is
alleen maar minder dan er
daadwerkelijk bij zijn, omdat de
acteurs het publiek niet kun
nen horen.'Volgens Oatey moet
je gewoon veel verschillende
dingen proberen, want als jij
het niet doet, dan doet de con
currentie het wel. En dat lijkt
zeker het geval aangezien ook
Vue en Odeon in Engeland
behoorlijk inzetten op alterna
tieve programmering. Alternatieve pro
grammering verandert de manier
waarop bioscopen worden gebruikt,
maar volgens Alastair Oatey hebben
exploitanten daar over het algemeen
meer moeite mee dan het publiek. 'In
de branche denken we nogal eens in
cirkels en hebben we te veel koudwa
tervrees om eens iets anders te probe
ren. Maar als je het juiste evenement
programmeert dan komt het publiek
gewoon, dus het kan ons in de toe
komst nog heel wat opleveren. Als ze
bovendien de locatie leuk vinden,
komen ze misschien ook nog eens
langs voor een filmbezoek.' De bios
coopbranche is de laatste jaren al
door genoeg dalen gegaan en op het
filmaanbod heeft een exploitant maar
weinig invloed. Alastair Oatey:'Als de
distributeurs niet genoeg films kun
nen leveren die bums on seats krij
gen, dan moeten we iets zoeken dat
dat wel kan. Digitale cinema en satel
lietdistributie geven ons die mogelijk
heden. Maar het wordt je niet op een
presenteerblaadje aangereikt en alter
natieve content is nog lang niet uitge
kristalliseerd. Je moet een creatief
idee hebben en dan op zoek gaan
naar hoe je dat realiseert: these are
exciting times!'
HOLLAND FILM NIEUWS - 1 5