Drieënhalf miljoen bezoekers voor Shooting Star Nederlands- talige films in aantocht Amsterdam Bruidsvlucht De brief voor de koning in productie Shooting Star Film Company bestaat twintig jaar Ze vinden het zelf ook een mijlpaal, twintig jaar Shooting Star Film Company. Drie kapiteins op één schip, dat kon nooit goed gaan. Maar Dave Schram, Maria Peters en Hans Pos wilden bewijzen dat het wel kon. Ze zijn niet echt een filmcollectief, maar doen wel alles samen. 29 De scheepsjonge distributeur RO 25-10-07 Nadine, distributeur A-Film Distribution 08-11-07 Tussenstand, distributeur Cinemien 15-11-07 Hitte/Harara, distributeur A-Film Distribution 15-11-07 Seeyou in Vegas, distributeur Independent Films 22-11-07 De scheepsjongens van Bontekoe, distributeur RCV 29-11-07 Kapitein Rob en het geheim van professor Lupardi, distri buteur A-Film Distribution 19-12-07 K3 en de kattenprins, distri buteur Independent Films 20-12-07 Moordwijven, distributeur Independent Films 03-01-08 Bloedbroeders, distributeur Benelux Film Distributors 24-01-08 Niets te verliezen, distributeur Independent Films 14-02-08 Alibi, distributeur Independent Films 19-03-08 Samson Gert, distributeur Independent Films 20-03-08 Zomerhitte, distributeur Independent Films 23-04-08 Morrison, distributeur Warner Bros. 24-04-08 Dunya Desie in Marokko, distributeur Independent Films 25-06-08 Hoe overleef ik mezelf?, distributeur Warner Bros. 26-06-08 Snuf de hond, distributeur RCV juni '08 Piet Piraat 3, distributeur Independent Films juni '08 Amsterdam, distributeur Benelux Film Distributors 17-07-08 De brief voor de koning, distributeur Benelux Film Distributors sept. '08 Het huis Anubis, distributeur Independent Films najaar '08 Bruidsvlucht, distributeur A-Film Distribution okt. '08 De eetclub, distributeur Benelux Film Distributors 10-12-08 Wit licht, distributeur Independent Films Door Lucia Alleman Een paar dagen voor de première van Timboektoe word ik door Dave, Maria en Hans ontvangen op het kantoor van Shooting Star aan de Prinsengracht. In de hoge, grote kamer, met uitzicht op de herfstbomen aan de gracht liggen de affiches voor Kapitein Rob al klaar. Kapitein Rob bevindt zich in de post-productiefase. In het kantoor waar tijdens de pro ductie een hele ploeg zit te bellen en te regelen is de rust weergekeerd. Nu staat de klok aan de wand stil om kwart voor tien.'Bij ons staat de tijd inderdaad soms stil,' grapt Hans,'dat is symboliek.' Dave:'Het is wel zo dat in de productieperiode de tijd heel langzaam gaat. Omdat je lange dagen maakt, lijkt het of het heel lang duurt.' Maria: 'Het is net als op vakantie. Je bent een weekendje in Parijs, maar voor je gevoel ben je al weken weg.' Lief en leed Maria en Hans kennen elkaar van de rechtenstudie. Maria maakte al snel de overstap naar de Filmacademie, waar Dave toen al een paar jaar studeerde. Hans maakte de rechtenstudie af maar freelancete al wel in die tijd. Hij pro duceerde zelfs de eindexamenfilm van Dave. Ze werkten voor andere film producenten, tot ze in 1987 besloten voor zichzelf te beginnen. Shooting Star begon met het produceren voor de startende regisseurs Eddy Terstall en Theo van Gogh. Tegenwoordig produceren ze vooral hun eigen films en maken ze al vijftien jaar het tv-programma Filmspot, waarin Jac. Goderie de nieuwste films bespreekt. Is Shooting Star een collectief? Maria:'Nee, een collectief werkt veel meer verplichtend, zo van: en nu ben ik aan de beurt! Bij ons gaat het heel losjes. Je vertelt de anderen dat je een idee wilt uitwer ken. Zo ben ik in 1994 begonnen met De tasjesdiefWe hadden toen al veel voor andere regisseurs gewerkt. Met alle respect, maar ik dacht dan vaak: als het zo moet, dan kan ik het ook. Maar dan moet je het wel doen. Het Film fonds belt je niet op om te vragen waar je film blijft?' Dan is het toch pret tig om mensen om je heen te hebben die achter je staan? Maria:'Natuurlijk, ik denk dat Shooting Star niet twintig jaar had bestaan als we niet lief en leed met elkaar hadden kunnen delen. Je hebt behalve suc ces ook wel eens tegenslag. Als je dat in je eentje zou moeten verwerken, dan zeg je eerder: ik stop ermee.' Hans:'Er is zoveel loyaliteit dat je nooit hoeft te denken "oh, dat zeg ik maar niet, want dan krijg ik een slecht rap portcijfer." Prikkeling Als je twintig jaar bestaat mag je best filosoferen over de betekenis van film. De jubilerende Shooting Stars: Dave, Maria Hans (van links naar rechts). Foto Tanja van Rooden. Dave:'Het magische van film is dat je iets maakt wat blij vend is.' Hans:'Ons motto is: filmen is het leukste wat er is. Het maken van een film is een moeilijk en pijnlijk proces. Tegelijkertijd heeft het zoveel creatieve facetten, dat je op alle fronten wordt uitgedaagd. Van het schrijven tot het fil men zelf. Van het puzzelen bij de montage tot het creëren van iets blijvends.' Dave:'Het is elke keer weer anders. Mijn vader zat in het onderwijs. Die moest 's avonds tientallen schriftjes nakijken. Hij zei dan: wacht maar tot jij dertig jaar in film zit, dan vind je het ook niet meer zo leuk. Wij doen het nu twintig jaar en we vinden het nog steeds hartstikke leuk. Hans: 'Je vraagt je ook af waarom mensen naar de bioscoop gaan. Ze willen een bepaalde prikkeling ondergaan. Als filmmaker ben je een soort toeleverancier van prikkelingen.' Lovestory Als je naar de trackrecord van Shooting Star kijkt, met suc cessen als Kruimeltje, Pietje Bell, Afblijven! en de telefilm Bella Bettien, dan zie je duidelijk dat Shooting Star kiest voor de publieksfilm. Dave: 'Bij onze films word je ver maakt en toch krijg je iets mee. Zoals in Afblijven! Dat is een lovestory, maar ook een film waarin het onderwerp drugs wordt aangesneden. Kapitein Rob is een avonturen film, maar er zit ook iets in over voor jezelf opkomen.' Hans:'Er moet altijd een uitdaging in zitten. We zijn niet goed in formulewerk.' Maria:'Nou, daar mag je dan met Carry Slee wel voor oppassen!' Hans: Afblijven! en Timboektoe zijn heel verschillende films. De een heeft een Een film a la Crash, werd Amsterdam al genoemd, de nieuwe film van producent Martin Lagestee. Een uiteen lopende groep mensen bevindt zich op een zeker moment in Amsterdam. Via verschillende verhaallijnen krijgen ze uiteindelijk allemaal met elkaar te maken. Amsterdam betekent het regiedebuut van Ivo van Hove die al diverse theaterproducties en opera's regisseerde. De hoofdrollen worden gespeeld door Mimoun Oaïssa, Ilias Adap, Katja Herbers en Aus Greidanus jr. Ook is een rol weggelegd voor de Amerikaanse actrice Marisa Tomei. Amsterdam gaat in de zomer van 2008 uitge bracht worden door Benelux Film Distributors. Afgelopen maand zijn de opnamen begonnen van Bruidsvlucht, de nieuwe speelfilm van de makers van De tweeling. Bruidsvlucht vertelt over drie jonge brui den - Ada, Marjorie en Esther - en hun ontmoeting met avonturier Frank terwijl ze in 1953 op weg zijn naar Nieuw-Zeeland. De levens van het viertal zullen voor altijd met elkaar verbonden blijven. De hoofdrollen in deze film van regisseur Ben Sombogaart worden vertolkt doorWilleke van Ammelrooy, Anna Drijver, Pleuni Touw, Karina Smulders, Petra Laseur, debutante Elise Schaap en Waldemar Torenstra. Sombogaart verfilmt het scenario van Marieke van der Pol. De producenten zijnAnton Smit en Hanneke Niens van IdtV Film.A-Film Distribution brengt Bruidsvlucht najaar 2008 uit in de Nederlandse bioscopen. De hoofdrollen in de verfilming van het jeugdboek De brief voor de koning gaan gespeeld worden door Yannick van de Velde en Quinten Schram. Regisseur Pieter Verhoeff gaat deze maand starten met de opna men van de familiefilm. In De brief voor de koning krijgt de zestienjarige Tiuri een geheime brief in handen die hij naar de koning van Unauwen moet brengen. Het is een reis vol gevaren.Terwijl ridders en rovers hem op de hielen zitten, sluit hij een waarde volle vriendschap. De brief voor de koning, naar het boek vanTonke Dragt, dat vorig jaar werd uitgeroepen tot beste jeugdroman van de afgelopen vijftig jaar, gaat 17 juli 2008 in de Nederlandse bioscopen draaien en zal worden uitgebracht door Benelux Film Distributors. i - HOLLAND FILM NIEUWS HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2007 | | pagina 27