Digitale Evangelisten
techniek
Een bezoek aan Arts Alliance Media in Londen
In een voormalig kerkje in West-Londen werkt Arts Alliance er
hard aan om de voornaamste Europese 'digital solution com-
pany' te worden. De kennis die het bedrijf met het Britse
Digital Screen Network heeft opgedaan, wil men nu ook
elders toepassen, zoals in Nederland. Maar Arts Alliance
werkt ook aan innovatieve concepten voor de home enter-
tainmentmarkt.
Door Frank de Neeve
Het Engelse Arts Alliance Media is een
technologisch-innovatief bedrijf dat
diensten aanbiedt voor digitale cine
ma. Dit omvat niet alleen financiering,
installatie en onderhoud van projec-
tieapparatuur, maar ook training van
personeel en film-encodering. Een
paar jaar geleden won het toen nog
onbeduidend kleine bedrijfje het
contract van de UK Filmcouncil voor
het Digital Screen Network (DSN).
Door 240 zalen verspreid over Groot
Brittannië uit te rusten met digitale
projectieapparatuur, wilde men
arthousefilms en andere niet-
Hollywood producties over het hele
land kunnen vertonen, iets wat van
wege de kosten met 35mm niet lukte.
Tegenwoordig is moederbedrijf Arts
Alliance een klein conglomeraat van
bedrijven dat zich op de scheidslijn
van innovatieve media en netwerk
technologie beweegt, zowel in de
bioscoop, thuis als via diensten aan
bedrijven.
VPF
Zes maanden geleden heeft Arts
Alliance Media de roll out van het
DSN voltooid. De daarbij opgebouwde
expertise wil men nu inzetten bij
meer commerciële installaties, zoals
bij het dit voorjaar gerealiseerde eer
ste digiplex, een compleet digitaal
multiplex van bioscoopexploitant
Odeon. Arts Alliance Media timmert
echter ook internationaal aan de weg.
Tijdens de afgelopen editie van
Cinema Expo maakte het bedrijf
bekend dat het in Parijs een kantoor
opent dat zich op Zuid-Europa gaat
richten. Daarnaast heeft het in
Scandinavië en de Benelux lobby
isten. De andere grote aankondiging
tijdens Cinema Expo was dat Arts
Alliance Media als eerste in Europa
een Virtual Print Fee-deal heeft
gesloten, vooralsnog met twee studio
's. Anders dan bij het Belgische XDC,
waar momenteel met leaseconstruc
ties wordt gewerkt, betalen de studio
's bij een VPF daadwerkelijk mee aan
de digitale installaties waarmee hun
films worden vertoond. VPF-deals zijn
behoorlijk complex, maar in principe
komt het erop neer dat de studio's
een overeenkomst sluiten met een
facilitator, om digitale films te leveren
en financieel bij te dragen aan de
apparatuur waarop die worden ver
toond. Hiermee wordt over langere
tijd, meestal tien jaar, de kostbare
apparatuur die de facilitator heeft
voorgeschoten afbetaald.
Ook de bioscoopexploitant betaalt
mee aan de apparatuur, maar deze bij
drage is afhankelijk van de hoeveel
heid HoUywood-fïlms die hij
gemiddeld per jaar vertoont.
Financiering middels een Virtual
Print Fee is dus geen one sizefits all-
recept; om een installatie met een VPF
te financieren zal een exploitant de
facilitator inzicht moeten geven in de
boeken en onderhandelen over een
deal.
Netwerktechnologie
Het hoofdkantoor van Arts Alliance is
gevestigd in een prachtig verbouwd
kerkje in West-Londen; eigenlijk wel
toepasselijk voor een bedrijf dat het
digitale evangelie zo wijd verspreidt.
Op de begane grond van het gebouw
Het hoofdkantoor van Arts Alliance Media in Londen. Foto's Frank de Neeve.
HOLLAND FILM NIEUWS - 31