Digitale Evangelisten techniek Een bezoek aan Arts Alliance Media in Londen In een voormalig kerkje in West-Londen werkt Arts Alliance er hard aan om de voornaamste Europese 'digital solution com- pany' te worden. De kennis die het bedrijf met het Britse Digital Screen Network heeft opgedaan, wil men nu ook elders toepassen, zoals in Nederland. Maar Arts Alliance werkt ook aan innovatieve concepten voor de home enter- tainmentmarkt. Door Frank de Neeve Het Engelse Arts Alliance Media is een technologisch-innovatief bedrijf dat diensten aanbiedt voor digitale cine ma. Dit omvat niet alleen financiering, installatie en onderhoud van projec- tieapparatuur, maar ook training van personeel en film-encodering. Een paar jaar geleden won het toen nog onbeduidend kleine bedrijfje het contract van de UK Filmcouncil voor het Digital Screen Network (DSN). Door 240 zalen verspreid over Groot Brittannië uit te rusten met digitale projectieapparatuur, wilde men arthousefilms en andere niet- Hollywood producties over het hele land kunnen vertonen, iets wat van wege de kosten met 35mm niet lukte. Tegenwoordig is moederbedrijf Arts Alliance een klein conglomeraat van bedrijven dat zich op de scheidslijn van innovatieve media en netwerk technologie beweegt, zowel in de bioscoop, thuis als via diensten aan bedrijven. VPF Zes maanden geleden heeft Arts Alliance Media de roll out van het DSN voltooid. De daarbij opgebouwde expertise wil men nu inzetten bij meer commerciële installaties, zoals bij het dit voorjaar gerealiseerde eer ste digiplex, een compleet digitaal multiplex van bioscoopexploitant Odeon. Arts Alliance Media timmert echter ook internationaal aan de weg. Tijdens de afgelopen editie van Cinema Expo maakte het bedrijf bekend dat het in Parijs een kantoor opent dat zich op Zuid-Europa gaat richten. Daarnaast heeft het in Scandinavië en de Benelux lobby isten. De andere grote aankondiging tijdens Cinema Expo was dat Arts Alliance Media als eerste in Europa een Virtual Print Fee-deal heeft gesloten, vooralsnog met twee studio 's. Anders dan bij het Belgische XDC, waar momenteel met leaseconstruc ties wordt gewerkt, betalen de studio 's bij een VPF daadwerkelijk mee aan de digitale installaties waarmee hun films worden vertoond. VPF-deals zijn behoorlijk complex, maar in principe komt het erop neer dat de studio's een overeenkomst sluiten met een facilitator, om digitale films te leveren en financieel bij te dragen aan de apparatuur waarop die worden ver toond. Hiermee wordt over langere tijd, meestal tien jaar, de kostbare apparatuur die de facilitator heeft voorgeschoten afbetaald. Ook de bioscoopexploitant betaalt mee aan de apparatuur, maar deze bij drage is afhankelijk van de hoeveel heid HoUywood-fïlms die hij gemiddeld per jaar vertoont. Financiering middels een Virtual Print Fee is dus geen one sizefits all- recept; om een installatie met een VPF te financieren zal een exploitant de facilitator inzicht moeten geven in de boeken en onderhandelen over een deal. Netwerktechnologie Het hoofdkantoor van Arts Alliance is gevestigd in een prachtig verbouwd kerkje in West-Londen; eigenlijk wel toepasselijk voor een bedrijf dat het digitale evangelie zo wijd verspreidt. Op de begane grond van het gebouw Het hoofdkantoor van Arts Alliance Media in Londen. Foto's Frank de Neeve. HOLLAND FILM NIEUWS - 31

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2007 | | pagina 29