Eerste toekenningen suppletiefonds Clean-Team aan de slag in Hoogeveen kort ROVEKA Voor al uw thermische tickets Bekend met vele soorten printers Zeer gevarieerde drukmogelijkheden graup In de vorige Holland Film Nieuws berichtten we over het nieuwe suppletiefonds. Elf producenten dienden eind juni een aanvraag in om voor steun uit dit fonds in aanmerking te komen. De volgende films ontvingen in totaal 8,6 miljoen euro suppletiesubsidie van het Nederlands Fonds voor de Film. De brief voor de koning (Eyeworks Egmond Film &TV, regie Pieter Verhoeff): 2.400.000,- Bride Fligbt (IdtV Film, regie Ben Sombogaart): €2.368.147,- Spion van Oranje (Fu Works Productions, regie Tim Oliehoek): 1.442,000,- Het leven uit een dag (Theorema TV Productie, regie Mark de Cloe): 904.000,- Amsterdam (Lagestee Film, regie Ivo van Hove): 822.500,- Vox Populi (Spaghetti Film, regie Eddy Terstall): 710.328,- Moordwijven (voorheen: De botox methode) (Tom de Mol Productions, regie Dick Maas): 456.514,- Atlantis (Waterland Film &TV, regie Digna Sinke): €429.791,- Het echte leven (Motel Films, regie Robert Jan Westdijk): 286.369,- J'accuse (Submarine, regie Peter Greenaway) (documentai re): 204.830,- Van de eerste aanvragen eerder dit jaar werd alleen die van Shooting Star voor de film Kapitein Rob niet toegekend. Films waarvan 65% van het productiebudget is gefinancierd, kunnen via de suppletieregeling (maximaal) de ontbrekende 35 aangevuld krijgen, mits een kwart van de financiering afkomstig is van marktpartijen. Voor de suppletieregeling is vanaf 2008 jaarlijks dertien miljoen euro beschikbaar. Dit jaar is er 11,5 miljoen voor suppletiesubsidie. Albert Jan Vos, exploitant van Luxor in Hoogeveen, was 'het kapotte glaswerk, de stukgeslagen bierflesjes, patatbak jes, colablikjes, pizzadozen, de kots en urinestrepen', naar eigen zeggen,'meer dan zat'. Daarom nam hij deze zomer het initiatief tot het project Opzij! Clean-Team Horeca Hoogeveen. Sinds juli loopt er iedere zondagmorgen een speciaal Clean-Team door het centrum van Hoogeveen. Het doel is om het centrum te ontdoen van vuil. De reacties zijn erg goed, zo liet Albert Jan Vos weten. Zowel inwoners, ondernemers, kerkgangers als het gemeentebestuur van Hoogeveen vertelden de bioscoop exploitant dat ze het een voortreffelijk initiatief vinden. Meerdere horecabedrijven hebben vrijwel direct aangege ven mee te willen betalen, nadat de bioscoop gedurende de eerste drie maanden garant stond voor de kosten. De gemeente draagt bij door het beschikbaar stellen van schoonmaakartikelen. Bijzonder aan het project is dat jongeren, die allen licht autistisch zijn, zelf op zondagmorgen het centrum aanve gen. Deze jongeren zijn uitgezocht door een gespeciali seerd bureau Zij Zij. Zij geven jongeren een steuntje in de rug bij het vinden van een bijbaantje. Ze doen boven dien werkervaring op. De jongeren zijn enthousiast en voelen dat zij met iets goeds bezig zijn. Albert Jan Vos hoopt dat het idee navolging krijgt en dat andere onder nemers soortgelijke projecten in Nederland opstarten. speciaaldrukwerk h ff Stemerdingweg 9 T +31 (0)34 63 32 000 3769 CE Soesterberg F +31 (0)34 63 32 010 Nederland sales@roveka.com HOLLAND FILM NIEUWS - 35

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2007 | | pagina 33