David Cilmour 'live' in de bioscoop marketing Het alternatief voor Ladies Nights Begin september stond Pink Floyd-voorman David Gilmour 'live' in CineMec in Ede, Pathé Tuschinski in Amsterdam en Pathé Buitenhof in Den Haag. En wie zaten er in de zalen? Doorgewinterde Floyd-fans. Bijna allemaal 45-plus en bijna allemaal mannen. pointof sales www.digitalgenius.eu 0800 2977774 Door Jeroen Huijsdens Een paar jaar geleden gaf David Bowie een concert dat met behulp van satelliettransmissie wereldwijd live te volgen was via diverse poppodia en bioscopen.'De Nederlandse bioscopen hebben hiermee een kans gemist om zich als eigentijdse uitgaanslocatie te profileren', schreef redacteur Frank de Neeve destijds in dit blad. Zijn opmerking bleek uiteindelijk niet aan dovemansoren gericht. Onderdeel van de evenementafspraken die Gerben Kuipers van CineMec in Ede heeft gemaakt met het Pathé-concern is dat de bioscopen van hun exploitaties ook onderdak bie den aan popconcerten. De première was voor David Gilmour die 6 september in het Londense West End stond. Bezoekers van 350 zalen wereldwijd, waaronder dus drie Nederlandse zalen, waren getuige van een live-evenement dat bestond uit een uitgebreide samenvatting van Gilmours nieuwste concert-dvd Remember Tbat Night, een live Q&A en een korte jamsessie. Dat alles in HD en met supe rieure geluidskwaliteit. Nieuwe ervaring Voor de circa 475, bijna uitsluitend mannelijke bezoekers in CineMec, was het duidelijk een hele nieuwe ervaring om een concert van hun idool op deze manier mee te maken. In de zalen - het concert was te volgen in zowel de grote zaal als zaal 1 - bleef het voor concertbegrippen eigenlijk heel rustig. Wellicht werd dat ook wel veroorzaakt door de psychedelische, haast hypnotiserende muziek van Gilmour. Behoudens een fan die de entreeprijs van vijfen twintig euro wel 'stevig vond voor het kijken naar een dvd- concert op een groot doek', was er na afloop geen negatief geluid te horen. De aanwezigen waren lovend over de vrij wel vlekkeloos verlopende registratie, het imposante doek ('toch anders dan thuis op mijn plasmascherm') en het voortreffelijke geluid. Onder de indruk waren ze vooral van de kwaliteiten van de artiest die ze duidelijk adoreren, getuige de diverse waar te nemen Pink FloydT-shirts. Hoe bijzonder het evenement ook was, het meest opvallen de was misschien nog wel de samenstelling van het publiek. Er waren nauwelijks vrouwen aanwezig en het overgrote deel van het publiek was duidelijk 45 jaar en ouder. Op zich niet vreemd wetende dat David Gilmour - die ook veel Pink Floyd-muziek speelde - een bepaald publiek trekt. Maar gaf deze mooie avond in CineMec wel licht antwoord op de vraag wat het mannelijke alternatief kan zijn voor Ladies Night? De tijd zal het leren. i Digital Genius Compeso staan samen borg voor een krachtig en stabiel multichannel verkoopsplatform (WinTicket) en een snelle en betrouwbare lokale 24/7 dienstverlening. Wij vullen Compeso aan met eigen producten als; een web- - based management dashboard, digitalticket verkoopszuilen en een centrale film database. info@digitalgenius.eu HOLLAND FILM NIEUWS - 37

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2007 | | pagina 35