Eindelijk ondertitels in 3D
beurzen festivals
Broadcastingbeurs IBC was dit jaar onderdeel van de marke
tingcampagne van de 4K Red-camera. Verder was het vooral
3D wat in de belangstelling stond met als hoogtepunt een
ondertiteltest van een 3D-film en 3D televisie zonder brilletje.
Door Frank de Neeve
Niet een projector, maar de nieuwe
Red-camera was dit jaar de sensatie
van de broadcastingbeurs IBC. Drie
sessies in het auditorium van de RAI
waren nodig, om alle belangstellenden
te herbergen voor deze spectaculaire
nieuwe 4K-camera. Door de prijsstel
ling van slechts 17.500 dollar valt de
Red zelfs binnen het bereik van de
vermogende liefhebber en er zijn er
op voorinschrijving dan ook al heel
wat verkocht. De Red-camera zou
door het verschuiven van de aandacht
van 2K naar 4K van invloed kunnen
zijn op de digitalisering van de bios
coopwereld.
Overheidssteun
De themadag over digitale cinema
begon met presentaties van een
Duitse en een Franse consultant over
de situatie in hun eigen land.
Opvallend was daarbij dat beide
heren in hun analyse uitgaan van
steun van de overheid, onder meer
om te voorkomen dat kleine bios
copen door de digitaliseringslag zul
len sneuvelen. In Nederland is deze
discussie eigenlijk amper gevoerd.
Verder was er op IBC vooral veel aan
dacht voor 3D. In een speciale sessie
gewijd aan de encodering van 3D-
films, vertelde het hoofd ontwikkeling
van Real D Matt Cowan, welke facto
ren er van invloed zijn op het zien in
3D. Daarnaast wees hij ook op de pro
blemen bij het 'dimensioneren' van
een film. Zo wordt de illusie van een
3D-beeld al doorbroken, als een elle
boog van een acteur gedeeltelijk bui
ten beeld is, omdat dan nog maar
informatie voor één oog beschikbaar
is. Verontrustend was het om te
horen, dat het gecombineerde licht-
verlies bij een 3D-voorstelling meer
dan 80% kan zijn. Dit is een van de
redenen waarom bij het systeem van
Real D een silver screen moet worden
gebruikt.
Er werden op IBC fragmenten van
verschillende 3D-films vertoond, maar
de meeste indruk maakte een 3D-flat-
screen van Philips waar geen brilletje
aan te pas kwam. Onderzoeksbureau
Screen Digest meldde dan ook in hun
presentatie, dat de voorsprong van de
bioscoopwereld op de consumenten
markt voor wat betreft 3D, maximaal
vijf jaar zal zijn.
Misselijk de zaal uit
Howard Lukk van Disney ging in op
de problemen en mogelijkheden van
3D-films, in relatie tot 2D, of zoals hij
het noemde 'mono-' en 'stereo-films'.
Hij waarschuwde ervoor, dat effecten
in 3D-fllms gedoseerd moet worden
toegepast, omdat bezoekers anders
misselijk de zaal uitlopen. Maar Lukk
liet ook zien dat redelijk eenvoudig
verkrijgbare montagepakketten als
Final Cut Pro, tegenwoordig een
mogelijkheid hebben om met behulp
van een simpel rood/groen brilletje
zelf 3D te monteren.
Interessant waren ook de tests die
Lukk liet zien met ondertitels in 3D-
films.Te zien was een fragment van
The Polar Express, waarbij de titels
eerst achter het vlak, dan in het vlak
en daarna voor het vlak werden
geprojecteerd. Dit riep een vraag op
uit het publiek of deze ook met het
focusvlak van de rest van het beeld
zouden kunnen meelopen. Het is dui
delijk, er is nog genoeg te ontwikke
len aan digitale cinema.
In Nederland hoopt Warner Beoivolf in 3D te kunnen uitbrengen.
HOLLAND FILM NIEUWS - 39