Eindelijk ondertitels in 3D beurzen festivals Broadcastingbeurs IBC was dit jaar onderdeel van de marke tingcampagne van de 4K Red-camera. Verder was het vooral 3D wat in de belangstelling stond met als hoogtepunt een ondertiteltest van een 3D-film en 3D televisie zonder brilletje. Door Frank de Neeve Niet een projector, maar de nieuwe Red-camera was dit jaar de sensatie van de broadcastingbeurs IBC. Drie sessies in het auditorium van de RAI waren nodig, om alle belangstellenden te herbergen voor deze spectaculaire nieuwe 4K-camera. Door de prijsstel ling van slechts 17.500 dollar valt de Red zelfs binnen het bereik van de vermogende liefhebber en er zijn er op voorinschrijving dan ook al heel wat verkocht. De Red-camera zou door het verschuiven van de aandacht van 2K naar 4K van invloed kunnen zijn op de digitalisering van de bios coopwereld. Overheidssteun De themadag over digitale cinema begon met presentaties van een Duitse en een Franse consultant over de situatie in hun eigen land. Opvallend was daarbij dat beide heren in hun analyse uitgaan van steun van de overheid, onder meer om te voorkomen dat kleine bios copen door de digitaliseringslag zul len sneuvelen. In Nederland is deze discussie eigenlijk amper gevoerd. Verder was er op IBC vooral veel aan dacht voor 3D. In een speciale sessie gewijd aan de encodering van 3D- films, vertelde het hoofd ontwikkeling van Real D Matt Cowan, welke facto ren er van invloed zijn op het zien in 3D. Daarnaast wees hij ook op de pro blemen bij het 'dimensioneren' van een film. Zo wordt de illusie van een 3D-beeld al doorbroken, als een elle boog van een acteur gedeeltelijk bui ten beeld is, omdat dan nog maar informatie voor één oog beschikbaar is. Verontrustend was het om te horen, dat het gecombineerde licht- verlies bij een 3D-voorstelling meer dan 80% kan zijn. Dit is een van de redenen waarom bij het systeem van Real D een silver screen moet worden gebruikt. Er werden op IBC fragmenten van verschillende 3D-films vertoond, maar de meeste indruk maakte een 3D-flat- screen van Philips waar geen brilletje aan te pas kwam. Onderzoeksbureau Screen Digest meldde dan ook in hun presentatie, dat de voorsprong van de bioscoopwereld op de consumenten markt voor wat betreft 3D, maximaal vijf jaar zal zijn. Misselijk de zaal uit Howard Lukk van Disney ging in op de problemen en mogelijkheden van 3D-films, in relatie tot 2D, of zoals hij het noemde 'mono-' en 'stereo-films'. Hij waarschuwde ervoor, dat effecten in 3D-fllms gedoseerd moet worden toegepast, omdat bezoekers anders misselijk de zaal uitlopen. Maar Lukk liet ook zien dat redelijk eenvoudig verkrijgbare montagepakketten als Final Cut Pro, tegenwoordig een mogelijkheid hebben om met behulp van een simpel rood/groen brilletje zelf 3D te monteren. Interessant waren ook de tests die Lukk liet zien met ondertitels in 3D- films.Te zien was een fragment van The Polar Express, waarbij de titels eerst achter het vlak, dan in het vlak en daarna voor het vlak werden geprojecteerd. Dit riep een vraag op uit het publiek of deze ook met het focusvlak van de rest van het beeld zouden kunnen meelopen. Het is dui delijk, er is nog genoeg te ontwikke len aan digitale cinema. In Nederland hoopt Warner Beoivolf in 3D te kunnen uitbrengen. HOLLAND FILM NIEUWS - 39

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2007 | | pagina 37