**l'
$e
column
Mtf-
25
het territorium afbakenen.
Ben Sombogaart
Paul Verhoeven is de absolute win
naar, maar welke regisseur tekende
het afgelopen decennium voor meer
dan drie miljoen bezoekers in uw
bioscopen? Ziehier: een uitermate
innemend, bescheiden man:
Ben Sombogaart. Grote kans dat u
hem aan de kassa weigert want
Sombogaarts vestimentaire keuze is
synchroon aan de outfits van een
reguliere Amsterdamse zwerver. Maar
ontvang hem met tromgeroffel en
bazuingeschal. Ben tekende voor de
regie van Abeltje, De tweeling, Pluk
van de Petteflet en Kruistocht in spij
kerbroek. Is momenteel in Nieuw-
Zeeland voor Brideflight.
Wist Rutger Hauer te strikken voor
een hoofdrol. Zonder Burny Bos en
Hans Pos bent u niet de klos, want u
boekt onvervaard de nieuwe Ben
Sombogaart!
Paul Visser
Pellicule Paultje of ook nog wel
Veelvraat Visser genoemd!
Was eigenlijk als boeker voor onder
meer RCV al adviseur voor de radelo
ze provincialen. Rijgt vanuit de
Amsterdamse Pijp bijna elke week een
parel aan zijn kroon. Vist gretig in de
vijver van de JT-boekingstheaters, de
eens zo trouwe acolieten van Jan van
Dommelen en Peter van der Stap die
er nu massaal een Punt achter zetten.
Zij vinden Jan van Dommelen een top
per, maar waarom moet er altijd ruzie
zijn met de distributeur die op dat
moment de grootste film heeft?
Pauls motto: loopt het ergens anders
af met een sisser, voor een nieuwe
toekomst boek je voortaan bij Visser!
Ad de Wit
Digitale Revolutie? Hulde aan Ad de
Wit en zijn uitermate bevallige en
charmante eega die als onwrikbare
boegbeelden de mythe van het witte
doek met een benijdenswaardige sta
biliteit continueren. De Wit mist geen
enkele industriebijeenkomst en ver
kondigt al jaren Ads adagium:'ik weet
wat mijn publiek in Gorinchem wil!'
Alle verse filiaalhouders van de
majors hebben pogingen onderno
men om Ad in te lijven in het ultieme
doelgroepdenken, maar De Wit toetst
elke film aan zijn Gorkemse onder-
buikgevoel. Misschien ooit - hopelijk
nooit - zal zijn bioscoop ten prooi val
len aan de enhanced consumer value
marketeers. Maar tot zolang houden
alle boekers vast aan een van de ijze
ren wetten: krijg je na de screening
een schouderklop van Ad de Wit, dan
wordt de film geheid een
hit!
San Fu
Maltha
Stootte
Rob
Houwer
van de troon
in de com
petitie
The Man
You Love
to Hate.
Wijst graag
op zijn
roots: Een
Chinees is
als riet, we
buigen en
buigen, maar
knakken niet! Ziehier de man aan wie
u de volgende omzetplussen te dan
ken heeft: The English Patiënt, Seven
Years in Tibet, The Lord of the Rings,
Zwartboek en Alles is Liefde. Parkeert
zonder scrupules zijn Bentley
Decapotable voor de deur van het
Filmfonds om nog een extra miljoen-
tje voor Zwartboek bij elkaar te bede
len. Hij fungeert nu ook als distribu
teur-aankoper voor Indonesië. De
internationale filmverkopers verdub
belden prompt hun vraagprijs, want
San Fu heeft de reputatie dat hij er
minstens de helft af kan lullen.
Robbert Wijsmulier
Jazeker, een lichamelijk verscheiden
betekent nog niet dat de samensteller
de geest van Robbert weer kan oproe
pen - en met zijn goedvinden - wil ik
graag het volgende met u delen. Wij
zijn slechts het doorgeefluik van de
moderne versie van de gebroeders
Grimm. Maar onze verhalen worden
allang niet meer alleen via de cinema
verspreid. Het ultieme verhaal
begeestert echter alleen in de donkere
zaal: het gevoel van emotioneel
samenzijn. Op 26 april 1986, de nacht
dat Tsjernobyl ontplofte, onderwees
Robbert mij in de unieke passie voor
de cinema. Het was de dag waarop hij
Concorde Video startte. Om te overle
ven. Maar hij haatte video. Het nam
de ziel weg van de essentie van film,
van het samen delen van emotie, van
het vlug wegmoffelen van je zakdoek
je op het moment dat het zaallicht
weer aangaat. Dat gesprek met
Robbert ben ik nooit vergeten.
Namens alle exploitanten, producen
ten, distributeurs, operateurs, kassa
medewerkers, horecamedewerkers en
schoonmakers in die donkere zalen -
dank je Robbert!
Illustraties Berend Jan Kompanje
Beejay Cartoons
HOLLAND FILM NIEUWS