Piek V
mix
Bioscoop
Roken de bioscopen de generatie 15-25 kwijt door filmdiefstal?
PICK 'N' MIX BIOSCOOPPANEL
Nieuws
uit de
wereld
van film en
bioscoop...
E2
'Als mensen uit de hele wereld naar Hollywood ko
men om over de Walk of Fame te wandelen en de
handafdrukken van beroemdheden te bekijken op de
stoep voor het
Grauman's
Chinese Theatre,
dan kan ik dat
ook!' Dat moet
de gedachte zijn
geweest van de
immer actieve bi
oscoopexploitant
Albert Jan Vos
uit Hoogeveen.
Het resultaat? Een Walk of Veen middenin het uitgaans
centrum van de Drentse stad, gelegen tussen Luxor en
theater De Tamboer. De bekende Nederlanders wier
handafdrukken inmiddels al in het veen zijn vereeuwigd
zijn onder meer Erik Hulzebosch, Bert Visscher, de band
leden van Golden Earring, Guus Meeuwis en Herman
van Veen.
Bioscoopmonitor 2008
De Bioscoopmonitor, het continuonderzoek dat de
samenstelling en het gedrag van het Nederlandse bios-
cooppubliek in kaart brengt, gaat dit jaar uitgevoerd wor
den door de Stichting Filmonderzoek. In de afgelopen
jaren werd het onderzoek uitgevoerd door onderzoeks
bureau Marketresponse, maar na een evaluatie hebben
de opdrachtgevers NVB en NVF besloten de uitvoering
bij de Stichting Filmonderzoek onder te brengen.
Bioscopen draaien uitstekend eerste kwartaal
De Nederlandse bioscopen en filmtheaters hebben een
uitstekend eerste kwartaal achter de rug. De recette
steeg met 15% ten opzichte van het eerste kwartaal
van 2007. Insiders verklaren de groei door te wijzen op
het aansprekende aanbod en het regenachtige weer.
De films die de eerste drie maanden de meeste omzet
maakten waren The Kite Runner, Alvin and the Chip-
munks, Step Up 2, Moordwijven en Nationale Treasure
2. De Nederlandse speelfilm Alibi was de hoogst geno
teerde nieuwe Nederlandse speelfilm.
In totaal gingen er het eerste kwartaal 5,9 miljoen bezoe
kers (2007: 5,3 miljoen) naar de film. Zij zorgden voor
een omzet van 42,7 miljoen euro (2007: 37,2 miljoen).
Via het Filmfonds kwam nog het bericht binnen dat de
filmtheaters in 2007 een uitstekend jaar hebben gehad.
De 35 grootste filmtheaters trokken samen meer dan 1,8
miljoen bezoekers, een stijging van 8% ten opzicht van
2006.
Een wisselend
panel geeft
kort antwoord
op een actuele
N/co
Vertommen
senior
manager
operations
Pathé
'In Nederland hebben zeven van
de tien huishoudens een vaste in
ternetverbinding. Daarmee staat de
weg vrij voor het downloaden van
films. Vooral de jeugd ziet er een
uitdaging in om nieuwe films eerder
te hebben dan de bioscopen. Het
is moeilijk om dat te veranderen.
Mijn dringende advies is dan ook
om ons te richten op onze unique
selling points: de fantastische film-
beleving in onze zalen, de service
én de innovatie. Want hoe dan ook:
film spreekt iedereen aan, jong en
oud!'
Anton van
Amersfoort,
programme
ring en pr
Filmhuis
De Keizer in
Deventer
'Mainstream-films zijn gemakkelijk
te vinden op het internet en vele
jongeren hebben de nieuwste films
op hun pc staan. Hierdoor raken
bioscopen (meer dan de filmthea
ters, waar het aanbod een ouder
publiek trekt en waar de vertoonde
films minder gemakkelijk illegaal
voor handen zijn) publiek kwijt in de
genoemde leeftijdscategorie. De
magie van met velen in het donker,
met goed beeld en geluid onge
stoord naar een film kijken op een
groot doek is voor velen onbekend.
Juist deze optimale filmbeleving, in
combinatie met het avond/e-uir-ge-
voel, is waar wij onze winst kunnen
halen.'
Martin
Ruitenberg
salesmanager
RCV
Entertainment
'De generatie vijftien-vijfentwintig
gaat toch het meeste uit. Thuis op
de bank een filmpje kijken is een
paar keer leuk, maar verliefd op de
achterste rij in de bioscoop zitten,
spreekt meer tot de verbeelding.
De gezamenlijke beleving, daarin
zal de bioscoop zich de komende
jaren onderscheiden. Uit een recent
onderzoek van het download-blog
www.rlslog.net bleek dat het bios
coopbezoek minder last heeft van
piraterij dan wordt verondersteld
door de brancheorganisaties, om
dat men net zo vaak óf vaker naar
de film gaat als gevolg van piraterij.
Daar sluit ik mij dan ook bij aan.'
'Quote. You know, they talk, you write, we print?' (Robert Duvall als Bernie in The Paper)