Toekomst biedt meer dan het internet alleen eh TECHNIEK Met zoveel ambitie zak je al gauw door het ijs Holland Film Meeting Digital Conference Een conferentie die ingaat op de effecten van digitale productie op distributie, ver toning en marketing kan een gevarieerd toekomstbeeld schetsen. Maar als het dan vooral gaat over strategieën voor distribu tie en marketing op het internet, is het een lange dag voor degenen die informatie verwachten over vertoningsstrategieën van digitale speelfilms in de bioscoop. Door Frank de Neeve De jongens van multimediaproductiemaatschappij Submarine waren enthousiast. Ze hadden op de Holland Film Meeting Digital Conference niet zo veel nieuws gehoord, maar waren in ieder geval bevestigd in hun ideeën. Dat is ook wat waard in deze door de digitali sering onzekere en ook snel veranderende tijd. Helaas werden bezoekers afkomstig uit het film- en bioscoop bedrijf minder op hun wenken bediend. Het was niet dat de sprekers niet interessant waren, maar met al die ideeën over YouTube, MySpace en onbekende, maar überhippe videostreamsites begin je niet zoveel met je 2K-projector en 'DG-compliant' server. De dag die mede mogelijk was gemaakt door de NVS, NVF, MEDIA Desk Nederland en het Duitse Erich Pommer Institut leed door deze veelheid aan sponsoren ook aan een veelheid aan gezichten. De ochtend was een groot internetverhaal, terwijl de middagsessie was ingeruimd voor de 'echte cinema', maar dan ook nog in al z'n facetten van productie, distributie én vertoning. Met zoveel ambitie zak je al gauw door het ijs, en dat gebeurde dan ook helaas. Gemiste trends De ochtend begon goed. De jonge Bertram Gugel van het Duitse mediaconcern Axel Springer hield een lang en goed geïnformeerd betoog over de internettrends voor digitale films van de afgelopen jaren. Menigeen zat hierb" uk de hippe videosites te noteren die wer den genoe ld en zich ook te verwonderen over al die internettrends van de afgelopen jaren, die men blijkbaar helemaal had gemist. Gugel sloot zijn presentatie af met een aantal tips voor degenen die zich met hun film in internetdistributie willen begeven en daar dan ook nog wat geld aan hopen over te houden. Moritz Viehweger van Mediapeers, een Duitse virtuele marktplaats voor de audiovisuele industrie, bekeek de moderne distributiemogelijkheden van een wat zakelijkere kant. Viehweger, afkomstig van McKinsey, concludeerde dat er de laatste jaren meer vraag is naar Keynote speaker Theo van de Sande liet zich van zijn meest digitale kant zien. Foto Bram Be/oni. films en filmpjes, maar dat de markt ook ondoorzichtiger is geworden. De juiste toon en verkeerde accenten Keynote speaker Theo van de Sande liet zich van zijn meest digitale kant zien. De cameraman schetste een verhaal waar hij in het begin van zijn lange carrière ge vangen was in celluloid, maar nu midden in een project even langs een elektronicawinkel sprint om wat extra geheugen voor zijn lopende project te scoren. De case study over De brief voor de koning was bij vlagen interessant, bijvoorbeeld in de delen waarin ca meraman Jules van den Steenhoven wat van de digitale movie magie ten beste gaf die tegenwoordig bij filmpro ducties komt kijken. Maar dat waren nou net de digitale feiten waar de aanwezige producenten, filmdistributeurs en de enkele verdwaalde bioscoopexploitant niet naar op zoek waren. Tussendoor hield Gerben Kuipers van CineMec uit Ede twee korte amusante entre-actes. Kuipers, die in zijn en thousiasme nog wel eens wil doordraven, was door de organisatie kort gehouden en raakte daardoor precies de juiste toon, bijvoorbeeld in een betoog waarmee hij producenten wilde aanzetten om in het postproductie proces nou toch eens de juiste digitale master te laten maken. Het veelbelovende einddebat met Cinemiens Marcus van der Zwaag en de Britse arthouse-exploitant Mark Adams ging helaas ook te weinig in op de kansen die digitale bioscoopdistributie biedt, vooral omdat er door de gespreksleider verkeerde accenten werden gelegd. Natuurlijk omvat digitale distributie ook internetdistributie, maar tijdens de Holland Film Meeting Digital Conference leek dat wel zaligmakend. Het zal menig wegdromende conferentietijger hebben doen verlangen naar Londen, waar dezelfde dag een digitale cinema conferentie door Screen International werd georganiseerd. 'What we see and hear, how we work, what we think... it's all about the information!' (Sir Ben Kingsley als Cosmo in Sneakers)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2008 | | pagina 17