Vuurwerk rond Vuurkoraal
r
COLUMN
HFN
'Ook
de Neder
landse
filmwereld
lijkt
enigszins
opeen
dierentuin'
Hans Pos
Er is een zeer gerenommeerde filmproducent die op
een gegeven moment de Nederlandse filmwereld
heeft verruild voor het directeurschap van Artis. Dat
is niet zo'n spectaculaire en ingrijpende overgang als
menigeen zou vermoeden, want ook de Nederlandse
filmwereld lijkt enigszins op een dierentuin. Het wemelt
er van de gekooide talenten en uitstervende rassen, er
zijn brulapen, papegaaien, olifanten, reptielen, nacht
dieren, en obscure insectachtige wezens. Vul het plaatje
zelf maar in.
Wanneer je zelf zo'n twintig jaar in die wonderlijke
wereld van glitter, glamour, sterren en René Mioch
rondwandelt - soms als ongewenste vreemdeling, soms
als bewierookt burger - dan doemt op een gegeven
moment de vraag op of er misschien niet ook een an
dere wereld bestaat, waarin veel minder de waan van
de dag heerst, waar respect en collegialiteit vanzelf
sprekend zijn, en erkenning net zo onbelangrijk is als
miskenning.
Dat nu, is een illusie. Empirisch onderzoek leidt tot de
onthutsende conclusie dat al die andere wereldjes even
zeer een vrolijke jungle zijn, waarin men zich rondslin
gert langs vergelijkbare lianen van 'guts' en 'glory'.
Het was in dat opzicht dan ook helemaal geen toeval
dat onlangs het boek Vuurkoraal, de debuutroman van
Telegraaf-journaliste Annet de Jong, als een komeet
terechtkwam in de immer rimpelloze Shooting Star
vijver. Vuurkoraal \s niet een literair meesterwerk in de
categorie zoals alleen auteurs van het eenzaam hoge
kaliber van Leon de Winter of Jessica Durlacher kunnen
schrijven, die pretentie heeft het boek gelukkig ook
helemaal niet. Het is wel een leuke, spannende, visueel
sterke, lekker weglezende thriller, met een slim plot en
een verrassende ontknoping. Een boek dat in al zijn fris
heid schreeuwt om verfilming. Er zijn vermaarde regis
seurs die roepen dat je een beeldend geschreven boek
vooral niet moet verfilmen, andere zelfs nog meer ver
maarde regisseurs dwepen daar juist mee. De Shooting
Stars werden vooral geprikkeld door het gegeven dat
het boek vooral gaat over het actuele fenomeen van
de 'journalistieke hype'. Een sociaal cultureel fenomeen
dat, gevoed door waan en willekeur, soms in staat is om
de hele wereld in een ijzeren greep te houden.
Vuurkoraal heeft weliswaar raakvlakken met een zaak
als die van Natalee Holloway, maar is gelukkig origineel
genoeg om daarvan op een heel intrigerende eigen
manier af te durven wijken. Het is in alle opzichten een
verhaal met een internationale zeggingskracht. Dat
bleek wel toen ik enige tijd geleden in New York was
om daar het emotionele afscheid van de New York
Yankees in hun af te breken stadion bij te wonen. 'God
'Perhaps l'll.make you disappear.' (Edwart Norton in The Illusionist
Foto Tanja van
Rooc/en.
bless America... In de Trade Papers stond al plompver
loren dat de Natalee Holloway-zaak verfilmd zou gaan
worden door een Nederlandse producent. Misschien is
die kort door de bocht conclusie van de Trade Papers
wel te danken of te wijten aan Peter R. de Vries, die
immers het fenomeen Natalee Holloway op onnavolg
bare manier heeft uitgemolken, varend op de woeste
golven van de journalistieke hype, en daarvoor zelfs
beloond is met een tv-Oscar: een Emmy Award.
Maar ik zal het wel uit m'n hoofd laten om Peter R. de
Vries in het openbaar af te vallen, alleen al vanwege
het feit dat hij, net als ik, een hartstochtelijk supporter
is van Ajax. Het verbaasde mij ook totaal niet dat hij
zichzelf zeer geschikt achtte om algemeen directeur
van Ajax te worden. Dat schept een band. Toen ik dat
hoorde, ben ik natuurlijk ook zelf meteen in de pen
geklommen om een sollicitatiebrief te schrijven.
'Mijn naam is Hans Pos, ik ben afgestudeerd jurist,
filmmaker en bezoek sinds 1966 vrijwel wekelijks alle
thuiswedstrijden van Ajax. Ik heb veel verstand van het
spelletje en heb in de filmwereld geleerd hoe het is om
Tarzan te moeten spelen in een sympathieke jungle.'
Ik heb nog geen antwoord gekregen, maar wees niet
verbaasd wanneer dit misschien wel mijn laatste column
is, omdat ik ofwel bezig ben met de verfilming van
Blood Coralen mijn avonturen verder vervolg in Hol
lywood, of omdat ik algemeen directeur van Ajax ben
geworden.