Nationale Bioscoopbon bestaat 50 jaar MARKETING In 2008 heeft de Bioscoop bon de bioscoop branche zo'n 500.000 extra bezoeken gebracht. 21 meer bezoekers dankzij de Bioscoopbon In 1959 werd door de toenmalige Bioscoopbond de Bioscoopbon in het leven geroepen. Daarmee behoort de Bioscoopbon samen met de Boekenbon en de Pla tenbon (nu Entertainment Card) tot een van de oudste cadeaubonnen van Nederland. Uiteraard is het leuk om als branche een eigen cadeaubon te hebben, maar het is geen doel op zich, het is slechts een middel. En een zeer effectief middel om mensen naar de bioscopen te trek ken. Het is namelijk de grootste blockbuster aller tijden! Door Frank Smit Uit de verschillende onderzoeken die in de afgelopen twintig jaar zijn gedaan, komt iedere keer hetzelfde resultaat naar voren: 21 van de personen die met een bon naar de bioscoop gaat, zou anders niet zijn gegaan. Een rekensom, waarin ook het gezelschap van de inleveraar wordt meegenomen, leert dat 100 ingenomen bonnen 49 extra bezoeken opleveren. Deze zouden zonder de Bioscoopbon niet zijn gereali seerd. In 2008 heeft de Bioscoopbon de branche zo'n 500.000 extra bezoeken gebracht. In de 79% van de gevallen dat men ook zonder bon zou zijn gegaan, is de bon nog altijd een vooruitgekocht bioscoopkaartje. In totaal werden er dus ruim twee miljoen bezoeken di rect (inleveraar) en indirect (gezelschap) gerealiseerd in 2008. Dat is een kleine 10% van het totaal aantal bezoekers. De waarde voor exploitanten leder NVB-lid kan heel eenvoudig uitrekenen wat de waarde van de Bioscoopbon voor zijn exploitatie is. Deel alle ingenomen bonnen op jaarbasis door twee en vermenigvuldig dat getal met de gemiddelde opbrengst per persoon (dat is het gemiddelde bios- coopdeel van de netto recette plus het gemiddelde van de buffetomzet plus het gemiddelde van de re clame-inkomsten). Wat de Bioscoopbon uniek maakt in bonnenland is dat er voor de NVB-leden geen kosten aan verbonden zijn. De bon levert dus alleen maar op. De waarde voor filmverhuurders Uiteraard profiteren ook de filmverhuurders van de Nationale Bioscoopbon. Wanneer zij hun markt aandeel vermenigvuldigen met de 500.000 extra bezoeken, krijg je een goed beeld hoeveel extra bezoekers er naar hun films zijn gekomen dankzij de bon. Uiteraard ontvangen de filmverhuurders gewoon hun deel van de netto recette voor deze bezoekers. De meeste verhuurders steunen de bon gelukkig al jaren actief. Voor het positioneren van de bon in de markt is de link naar films die op dat moment draaien van groot belang. De effectiviteit De Bioscoopbon is een leuk cadeau om te geven en te ontvangen, omdat je er iemand een beleving met een hoge gevoelswaarde mee cadeau geeft. De bon is zo succesvol voor de branche omdat er nauwelijks andere bonnen te verzilveren zijn. De praktijk van een collega branchebon uit een branche waar ook andere cadeaubonnen kunnen worden ingeleverd, leert dat consumenten bij twijfel kiezen voor het kopen van een generieke bon in plaats van de branchebon. Alleen de generieke bon wordt nauwelijks ingewisseld in deze branche, omdat die ook voor veel laagdrempeliger zaken kan worden ingewisseld. Er wordt dus omzet gemist. 50 jaar De bioscopen verkochten de afgelopen jaren zo'n 45% van de bonnen. Dat maakt ze nog altijd de groot ste bonnenverkopers. De outlets verkopen inmiddels zo'n 40% van alle bonnen. De overige bonnen worden door de NVB verkocht in de business-to-businessmarkt. Deze markt staat zwaar onder druk, omdat er steeds meer laaggeprijsde concurrenten bijkomen. Willen we de bon de komende jaren succesvoller maken dan zal er meer verkocht moeten worden door de bioscopen en de outlets. Beide hebben absoluut nog veel poten tieel. De gemiddelde bon/recette ratio omzet bon nen gedeeld door recette) is 2,7%. Er zijn bioscopen met een bon/recette ratio van boven de 4%, maar er zijn er ook met een ratio van 1,7%. Zichtbaarheid is de sleutel tot het continueren en ver groten van het succes van de Nationale Bioscoopbon, het leukste cadeau in het donker en... de grootste blockbuster aller tijden! Frank Smit is commercieel manager van de Nationale Bioscoopbon.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2009 | | pagina 10