Digitale cinema komt eindelijk van de grond ia D HFN TECHNIEK TECHNIEK HFN Ron Sterk: 'allerlei partijen hebben eigen plan nen en dat is lastig samen te smeden/ Paul Vis ser: 'Door de trage ontwik kelingen in NVB-ver band leek het me niet zin vol daarop te gaan wachten.' ABC en AAM doorbreken digitale patstelling De digitalisering van de bioscopen in Nederland ontwik kelde zich tergend langzaam. Tot enkele weken geleden, toen er zich een belangrijke ontwikkeling voordeed. Twintig onafhankelijke theaters van inkoopcombinatie ABC sloten een deal met facilitator Arts Alliance Media en doorbraken daarmee de digitale patstelling. De ont wikkeling sluit nauw aan op de opmars van de 3D-verto- ningen in ons land Door //ono van Genderen Sforf In februari werd bioscoopland wakker geschud door het nieuws dat Paul Visser van inkoopcombinatie Amsterdam Booking Company (ABC) voor de twintig bij hem aangesloten onafhankelijke theaters een deal had gesloten met de Engelse facilitator Arts Alliance Media (AAM). Binnen enkele maanden zal 75% van alle 68 ABC-schermen (en binnen twee jaar allemaal) zijn voorzien van een digitale projector (voor de insiders, het gaat hierbij om Christie-projectoren en Doremi-servers). De planning was in ieder geval dat zestien van de twintig ABC-theaters de film Monsters vs. Aliens vanaf 1 april digitaal én ook in 3D konden draaien. Hoe komt het dat Paul Visser het wel voor elkaar krijgt terwijl grote exploitanten er nog steeds niet uit zijn? 'Ik heb geen idee waarom andere par tijen geen deal sluiten', zegt Paul Visser desgevraagd. 'Door de trage ontwikkelingen in NVB-verband leek het me niet zinvol daarop te gaan wachten. Ik vond het juist nu belangrijk om de ontwikkeling naar de toekomst door te zetten en Arts Alliance Media bood me een goede deal omdat het hierbij om 68 scher men gaat. Daardoor sta je sterker ten opzichte van de distributeurs. Ze zijn dan eerder geneigd om digitale prints te leveren. En ik kijk vooruit, op termijn kunnen we ook gebruik maken van wereldrechten die Arts Alliance in haar digitale bibliotheek heeft.' Toeslag voor 3D Na de aankondiging in februari werd meteen begon nen met de roll out, waardoor al direct met 3D-ver- toningen van Disney's Bolt gestart kon worden in de ABC-plaatsen Heerlen, Heerenveen, Schagen, Spij- kenisse, Venray, Weert en Zutphen. De film draaide overigens in veel theaters van de grote concerns in de 'gewone' 35mm-versie, aangezien die exploitanten het niet eens waren met de door Walt Disney Com pany gestelde eis om een extra toeslag te heffen op de toegangsprijs. Voor Monsters vs. Aliens was bij het opstellen van dit artikel een vergelijkbare discussie gaande tussen de exploitanten en UPI, die ook een Monsters vs Aliens toeslag eist. Paul Visser bereikte wel een akkoord: 'Ik heb inderdaad geen problemen met een toeslag als je iets extra's biedt. Als je dat bedrag met elkaar kunt delen, vind ik het een prima deal.' My Bloody Screen Average Bij het ter perse gaan van dit nummer had de 3D-re- lease van de horrorfilm My Bloody Valentine van RCV in haar eerste week een indrukwekkende opbrengst per scherm van bijna 11.000,- gegenereerd op tweeëntwintig doeken. Dus dat biedt hoop wat betreft de verwachte 3D-titels van dit jaar, waaronder Ice Age 3 (Fox), Toy Story 3D (Disney) en Avatar (Fox). Naast de ABC-theaters stond de RCV-film ook in zes Pathé-theaters (De Munt, Arena, Groningen, Den Haag Spuimarkt, Rotterdam De Kuip en Schouwburg plein) en daarnaast in negen andere bioscopen. De theaters van deze release gaven de grenzen aan van de digitale 3D-vertoningsomstandigheden in Neder land in maart 2009. Volgende maand kan dat al weer veranderd zijn. De website over digitale cinema www. cineserver.nl biedt een actueel overzicht. Pathé en CineMec vertonen al geruime tijd special interest programma's als opera's en popconcerten (onder andere U2 3D, binnenkort Iron Maiden) via de digitale projector. Nadere onderhandelingen over de roll out bij Pathé lopen via Frankrijk, waar men ook rechtstreeks afspraken probeert te maken met de studios. Op de kleintjes letten JT Bioscopen heeft het afgelopen jaar met Utopia een proef gedaan met de drie bestaande 3D-systemen. Jan van Dommelen over deze proef: 'Bij Xpand wordt gebruik gemaakt van een actieve polariserende bril. Die van Dolby werkt met gescheiden kleurenspectra. Deze brillen kosten echter rond de 50 euro per stuk. De kwaliteit van beide systemen is zeker goed te noemen, maar wij hebben een rekensom gemaald- wat het gezien diefstal en schoonmaakkosten op jaar basis kost om hiermee te werken. Wij kiezen daarom voor het RealD-systeem. Die bril is veel lichter en dus comfortabeler, ook voor een brildrager zoals ikzelf. Daarnaast - we moeten immers op de kleintjes letten - kost die maar rond de tien euro. Vooralsnog nemen de distributeurs deze kosten op zich, maar je moet er rekening mee houden dat dat zou kunnen verande ren (noot redactie: tijdens ShowWest '09 heeft 20th Century Fox hierover een hele discussie veroorzaakt). Wel moet je voor RealD op termijn zilveren schermen aanschaffen. Dat proces gaan we langzaam inzetten. Kleine problemen bij 'normale' voorstellingen nemen we dan op de koop toe, want op termijn gaan de 35mm-projectoren er toch uit.' Arthousesituatie Bij de filmtheaters zijn minder concrete ontwikkelingen te melden, al wordt daar vooral geprobeerd om een gezamenlijk standpunt in te nemen. Door Henk Camping van 't Hoogt en Raymond Walra- vens van Rialto is een verzoek ingediend bij het ministerie van OCW om middelen vrij te maken om de arthouses niet de digitaliseringsslag te laten mis sen. Raymond Walravens: 'Het voorstel houdt in dat zowel het rijk als theaters en distributeurs ieder vier miljoen betalen om de algemene 2K-digitalisering door te voeren. Een groot aantal filmtheaters heeft nu al enige jaren 1.4K projectoren via CinemaNet, maar is nu toe aan een upgrade omdat het contract aan het einde van het jaar afloopt. Het plan is niet afgewezen bij OCW, dat is goed nieuws en hopelijk haalt het de Voorjaarsnota, maar eerlijk gezegd biedt de huidige financiële situatie niet de beste perspectieven.' Hij vervolgt: 'Het zou veel beter zijn om vanuit de hele branche te werken. Begin februari ben ik tijdens het filmfestival in Berlijn met filmtheaterconsulent Ted Chi- aradia en NVB-directeur Ron Sterk bij onze Duitse col lega's langs geweest. Die hebben een geweldig plan ontwikkeld voor de hele branche, zowel commerciëlen als filmtheaters. Daar gaat de overheid voor de helft bijspringen in een landelijk plan om 3.700 doeken te digitaliseren. In totaal gaat het om 222 miljoen euro! Als je het naar Nederland vertaalt dan zou je circa 42 miljoen euro nodig hebben voor 700 doeken, 60.000 euro per doek. In diverse Scandinavische landen is trouwens een vergelijkbaar initiatief genomen als in Duitsland, en daar wordt het al concreet geïmple menteerd.' Twee weken later meldt Ron Sterk zich: 'Ik heb inderdaad met belangstelling kennis genomen van dit Duitse plan, maar helaas is het deze week afgeblazen. De reden daarvoor is dat in het najaar in Duitsland een nieuwe filmwet wordt aangenomen waar vanuit de grote concerns kritiek op is. Dus nu ligt het plan even in de ijskast. Maar het heeft zeker een voorbeeldfunctie. Het zou erg goed zijn als derge lijke zaken ook in Nederland centraal worden aangepakt. Ik heb daar op dit moment nog geen verwachtingen over. In NVB-verband wordt er veel over gepraat, maar we hebben wel te maken met het feit dat allerlei partijen eigen plannen hebben en dat is lastig samen te sme den. De tijd zal het leren.' 'She's speechless!' (Will Arnett als The Missing Link in Monsters vs. Aliens) 'Let it begin! Let it begin!

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2009 | | pagina 14