Digitale cinema komt eindelijk van de grond
ia
D
HFN
TECHNIEK
TECHNIEK
HFN
Ron Sterk:
'allerlei
partijen
hebben
eigen plan
nen en dat
is lastig
samen te
smeden/
Paul Vis
ser: 'Door
de trage
ontwik
kelingen
in NVB-ver
band leek
het
me niet zin
vol daarop
te gaan
wachten.'
ABC en AAM doorbreken digitale patstelling
De digitalisering van de bioscopen in Nederland ontwik
kelde zich tergend langzaam. Tot enkele weken geleden,
toen er zich een belangrijke ontwikkeling voordeed.
Twintig onafhankelijke theaters van inkoopcombinatie
ABC sloten een deal met facilitator Arts Alliance Media
en doorbraken daarmee de digitale patstelling. De ont
wikkeling sluit nauw aan op de opmars van de 3D-verto-
ningen in ons land
Door //ono van Genderen Sforf
In februari werd bioscoopland wakker geschud door
het nieuws dat Paul Visser van inkoopcombinatie
Amsterdam Booking Company (ABC) voor de twintig
bij hem aangesloten onafhankelijke theaters een deal
had gesloten met de Engelse facilitator Arts Alliance
Media (AAM). Binnen enkele maanden zal 75% van
alle 68 ABC-schermen (en binnen twee jaar allemaal)
zijn voorzien van een digitale projector (voor de
insiders, het gaat hierbij om Christie-projectoren en
Doremi-servers). De planning was in ieder geval dat
zestien van de twintig ABC-theaters de film Monsters
vs. Aliens vanaf 1 april digitaal én ook in 3D konden
draaien. Hoe komt het dat Paul Visser het wel voor
elkaar krijgt terwijl grote exploitanten er nog steeds
niet uit zijn? 'Ik heb geen idee waarom andere par
tijen geen deal sluiten', zegt Paul Visser desgevraagd.
'Door de trage ontwikkelingen in NVB-verband leek
het me niet zinvol daarop te gaan wachten. Ik vond
het juist nu belangrijk om de ontwikkeling naar de
toekomst door te zetten en Arts Alliance Media bood
me een goede deal omdat het hierbij om 68 scher
men gaat. Daardoor sta je sterker ten opzichte van de
distributeurs. Ze zijn dan eerder geneigd om digitale
prints te leveren. En ik kijk vooruit, op termijn kunnen
we ook gebruik maken van wereldrechten die Arts
Alliance in haar digitale bibliotheek heeft.'
Toeslag voor 3D
Na de aankondiging in februari werd meteen begon
nen met de roll out, waardoor al direct met 3D-ver-
toningen van Disney's Bolt gestart kon worden in de
ABC-plaatsen Heerlen, Heerenveen, Schagen, Spij-
kenisse, Venray, Weert en Zutphen. De film draaide
overigens in veel theaters van de grote concerns in de
'gewone' 35mm-versie, aangezien die exploitanten
het niet eens waren met de door Walt Disney Com
pany gestelde eis om een extra toeslag te heffen op
de toegangsprijs. Voor Monsters vs. Aliens was bij het
opstellen van dit artikel een vergelijkbare discussie
gaande tussen de exploitanten en UPI, die ook een
Monsters vs
Aliens
toeslag eist. Paul Visser bereikte wel een akkoord: 'Ik
heb inderdaad geen problemen met een toeslag als
je iets extra's biedt. Als je dat bedrag met elkaar kunt
delen, vind ik het een prima deal.'
My Bloody Screen Average
Bij het ter perse gaan van dit nummer had de 3D-re-
lease van de horrorfilm My Bloody Valentine van RCV
in haar eerste week een indrukwekkende opbrengst
per scherm van bijna 11.000,- gegenereerd op
tweeëntwintig doeken. Dus dat biedt hoop wat betreft
de verwachte 3D-titels van dit jaar, waaronder Ice
Age 3 (Fox), Toy Story 3D (Disney) en Avatar (Fox).
Naast de ABC-theaters stond de RCV-film ook in zes
Pathé-theaters (De Munt, Arena, Groningen, Den
Haag Spuimarkt, Rotterdam De Kuip en Schouwburg
plein) en daarnaast in negen andere bioscopen. De
theaters van deze release gaven de grenzen aan van
de digitale 3D-vertoningsomstandigheden in Neder
land in maart 2009. Volgende maand kan dat al weer
veranderd zijn. De website over digitale cinema www.
cineserver.nl biedt een actueel overzicht.
Pathé en CineMec vertonen al geruime tijd special
interest programma's als opera's en popconcerten
(onder andere U2 3D, binnenkort Iron Maiden) via
de digitale projector. Nadere onderhandelingen over
de roll out bij Pathé lopen via Frankrijk, waar men ook
rechtstreeks afspraken probeert te maken met de
studios.
Op de kleintjes letten
JT Bioscopen heeft het afgelopen jaar met Utopia een
proef gedaan met de drie bestaande 3D-systemen.
Jan van Dommelen over deze proef: 'Bij Xpand wordt
gebruik gemaakt van een actieve polariserende bril.
Die van Dolby werkt met gescheiden kleurenspectra.
Deze brillen kosten echter rond de 50 euro per stuk.
De kwaliteit van beide systemen is zeker goed te
noemen, maar wij hebben een rekensom gemaald-
wat het gezien diefstal en schoonmaakkosten op jaar
basis kost om hiermee te werken. Wij kiezen daarom
voor het RealD-systeem. Die bril is veel lichter en dus
comfortabeler, ook voor een brildrager zoals ikzelf.
Daarnaast - we moeten immers op de kleintjes letten
- kost die maar rond de tien euro. Vooralsnog nemen
de distributeurs deze kosten op zich, maar je moet er
rekening mee houden dat dat zou kunnen verande
ren (noot redactie: tijdens ShowWest '09 heeft 20th
Century Fox hierover een hele discussie veroorzaakt).
Wel moet je voor RealD op termijn zilveren schermen
aanschaffen. Dat proces gaan we langzaam inzetten.
Kleine problemen bij 'normale' voorstellingen nemen
we dan op de koop toe, want op termijn gaan de
35mm-projectoren er toch uit.'
Arthousesituatie
Bij de filmtheaters zijn minder concrete ontwikkelingen
te melden, al wordt daar vooral geprobeerd om een
gezamenlijk standpunt in te
nemen. Door Henk Camping van
't Hoogt en Raymond Walra-
vens van Rialto is een verzoek
ingediend bij het ministerie
van OCW om middelen vrij te
maken om de arthouses niet de
digitaliseringsslag te laten mis
sen. Raymond Walravens: 'Het
voorstel houdt in dat zowel het
rijk als theaters en distributeurs
ieder vier miljoen betalen om de
algemene 2K-digitalisering door
te voeren. Een groot aantal filmtheaters heeft nu al
enige jaren 1.4K projectoren via CinemaNet, maar is
nu toe aan een upgrade omdat het contract aan het
einde van het jaar afloopt. Het plan is niet afgewezen
bij OCW, dat is goed nieuws en hopelijk haalt het de
Voorjaarsnota, maar eerlijk gezegd biedt de huidige
financiële situatie niet de beste perspectieven.' Hij
vervolgt: 'Het zou veel beter zijn om vanuit de hele
branche te werken. Begin februari ben ik tijdens het
filmfestival in Berlijn met filmtheaterconsulent Ted Chi-
aradia en NVB-directeur Ron Sterk bij onze Duitse col
lega's langs geweest. Die hebben een geweldig plan
ontwikkeld voor de hele branche, zowel commerciëlen
als filmtheaters. Daar gaat de overheid voor de helft
bijspringen in een landelijk plan om 3.700 doeken te
digitaliseren. In totaal gaat het om 222 miljoen euro!
Als je het naar Nederland vertaalt dan zou je circa 42
miljoen euro nodig hebben voor 700 doeken, 60.000
euro per doek. In diverse Scandinavische landen is
trouwens een vergelijkbaar initiatief genomen als in
Duitsland, en daar wordt het al concreet geïmple
menteerd.' Twee weken later meldt Ron Sterk zich: 'Ik
heb inderdaad met belangstelling kennis genomen
van dit Duitse plan, maar helaas is het deze week
afgeblazen. De reden daarvoor is dat in het najaar
in Duitsland een nieuwe filmwet
wordt aangenomen waar vanuit
de grote concerns kritiek op
is. Dus nu ligt het plan even
in de ijskast. Maar het heeft
zeker een voorbeeldfunctie. Het
zou erg goed zijn als derge
lijke zaken ook in Nederland
centraal worden aangepakt. Ik
heb daar op dit moment nog
geen verwachtingen over. In
NVB-verband wordt er veel over
gepraat, maar we hebben wel
te maken met het feit dat allerlei
partijen eigen plannen hebben
en dat is lastig samen te sme
den. De tijd zal het leren.'
'She's speechless!' (Will Arnett als The Missing Link in Monsters vs. Aliens)
'Let it begin! Let it begin!