Twee bestsellers in een
HFN
NL in aantocht
o
o
o
-T'^ m
El
IN PRODUCTIE
IN PRODUCTIE/NL IN AANTOCHT
'Het is
echt hoge
school-
acteren:
bij een
close-up
ben ik me
opeens
bewust van
elke spier
in mijn
gezicht.'
o»
'jhB
W- £u.«l. %i.^
De Mol gaat Terug naar de kust
Het moet raar lopen wil de thriller Terug naar de kust aan het eind
van het jaar geen volle bioscoopzalen gaan trekken. Regisseuse Will
Koopman - die haar speelfilmdebuut maakt - en actrice Linda de Mol
- die voor het eerst 'hogeschoolacteert' - krijgen het volledige vertrou
wen van schrijfster Saskia Noort. 'Je kunt toch niet meer doen dan je
stinkende best.'
Door Robbert Blokland
Linda de Mol ziet er verschrikkelijk
uit. Haar bruine haar plakt morsig
op schrammen en wonden op haar
voorhoofd. Aan haar vingers kleeft
een dikke laag geronnen nepbloed.
De actrice kijkt wat beduusd naar
haar handen en begint te lachen. 'Ik
ben wel lelijk in de film hè?' vraagt
ze retorisch. 'Maar dat moet ik in
deze rol ook durven zijn: dat helpt
mij óók bij het inleven in het perso
nage. Ik zie mezelf soms terug in
rushes en denk "ben ik dat echt?".
Zelfs de kruidenier op de hoek
herkende me vanochtend niet. Dat
gebeurt me écht niet zo vaak.'
Het is half februari: de opnamen
van Terug naar de kust lopen op
hun eind. Dat mag ook wel van De
Mol. 'Het is een geweldige ervaring,
maar wel flink afzien', bekent ze.
Gooische vrouwen bijvoorbeeld
kent vier hoofdpersonen, dus dat
geeft je soms een dagje adem
pauze om thuis de boel op orde
te brengen. Maar in dit geval zit
ik in bijna elke scène, het dendert
maar door: elke dag van acht uur 's
ochtends tot tien uur 's avonds. Nor
maal ben ik een nieuwsjunk, lees ik
kranten, kijk naar het Journaal. Ik
zag gisteren in een flard iets van
mannen met linten bij IKEA vanwe
ge een terreurdreiging! Ik heb nog
geen moment gehad om me daarin
te verdiepen.'
Terug naar de kust was in 2003 de
eerste literaire thriller van schrijfster
Saskia Noort. Het verhaal draait
om de alleenstaande Maria Vos
(De Mol), die door een onbekende
met de dood wordt bedreigd. Ze
vlucht met haar kinderen naar haar
zus Ans (Ariane Schluter). Terwijl
haar omgeving steeds meer aan
haar geestelijke gezondheid begint
te twijfelen, komt haar belager
dichterbij.
Geen Cheryl
De film, die in november in de
bioscopen te zien moet zijn, is een
samenwerking van producenten
Column (Gijs van de Westelaken)
en Key Film, het nieuwe bedrijf van
Hanneke Niens (voorheen IdtV)
en Hans de
Wolf (voorheen
Egmond). Het
is het speelfilm
debuut van Will
Koopman, die
als regisseuse
haar sporen
verdiende
met series als
Vrouwenvleu
gel, Baantjeren
vooral Gooische
vrouwen.
'Het is ronduit
geweldig', vat
ze de draai-
periode samen. 'Het is een enorm
spannend project. Het voelt als de
eerste aflevering van een nieuw
seizoen: het is op de set aftasten
of de chemie er weer is, en je
moet de kijkers meteen weer in het
verhaal zien te trekken. Alleen is de
spanningsboog nu bijna twee uur.
En duren de opnamen nu vijfentwin
tig dagen in plaats van een week.'
De 52-jarige filmmaakster las het
Cover van Terug
naar de kust (Uit
geverij Anthos).
Foto Dinand van
der Wal.
boek in één nacht uit en hing de vol
gende dag bij de uitgever aan de
lijn. 'Het lijkt een thriller, maar onder
de oppervlakte zitten enorm veel
thema's verborgen: zusterliefde,
jaloezie, krankzinnig worden. Dat
maakt het verhaal enorm interes
sant.' De regisseuse had altijd al De
Mol en Schluter voor ogen voor de
hoofdrollen. 'Ik wist dat die com
binatie erg goed uit zou pakken.'
Het is de eerste keer dat ze met
Schluter werkt; De Mol regisseerde
ze eerder al voor televisie. 'Ik wilde
iets heel nieuws uit Linda halen,
een heel ander personage dan de
Cheryl Morero die iedereen van
haar kent.'
Het was voor Koopman een
zoektocht om alle terzijdes en ge
dachten uit het boek naar het witte
doek te vertalen, bekent ze. 'De
meeste ontwikkelingen van Maria
voltrekken zich in haar hoofd. Haar
omgeving begint aan haar verstand
te twijfelen, zodat zij zich langzaam
maar zeker óók begint af te vragen
of ze gek is of niet. Die verandering
moet ook vooral zichtbaar zijn in de
reacties van alle andere karakters
in het verhaal op wat Maria doet
en zegt.'
Paniekaanval
Dat was trouwens óók voor Linda
de Mol de grootste uitdaging van
deze rol, vertelt de actrice. 'Er zijn
natuurlijk wel enkele raakvlakken
tussen mij en Maria. Maar nog
nooit eerder moest ik zoveel echt
spelen. Zij belandt in de situatie dat
ze niemand meer kan vertrouwen,
ook niet zichzelf. Dat is een emotie
die ik zelf gelukkig nog nooit heb
ervaren.' De kijker moet meegaan
in dat gevoel. 'Het is heel moeilijk
de juiste toon aan te slaan: als je
overdrijft, is het niet goed. Maar als
je te weinig twijfel zaait, is het óók
niet goed. Het is echt hogeschool-
acteren: bij een close-up ben ik me
opeens bewust van elke spier in
mijn gezicht.'
De Mol is blij dat ze deze rol speelt
'nu ze al wat ouder is' (44). 'Ik kan
putten uit flink wat levenservaring',
legt ze uit. 'Het lijkt me bijvoorbeeld
heel erg moeilijk om, als ik zelf geen
kinderen zou hebben, te moeten
spelen wat er door je heen gaat als
je als moeder ziet dat er iets met je
kinderen is.' Ook heeft de presenta
trice, net als Maria in Terug naar de
kust, ervaringen gehad met 'rare
fans die me nare dingen stuurden.
Weliswaar geen dooie rat, maar
het is een feit dat er toch aardig wat
gestoorde mensen op deze wereld
rondlopen.'
Moeilijker vond zij het om een pa
niekaanval te spelen. 'Daarvoor heb
ik echt bij mijn vrienden navraag ge
daan: heb jij dat wel eens gehad?
Op een gegeven moment vond ik
iemand die me er uit ervaring over
kon vertellen. Je gaat hyperventile
ren, je handen gaan tintelen, je hebt
het gevoel dat je knock-out gaat.
Daar heb ik enorm veel aan gehad.'
Passie
Tijdens de draaiperiode was
schrijfster Saskia Noort de grote
afwezige op de filmset. Niet bewust
overigens, maar de opnamen vielen
samen met de lancering van haar
nieuwe boek De verbouwing. Vier
dagen voor de laatste shoot be
zoekt ze voor het eerst de filmstudio
in Amsterdam-Noord.
'Wauw', is haar reactie als de
auteur voor het eerst het strandhuis
van zus Ans in het 'echt' ziet. 'Maar
ik had ook niets anders verwacht
trouwens. Ik heb heel veel vertrou
wen in Will: ze was vanaf de eerste
ontmoeting zó enthousiast.' Er wa
ren kapers op de kust: maar liefst
drie andere partijen boden mee op
de filmrechten. 'Maar Will zag de
film precies voor zich zoals ik wilde
dat een regisseur het voor zich zou
zien. Het belangrijkste vond ik dat
de film werd gemaakt door iemand
die passie voor het verhaal voelde.'
Oorspronkelijk schreef Noort het
boek Terug naar de kust trouwens
als filmscenario. Ze werkte toen nog
als journalist voor de Viva, Marie
Claire en Ouders van Nu en volgde
een cursus scenarioschrijven. Maar
gaandeweg kwam Noort er achter
dat dat toch niet haar ding was. 'Ik
vul liever zelf alles in', legt ze uit.
'Een scenario is vrij kaal: je bedenkt
de setting en dialogen. Maar de
invulling laatje in wezen over aan
anderen: de acteurs, de regisseur.'
07-05
De laatste dagen van Emma
Blank, distributeur
0\M
A-Film Quality
07-05
Babaji, An Indian Love Story,
distributeur Cinéart
07-05
SM Rechter (B), distributeur
RCV
■m v« m "^fcf
11-06
Het leven uit een dag, distr.
Independent Films
08-07
Het geheim van Mega
Mindy(ü), distributeur
Independent Films
23-07
Suske Wiske en de Texas
rakkers, distributeur RCV
13-08
De indiaan, distributeur
A-Film Entertainment
20-08
Zwart water, distributeur
Independent Films
1709
De storm, distributeur
Universal Pidures International
17-09
Happy End, distributeur
Benelux Film Distribution
sept.
Last Conversation,
distributeur Filmmuseum
01-10
Lover or loser, distributeur
RCV
01-10
SpangaS, distributeur
Walt Disney
07-10
Sinterklaas en de verdwenen
pakjesboot, distributeur RCV
07-10
Het Sinterklaasjournaal:
De film, distributeur
Independent Films
15-10
Gangsterboys, distributeur
Independent Films
26-11
Komt een vrouw bij de
dokter, distributeur Benelux
Film Distribution
26-11
lep, distributeur Independent
Films
26-11
De hel van 63, distributeur
RCV
skia Noorts boek De eetclub verfilmd.
ïoek Terug naar de kust werden inmiddels al bijna 400.000 exemplarer