Flexibel en dynamisch
TECHNIEK
Reclame is
de kunst
van het
commerci
ële verlei
den.
EO
Digitale reclame
Nu de digitalisering van de bioscoopwereld een vlucht
lijkt te gaan nemen, wil ook de bioscoopreclamesector de
stap naar digitale projectie gaan maken. De afgelopen
tijd is er veel nagedacht over de mogelijkheden en con
sequenties van de switch en sinds kort heeft Jean Mineur
Mediavision in Nederland een eigen pilotproject. Een ge
leidelijke roll out lijkt dan ook een kwestie van tijd. Maar
wat is er naast beter beeld en geluid verder te winnen?
Door Frank de Neeve
Zo verleidelijk zag een Grolsch-reclame er nog niet
uit. Als Barry Hay met zijn architectenvriendje de fles
pakt voor een toast, is die in digitale 2K-projectie
haarscherp en mooi levensecht groen. Als de beugel
dan ook nog met 5.1 geluid van de fles plopt, krijg je
er meteen dorst van. Reclame is de kunst van het com
merciële verleiden en het is dus logisch dat de bios
coopreclamesector kiest voor de superieure kwaliteit
van digitale projectie.
Sinds eind januari heeft Jean Mineur Mediavision een
pilotproject in bioscoop MUSTSEE Delft, waar in een
paar zalen dagelijks digitale reclame wordt vertoond.
Na de reclame begint echter veelal nog de 35mm-
projector te snorren wegens de slechte beschikbaar
heid van digitale trailers en hoofdfilms. 'De test is voor
al bedoeld om te ervaren welke problemen we in een
commerciële setting kunnen tegenkomen,' aldus Jean
Mineur Mediavisions Mariene Wickel, 'niet zozeer of
het technisch allemaal kan, want dat kan ook in het lab
worden getest. Om het extra realistisch te maken zijn
in Delft alle typen servers aanwezig die momenteel in
commerciële bioscopen worden gebruikt.'
Flexibliteit
De digitale commercials worden bij deze test direct
vanaf de digitale cinemaserver afgespeeld, maar
het is ook mogelijk om de reclame vanaf een minder
gecompliceerde server af te spelen, wat men dan
e-cinema noemt. Beide varianten hoeven in kwaliteit
nauwelijks voor elkaar onder te doen. Om de kwali
teit van digitale reclame te bewaken heeft Sawa, de
wereldwijde brancheorganisatie van bioscoopreclame
bedrijven, hiervoor regels opgesteld.
De commercials worden in Delft nu nog wekelijks op
USB-stick afgeleverd door iemand van digitaal lab
Nedcipro, maar uiteindelijk lijkt het waarschijnlijk dat
die met internettechnologie bijna rechtstreeks op de
server zullen worden bezorgd. Daarnaast is er dan
planningssoftware nodig, die de playlists genereert
volgens welke de commercials worden vertoond.
Deze kan op het hoofdkantoor van het reclamebedrijf
draaien, die daar alle zalen tot op voorstellingsniveau
zou kunnen programmeren, hoewel het waarschijnlij
ker is dat die op type film gaan differentiëren. Deze
software komt veelal uit de broadcastingwereld en
sommigen zeggen dan ook dat digitale reclame
eindelijk de flexibiliteit zal brengen die broadcasting al
lang heeft.
Interactief
Internationaal is men al langer met digitale reclame