r
TECHNIEK/ THEATERPASPOORT
HFN
theaterpaspoort
IT Hoogezand
W'"
'Als de
beugel
dan ook
nog met
5.1 geluid
van de fles
plopt, krijg
je er
meteen
dorst van.'
,!!Mpteï
bezig, zoals in Noorwegen en Oostenrijk. Screenvi-
sion, tot voor kort ook in Nederland actief, heeft in
Frankrijk op 200 bioscoopschermen digitale reclame
draaien. In België heeft het bedrijf een test lopen met
reclame via kleine servers van Adtec, oorspronkelijk
bedoeld voor HD-televisiekanalen. Na de zomerva
kantie wil Screenvision in België een nieuw reclamemo
del opzetten waarmee vergelijkbare reclameblokken
in d-cinema, e-cinema of toch nog op 35mm in de
bioscopen draaien.
Volgens Patrick Van Dijck van Screenvision moet men
zich voor de omslag naar digitale reclame vooral
richten op het verbeteren van de bioscoopervaring;
Screenvision heeft speciaal daarvoor iemand van
Endemol België aangetrokken. Van Dijck denkt
bijvoorbeeld aan een interactief gedeelte van het
reclameblok, maar ook aan gesponsorde items. 'Wij
hebben voor kindermatinees bijvoorbeeld een serie
in ontwikkeling over een jongetje dat Kino heet en al
lerlei avonturen beleeft waar adverteerders zich mee
kunnen associëren. Uiteindelijk gaat het ons erom dat
er een andere dynamiek ontstaat met lichtere items
aan het begin van het blok en veel aandacht voor het
scherm aan het eind.'
Inspelen op actualiteit
Digitale reclame heeft veel voordelen. Zo is de
productietijd korter en zijn de technische kosten lager,
zodat het ook binnen het bereik van lokale adverteer
ders komt. Daarnaast zijn commercials gemakkelijker
op bepaalde tijden of voor bepaalde films te plannen.
Betekent dat ook een hogere omzet? Van Dijck denkt
van niet: 'Er zal een groei komen van regionale adver
teerders, maar door de toegenomen flexibiliteit zullen
sommige adverteerders ook selectiever inkopen.' Vol
gens Mariene Wickel kunnen bioscopen hier zelf ook
aan bijdragen: 'Wij verkopen als reclame-exploitant
bezoekers aan de adverteerders en die bezoekers ko
men allereerst voor de film. Die bezoekcijfers moeten
dus wel goed blijven.'
Wel geloven Van Dijck en Wickel beide in een
toename van verschillende versies van commercials,
waarmee men ook kan inspelen op de actualiteit.
Wickel: 'Als Nederland goud wint op de Olympische
Spelen dan kun je daar in het reclameblok op tv op
inhaken. Met digitale reclame zullen wij dat ook in de
bioscoop kunnen.' Wanneer Jean Mineur Mediavision
digitale reclame gaat uitrollen is nog niet helemaal dui
delijk. Wickel: 'In principe zijn wij er klaar voor, maar
het hangt ook van de ontwikkelingen in de bioscoop
af. Voorlopig zullen 35mm film en digitaal nog wel
even naast elkaar bestaan.'
Lees de volledige interviews met Mariene Wickel en
Patrick Van Dijck op www.cineserver.nl
-4- T j A
Naam Bioscoop: j i noogezana
Plaats: Hoogezand
Aantal zalen:
Aantal stoelen: 1.258
Formaat grootste scherm: 13 meter bij 5,5 meter
Stoelen van: Quinefte
Exploitant: JT Bioscopen
Bioscoopmanager: Annet Ros
Open sinds: 15 juni 2005
Projectoren: Cinemeccanica
Kassasoftware: TAS
Bioscoopreclame: CineFox
Merken bij het buffet: Coca-Cola, Grolsch, Jimmy's
Popcorn, M&M's.
De bioscoop is onderscheidend omdat:
De bioscoop is onderscheidend omdat: 'we een grote
bioscoop zijn waarin de sfeer altijd gezellig is. Ons vro
lijke team van servicemedewerkers verleent uitsteken
de service. De kwaliteit van beeld en geluid zijn zeer
goed. Er zijn heerlijke stoelen en er is veel beenruimte.
De zalen en toiletten zijn schoon en goed onderhou
den. En alle zalen zijn van gelijke grootte. Een film die
al een tijdje draait hoeft dus niet te wijken naar een
kleinere zaal met kleiner doek voor een nieuwe film die
in première gaat. Er bevinden zich twee restaurants in
hetzelfde pand waarbij de Biosdinerbon in te leveren is.
De bioscoop heeft een eigen bar waar het mogelijk is
om na afloop nog een borrel te drinken. Bovendien kun
nen gasten gratis parkeren rondom JT Hoogezand.'
Website: www.jt.nl
Zie ook piek 'n' mix op pagina 33.
With the ngr