r TECHNIEK/ THEATERPASPOORT HFN theaterpaspoort IT Hoogezand W'" 'Als de beugel dan ook nog met 5.1 geluid van de fles plopt, krijg je er meteen dorst van.' ,!!Mpteï bezig, zoals in Noorwegen en Oostenrijk. Screenvi- sion, tot voor kort ook in Nederland actief, heeft in Frankrijk op 200 bioscoopschermen digitale reclame draaien. In België heeft het bedrijf een test lopen met reclame via kleine servers van Adtec, oorspronkelijk bedoeld voor HD-televisiekanalen. Na de zomerva kantie wil Screenvision in België een nieuw reclamemo del opzetten waarmee vergelijkbare reclameblokken in d-cinema, e-cinema of toch nog op 35mm in de bioscopen draaien. Volgens Patrick Van Dijck van Screenvision moet men zich voor de omslag naar digitale reclame vooral richten op het verbeteren van de bioscoopervaring; Screenvision heeft speciaal daarvoor iemand van Endemol België aangetrokken. Van Dijck denkt bijvoorbeeld aan een interactief gedeelte van het reclameblok, maar ook aan gesponsorde items. 'Wij hebben voor kindermatinees bijvoorbeeld een serie in ontwikkeling over een jongetje dat Kino heet en al lerlei avonturen beleeft waar adverteerders zich mee kunnen associëren. Uiteindelijk gaat het ons erom dat er een andere dynamiek ontstaat met lichtere items aan het begin van het blok en veel aandacht voor het scherm aan het eind.' Inspelen op actualiteit Digitale reclame heeft veel voordelen. Zo is de productietijd korter en zijn de technische kosten lager, zodat het ook binnen het bereik van lokale adverteer ders komt. Daarnaast zijn commercials gemakkelijker op bepaalde tijden of voor bepaalde films te plannen. Betekent dat ook een hogere omzet? Van Dijck denkt van niet: 'Er zal een groei komen van regionale adver teerders, maar door de toegenomen flexibiliteit zullen sommige adverteerders ook selectiever inkopen.' Vol gens Mariene Wickel kunnen bioscopen hier zelf ook aan bijdragen: 'Wij verkopen als reclame-exploitant bezoekers aan de adverteerders en die bezoekers ko men allereerst voor de film. Die bezoekcijfers moeten dus wel goed blijven.' Wel geloven Van Dijck en Wickel beide in een toename van verschillende versies van commercials, waarmee men ook kan inspelen op de actualiteit. Wickel: 'Als Nederland goud wint op de Olympische Spelen dan kun je daar in het reclameblok op tv op inhaken. Met digitale reclame zullen wij dat ook in de bioscoop kunnen.' Wanneer Jean Mineur Mediavision digitale reclame gaat uitrollen is nog niet helemaal dui delijk. Wickel: 'In principe zijn wij er klaar voor, maar het hangt ook van de ontwikkelingen in de bioscoop af. Voorlopig zullen 35mm film en digitaal nog wel even naast elkaar bestaan.' Lees de volledige interviews met Mariene Wickel en Patrick Van Dijck op www.cineserver.nl -4- T j A Naam Bioscoop: j i noogezana Plaats: Hoogezand Aantal zalen: Aantal stoelen: 1.258 Formaat grootste scherm: 13 meter bij 5,5 meter Stoelen van: Quinefte Exploitant: JT Bioscopen Bioscoopmanager: Annet Ros Open sinds: 15 juni 2005 Projectoren: Cinemeccanica Kassasoftware: TAS Bioscoopreclame: CineFox Merken bij het buffet: Coca-Cola, Grolsch, Jimmy's Popcorn, M&M's. De bioscoop is onderscheidend omdat: De bioscoop is onderscheidend omdat: 'we een grote bioscoop zijn waarin de sfeer altijd gezellig is. Ons vro lijke team van servicemedewerkers verleent uitsteken de service. De kwaliteit van beeld en geluid zijn zeer goed. Er zijn heerlijke stoelen en er is veel beenruimte. De zalen en toiletten zijn schoon en goed onderhou den. En alle zalen zijn van gelijke grootte. Een film die al een tijdje draait hoeft dus niet te wijken naar een kleinere zaal met kleiner doek voor een nieuwe film die in première gaat. Er bevinden zich twee restaurants in hetzelfde pand waarbij de Biosdinerbon in te leveren is. De bioscoop heeft een eigen bar waar het mogelijk is om na afloop nog een borrel te drinken. Bovendien kun nen gasten gratis parkeren rondom JT Hoogezand.' Website: www.jt.nl Zie ook piek 'n' mix op pagina 33. With the ngr

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2009 | | pagina 25