De ondergang van de filmcriticus COLUMN 'Filmdis tributeurs van Neder land ver enigt u! Als de filmcri tici de film willen zien, kopen ze maar mooi een kaartje/ Dirk van de cinema Ik woon nu wel weer in België, maar leve het internet! En wat lees ik tot mijn verbazing? AD filmcriticus Ab Zagt vond Spion van Oranje een prul. Producent San Fu Maltha belde hem vanuit Singapore en tierde een uur lang (op welk budget komt dat telefoongesprek, San Fu?). Jac. Goderie en Albert Verlinde, die beide in de film schijnen te spelen, noemden Ab Zagt een 'lelijke, stinkende journalist'. Zagt sloeg terug en ging flink tekeer op zijn weblog. Jongens, wat heb ik gelachen! Is Spion van Oranje een prul? Zoals altijd beslist het publiek daarover. En wat is nog de rol van een filmcri ticus in een tijd waarin via het internet honderdduizend meningen over een film circuleren? Goede raad voor de noodlijdende persorganen: gooi alle filmcritici eruit en wel meteen. Overbodig. Uit de Tijd. Slecht schrijvend. Minkukels. Uitvreters. Alcoholisten. En een onkostennota om u tegen te zeggen. Van Berlijn naar Cannes, naar Venetië, naar Toronto, naar Dubai, naar Sundance, naar Rotterdam. Hoeren en snoeren! Ik heb altijd mijn publiciteitsafdelingen op het hart gedrukt dat je met filmcritici maar twee dingen moet afspre ken: zorg dat de titel correct is gespeld en vet gedrukt (dat is voor velen onder hen al een hele opgave) én zorg dat de foto rechtsonder komt te staan. Daar valt de blik van de lezer het snelst! Behalve Beerekamp en Van Bueren - beide trou wens notoire innemers van spirituele dranken - heb ik tijdens mijn distributiejaren kennis gemaakt met een zooitje slecht opgeleide, narrige, onderontwikkelde en gefrustreerde opstellenschrijvers die nog geen Bunuel van een Godard konden onderscheiden. Maar wel op onze kosten naar LA en dan nog het gore lef hebben om een film de grond in te schrijven! Toen dacht ik namelijk nog dat hun mening wat uitmaakte. Tot de dag dat ik als directeur van Warner Bros. een hakkelende projectionist voor mijn bureau kreeg die mij het volgende meedeelde: 'Sorry, meneer De Lille (deze man heeft het Nederlandse schoolsysteem van de jaren 50 nog doorlopen), maar ik heb net bij de landelijke persvoorstelling van LA. Confidentialeen grote fout gemaakt. Ik heb eerst reel vier vertoond en toen pas reel drie. Dat is mij nog nooit gebeurd. U moet de heren critici hierover inlichten.' Ik heb hele maal niemand ingelicht. En genoten van de kritieken: 'Een ingenieuze film met verrassende flashbacks', 'een zeer onconventionele structuur in de opbouw van het verhaal'. Wat een giller! Ruim dertig jaar geleden heeft de notoire distributeur Robbert Wijsmuller van Concorde Film op basis van Foto Tan/a van Rooden de traditie van de beroemde Fred Denker het idee voortgezet om tijdens de persvoorstellingen in het roemruchte CIC op het Allebéplein in Amsterdam de persmappen te vullen met briefjes van vijftig gulden. Als douceurtje voor een milde kritiek. In al die jaren heeft hij er exact vijf teruggekregen met de bood schap: 'We zijn niet te koop!' Ik ken de namen van de critici die het geld hebben geretourneerd. Dus ook van de critici die het geld niet hebben geretourneerd! En dan de laatste uitsmijter om de huidige generatie publiciteitsmedewerkers van de filmkantoren voorgoed duidelijk te maken dat ze absoluut geen vrees moeten hebben voor dat stelletje uitvreters: ooit hoorde een medewerker tijdens de vlucht Nice - Amsterdam achter zich een brommende Eric Koch van De Telegraaf die zei: 'die klootzakken van Warner Bros. hebben mij niet uitgenodigd op het setbezoek van Abeltje in Luxem burg, dus ik zweer je, ik schrijf die film totaal de grond in.' Abeltje heeft meer dan vijf miljoen euro box office gedaan. Koch heeft woord gehouden en de film in De Telegraaf totaal de grond ingeschreven. The man has balls! Dus filmdistributeurs van Nederland verenigt u! Show some muscle. Als de filmciritici de film willen zien, kopen ze maar mooi een kaartje. Alleen nog persvoor stellingen voor lekker meewerkende glossies en tv- en radiostations! PS Bericht aan de HH filmcritici die dit stukje lezen: uiteraard verkondig ik hier een erg subjectieve mening en wil ik alleen de allerdiepste expressie van mijn allerdiepste emotie - zoals het in Kunst behoort - uiten. Het staat u allen vrij om niet akkoord te gaan! m

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2009 | | pagina 27