Bioscoopmonitor in vogelvlucht
m
ONDERZOEK
Continu-onderzoek bron voor marketing intelligence
Een bekende en veelvuldig gebruikte methode om bioscoopbezoe
kers te vragen naar hun ervaringen en wensen, is het uitvoeren van
een publieksonderzoek. Een minder bekende methode, maar sterk in
opkomst, is het verzamelen van gegevens via een eigen online onder-
zoekspanel. Stichting Filmonderzoek heeft recentelijk een dergelijk
panel opgezet: MoviePanel.
92%
van de
bioscoop
bezoekers
volgt het
fflmnieuws
via het
internet.
Door D/mifri Lahaut
In het kader van de Bioscoopmoni
tor hebben reeds vijf onderzoeken
plaatsgevonden. De meest interes
sante resultaten worden in vogel
vlucht besproken. De resultaten
hebben betrekking op filmbeleving,
mediagedrag en (nieuwe) filmdistri
butiekanalen. De Bioscoopmonitor
wordt uitgevoerd in opdracht van
de NVB en NVF.
Bezoekmotieven en marketing
Het eerste onderzoek dat is
uitgevoerd voor de Bioscoopmo
nitor gaat over bezoekmotieven.
Bezoekers hebben allerlei motieven
om de bioscoop te bezoeken.
Voor de een is het bioscoopbe
zoek vooral onderdeel van een
avondje stappen, voor de ander
is het een optimale filmbeleving of
een manier om aan de alledaagse
werkelijkheid te kunnen ontsnap
pen. Combinaties van motieven
zijn natuurlijk ook mogelijk. Inzicht
krijgen in bezoekmotieven is nuttig
voor de film- en bioscoopbranche.
Als bijvoorbeeld blijkt dat een
grote groep bioscoopbezoekers
vooral gaat voor de optimale
filmbeleving, is het verstandig hier
in het marketingbeleid rekening
mee te houden. Reclame-uitingen
kunnen dan de nadruk leggen op
de optimale filmbelevenis. De
Nationale Bioscoopbon doet dit al
door expliciet te vermelden: 'Beleef
het groots in de bioscoop'.
Filmbeleving
De optimale filmbeleving is inder
daad voor veel bezoekers een van
de belangrijkste motieven (65%).
Daarnaast is het bioscoopbezoek
een manier van ontspannen en van
uitgaan (ruim 50%). Het interes
sante van dit onderzoek is dat ook
niet-bioscoopbezoekers aan bod
komen (50% van de Nederlandse
bevolking bezoekt geen bioscoop).
Hiermee proberen we te achter
halen wie deze mensen zijn en
waarom ze niet naar de bioscoop
gaan. Veel niet-bioscoopbezoekers
hebben in het onderzoek aange
geven dat de toegangskaarten
te duur zijn (60%) en/of dat men
er geen tijd voor heeft (43%).
Ook is er een grote groep die
zegt voldoende te hebben aan
films die op dvd verschijnen of die
op televisie komen (circa 66%).
Kortom, de grootste uitdaging van
de bioscoopindustrie is om deze
groep mensen uit hun (luie) stoel
te krijgen.
Kwaliteit
Kwaliteit hoort bij een optimale
De bioscopen
vormen een
belangrijke mor-
ketingtool voor
c/e verkoop van
Films op dvd/Blu-
ray. Meting 5
Bioscoopmonifor.
filmbeleving dus hebben we in
het tweede onderzoek aan de
panelleden gevraagd de dienstver
lening te beoordelen. De onder
zoeksgegevens waren helder:
bioscoopbezoekers zijn het meest
tevreden over de kwaliteit van het
beeld en het geluid (80%). Dit is
goed nieuws, want hoge beeld- en
geluidskwaliteit zijn cruciaal voor
een optimale filmbeleving. De
verwachting van Stichting Filmon
derzoek is dan ook dat digitale
projectie de klanttevredenheid,
wat dit betreft, slechts in lichte
mate zal laten toenemen. Ook
was men erg te spreken over het
bioscooppersoneel. Het personeel
is vriendelijk (eveneens 80%) en
ziet er verzorgd uit (78%). Natuur
lijk zijn er ook wat kritiekpunten.
Zo vinden best veel bioscoopbe
zoekers (32%) dat het onrustig kan
zijn in de zalen. Dit doet af aan de
optimale filmbeleving, waar met
veel moeite aan gewerkt is.
Mediatijdperk
We leven in een mediatijdperk.
Steeds meer gezinnen beschikken
over een computer met internet
aansluiting. Communicatie en PR
zijn voortdurend aan verandering
onderhevig, omdat de media
steeds veranderen. Blogs, wiki's,
podcasts en sociale networking
Stelling: Als ik een film in de bioscoop heb gezien, dan koop ik die film ook op dvd/Blu-ray
50%
40%
30%
20%
10%
Nooit
Zelden
Soms
Vaak