BH ONDERZOEK Vooral frequente bioscoopbe zoekers zijn gevoelig voor posi tieve filmre censies. websites zoals Hyves en Face- book hebben voor een blijvende verandering in het medialand schap gezorgd. Dit brengt ook veranderingen voor de PR met zich mee. Om de consument te kunnen bereiken met filmnieuws, filmtrailers en filmladders is onderzocht wat de mediaconsumptie van bios coopbezoekers is. We waren met name geïnteresseerd in de manier waarop film- en bioscoopinforma tie wordt verzameld. Niet zo heel verrassend, maar wel belangrijk nieuws is dat het internet voorziet in een groot gedeelte van die informatiebehoefte. Zo volgt een groot deel van de mensen het film nieuws via het internet (92%). Ook filmtrailers op het internet zijn erg populair onder bioscoopbezoekers (87%). Websites met filmtrailers worden dan ook frequent bezocht. Natuurlijk blijven andere media nog steeds een rol spelen. Zo is te levisie vooral populair als het gaat om internationale filmevenementen (55%) en voor filmtrailers (46%). Ongeveer de helft van alle onder vraagden leest wel eens filmnieuws en/of filmrecensies in dagbladen. Recensies, filmagenda's en websites Over filmrecensies gesproken, ze hebben een redelijk grote invloed op de bereidheid om een film in de bioscoop te gaan zien. Vooral fre quente bioscoopbezoekers zijn ge voelig voor positieve filmrecensies. Een kwart hiervan zegt namelijk 'vaak' beïnvloed te worden om de film in de bioscoop te gaan zien. Naast dat we in een mediatijdperk leven, leven we ook in een digitaal tijdperk. Ondanks dat zijn papieren filmagenda's nog redelijk geliefd bij het publiek. Driekwart van de panelleden kijkt namelijk nog wel eens in een papieren filmladder. Opvallend is dat een papieren filmagenda relatief vaker wordt ge lezen door bezoekers van conventi onele bioscopen en bezoekers van filmtheaters dan door bezoekers van multiplexen. We hebben zojuist vermeld dat het Stelling: er is geen duidelijke wetgeving over wat wel en niet is toegestaan m.b.t. het downloaden van films 30% 20% Helemaal mee oneens Voor veel men sen is het ondui delijk hoe de wet wet betrekking tot het downloa den van films werkt. Meting 5 Filmdistributieka nalen. internet een belangrijk informa tiekanaal vormt voor de panel leden. We komen hier nog even op terug. Vooral websites van commerciële bioscopen worden frequent bezocht door panelle den. Bioscopen doen er dus goed aan de website(s) gemakkelijk vindbaar te maken. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat 81 van alle internetsurfers te kennen geeft dat zoeken via zoekma chines de beste manier is om websites te vinden. Filmdistributiekanalen Het vijfde, en laatste themaonder- zoek dat hier wordt behandeld, heeft betrekking op (nieuwe) filmdistributiekanalen. Bioscopen vormen een belangrijke marke- tingtool voor de verkoop van films op dvd en Blu-ray. Bijna de helft van alle ondervraagde panel leden zegt dat ze soms na het zien van een film in de bioscoop overgaan tot de aanschaf van de film op dvd of Blu-ray (46%). Panelleden die zeggen dit vaak te doen (16%) zijn voornamelijk mannen in de leeftijd tussen de Over MoviePanel Het onderzoekspanel bestaat in totaal uit ruim 2.500 leden. Iedereen mag zich voor het onderzoekspanel aanmelden. Panelleden worden actief geworven via bioscopen, advertenties en via het internet. De onderzoeksresultaten worden gewogen zodat zij representatief zijn voor de doelpopulatie. Heiemaat mee eens zeventien en negenentwintig jaar (met als favoriete genre in de bioscoop fantasie, avontuur, oorlog en sciencefiction). Meer weten? Dit waren de belangrijkste onder zoeksresultaten van de Bioscoop monitor 2008/2009. Van elk afzonderlijk onderzoek is een heldere PowerPoint-rapportage ge maakt. Deze rapportages kunt u in zien via de website van de NVB. Er volgen nog twee onderzoeken die gaan over prijsperceptie en over de behoefte aan extra vrijetijdsac tiviteiten in de bioscopen. Eind mei verschijnt er een eindrapportage met de complete onderzoeksge gevens van alle metingen. Meer informatie kan worden verkregen via www.filmonderzoek of via de NVB en NVF. Dimitri Lahaut MSc. is onderzoe ker en projectleider van Stichting Filmonderzoek

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2009 | | pagina 31