Ik hou ervan mooie dingen te delen met andere mensen
jM^ W
•m^
HFN
NL in aantocht
IN PRODUCTIE
IN PRODUCTIE/NL IN AANTOCHT
Ik kan
nu niet
meer
terug,ik
moet nu
met de
billen
bloot'
'Er lopen
inde
Neder
landse
filmwereld
veel te
veel azijn
pissers
rond'
E3
In gesprek met Job Gosschalk
Casting director Job Gosschalk nam twee jaar geleden afscheid van zijn
geliefde Kemna Casting en zette met succes zijn eerste prille schreden
als producent en regisseur. Deze zomer maakt Gosschalk met Alle tijd
zijn debuut als speelfilmregisseur. 'De Nederlandse filmwereld heeft
behoefte aan meer flamboyante makers.'
Door Robbert Blokland
Het is half maart, één van de eerste
lentedagen na een lange, koude
winter. Job Gosschalk oogt ontspan
nen in het souterrain van zijn statige
pand in het centrum van Amster
dam. Na twintig jaar regisseurs van
castingadvies te hebben voorzien,
staat hij over een paar maanden
voor het eerst zelf als grote roer
ganger op een filmset. Hij is vol van
het project en praat er honderduit
over. 'Ik kan nu niet meer terug, ik
moet nu met de billen bloot', grinnikt
hij. 'Maar alle condities zijn prima.
De mensen met wie ik werk zijn stuk
voor stuk leuk. Aan de condities zal
het niet liggen.'
Gosschalk schreef zelf het script
over een chaotische veertiger (Paul
de Leeuw) die hunkert naar een
onbereikbare jongere man. Onder
tussen verandert zijn relatie met zijn
jongere zusje als deze met haar
nieuwe vriend gaat samenwonen.
Nee, het verhaal is niet autobiogra
fisch, bezweert Gosschalk, net als
de hoofdpersoon een homoseksu
ele veertiger. 'Al geloof ik niet dat
er een schrijver of regisseur is die
niet op een bepaalde manier eigen
elementen in zijn projecten stopt',
legt hij uit. 'Zelfs al maak je Komt
een vrouw bij de dokter of Oorlogs
winter. Je kunt alleen maar dingen
maken met wie je zelf bent en wat
je zelf in huis hebt.'
Organisch
Het was niet zijn droom om per se
een keer een speelfilm te gaan
maken, vertelt de verse regisseur.
'Eigenlijk is alles heel organisch
verlopen sinds ik besloot te stoppen
ra
als casting director.' Het begon met
een paar scènes die Gosschalk aan
het papier toevertrouwde. Op een
gegeven moment lagen er zestig
pagina's, die hij liet lezen aan de
bevriende regisseur Jean van de
Velde en Brigitte Baake, hoofd dra
ma van de KRO. Beiden drongen
er bij hem op aan om het project
vooral verder te ontwikkelen. 'Op
eens voelde ik dat er mensen over
mijn schouder meekeken', reconstru
eert Gosschalk. 'Het ideetje werd
concreet: het project was opeens
veel minder vrijblijvend.' Toch zette
de alleskunner door: in november
lag er een eerste versie bij het Film
fonds. Jos van der Linden verbond
honderden, zo niet duizenden
scripts gelezen: van Baantjer
tot Zwartboek, van All Stars tot
Marleen Gorris. En even zoveel
toneelstukken en films gezien.'
Daardoor hebben zich 'bepaalde
blauwdrukken' over het vertellen
van een verhaal in zijn hoofd ge
zet, stelt de verse filmer. 'Ik wil niet
zeggen dat iedereen die een boek
gelezen heeft ook meteen een
boek kan schrijven. Maar ik heb
geleerd heel goed te luisteren naar
wat mensen die ik hoog heb zitten
over het vak te melden hebben.
Voor de rest vaar ik puur op mijn
intuïtie. Dat heeft de afgelopen
twintig jaar vaak zijn vruchten wel
afgeworpen.'
Intuïtie
Over het besluit om zijn eigen
script te verfilmen, heeft Gosschalk
wel eventjes getwijfeld. 'Bij Eddy
Terstall pakt het de ene keer ook
beter uit dan de andere keer',
knikt hij. 'Daar zijn geen
regels voor. Maar ik heb
het script wel geschreven
met bepaalde acteurs in mijn hoofd.
En ik weet heel goed wat ik van die
acteurs wil zien in deze film.' Hoofd
rolspeler Paul de Leeuw stemde
pas in met Alle tijd\oen het script
af was. Ook hij vertrouwde in deze
erg op zijn intuïtie, stelt Gosschalk.
'Ik denk dat hij een bepaalde
melancholie, een zekere verstilling in
zich heeft die mensen niet van hem
kennen. Onder de uitbundigheid
van hoofdpersoon Maarten zit een
bepaald verdriet. Een diepgewor
telde roep om gezien te worden.
Dat heb ik Paul nog nooit zien doen.
En ik weet wel dat hij dat als acteur
in zich heeft.'
Bij deze laatste zinnen klinkt
Gosschalk toch weer even als de
castinggoeroe van weleer. Hij lacht.
'Je merkt dat ook aan Hans Kemna',
legt hij uit. 'Er zit nog steeds iets in
ons dat het niet kan laten als de
gelegenheid zich voordoet toch
even een castingsuggestie te doen.
En als ik op het kantoor van Kemna
Casting rondloop, gaat het meestal
toch weer even kriebelen.'
Groot ego
Behalve Alle tijd werkt hij nu ook
aan Walhalla, een komedieserie
voor BNN. 'Die sessies met schrij
vers Wim Bax en Frank Houtappels
zich aan Alle tijd als uitvoerend
producent, de AVRO had interesse
als omroep en Independent Films
meldde zich als distributeur.
Gosschalk kan het begrijpen als
mensen sceptisch zijn als iemand
zonder enige ervaring een scenario
gaat schrijven. 'Schrijven is een
vak en daar denk ik allesbehalve
lichtvaardig over', legt hij uit. 'Maar
ik heb de afgelopen twintig jaar
zijn voor mij het hoogtepunt van de
week', grinnikt Gosschalk. 'Het is
ook wel goed om eens een andere
groep mensen om mij heen te heb
ben. Vroeger waren het de acteurs
en regisseurs, nu meer de schrijvers
en de omroepen.' Bovendien trek
ken mensen minder aan hem dan
vroeger. 'Ik hoef me minder af te
vragen of mensen mij aanspreken
vanwege het werk dat ik doe, of
omdat ze in mij persoonlijk geïn
teresseerd zijn. Dat hoorde bij het
vak, dus het was niet erg. Maar het
is wel een stuk rustiger geworden
sinds dat niet meer zo is.'
Het gaat nu ook minder om zijn
eigen grote ego, bekent hij. 'Dat is
de afgelopen twintig jaar genoeg
Q 06-05 Kom niet aan mijn kinderen,
distributeur E1
2O05 Win/Win, distributeur
Cinema Delicatessen
03-06 Dossier /C(B), distributeur El
03-06 Bardsongs, distributeur
Cinema Delicatessen
gevoed. Het gaat me nu puur om
17-06
Johan Primero, distributeur
het vertellen van een mooi verhaal.
Independent Films
Ik hou ervan mooie dingen te delen
juni/juli
Schemer, distributeur
met andere mensen.' En dat kan
Independent Films
heel veel verschillende vormen heb
05-08
Shocking Blue, distributeur
ben. 'Ik kan ook enorm ontroerd ra
A-Film Quality
ken door een goede scène in GTST. 1
19-08
771/5 Is My Picture When 1
Televisie doet voor mij niet onder
Was Dead, distributeur
voor film.' De verse regisseur meent 1
A-Film Quality
zelfs een trend te ontdekken in
16-09
Majesteit, distributeur A-Film
deze ontwikkeling. 'De uitwisseling
Quality
tussen de verschillende disciplines
16-09
22 mei (B), distr. Cinéart
wordt steeds groter. Een tv-regisseur 1
30-09
The Domino Effect,
als Michiel van Erp maakt een to
distributeur Benelux Film
neelstuk en een toneelregisseur als
Distributors
Peter de Baan maakt de speelfilm
sept.
Vreemd bloed, distributeur
Majesteit.'
A-Film Quality
sept.
Tirza, distributeur
Trots
Independent Films
De vraag of hij al meer speelfilm-
06-10
Ernst Bobbie en het geheim
plannen heeft, kan Gosschalk niet
van Monta Rossa,
concreet beantwoorden. 'Ik zou me
distributeur A-Film Ent.
ook kunnen voorstellen dat dit mijn
06-10
Foeksia de miniheks,
enige filmregie wordt', stelt hij. 'Mijn 1
distributeur Walt Disney
drive is vooral verhalen vertellen.
13-10
UntiHed Sinterklaas 3 project
Misschien rolt daar wel weer een
distributeur El
film uit.' Over bioscoopvarianten
14-10
Briefgeheim, distributeur
op grote successen als S Ingle
A-Film Entertainment
en 't Vrije Schaep wordt serieus
14-10
Lang gelukkig, distributeur
nagedacht. 'Maar het moet in beide 1
Independent Films
gevallen wel iets toevoegen aan de
18-11
Richting West, distributeur
serie. Een film moet niet voelen als
A-Film Quality
een te lang opgerekte aflevering,
25-11
De eetclub, distributeur
zoals bij de eerste Sex and the
Benelux Film Distributors
Citywe\ het geval was. Je moet de
25-11
Sint, distributeur A-Film
lange tijdspanne gebruiken om de
Entertainment
personages méér over zichzelf te 1
'Ik sta eigenlijk op de ware te wachten.' 'Wie niet. De vraag is: wat doen we in de tussentijd!' (citaat Alles is liefde)
'Ach man, jullie zijn zelf homo's.' (Thomas Acda als Willem in All Stars)