De missie van een horlogemaker I m f -^ 1 Theaterpaspoort Luxor Theater Deventer E HFN IN THE PICTURE IN THE PICTURE/THEATERPASPOORT 'Je zult tien jaar vooruit moeten lopen op wat de mensen thuis aan mogelijk heden hebben/ HFN .-:---, V i - JMfifl 1 - Op de werkvloer met bioscoopdirecteur Jordi Wientjes We hebben een uur met elkaar gesproken en de klasse van Wolff Cinema Groep doorgenomen. Dan vertelt Jordi Wientjes opeens dat hij de week daarop naar Afghani stan afreist om de Nederlandse militairen Avatar in 3D voor te schotelen. Een gevaarlijke missie in oorlogsgebied en tegelijk een avontuur uit een jongensboek. Hoe is het mister gastvrijheid vergaan in de woestijn bij Tarin Kowt? Door Lucia Alleman Het begon met een e-maiHje van een Nederlandse soldaat aan CineStar in Enschede. Hij zou graag in Kabul naar de bioscoop gaan en Avatarh 3D zien. Toen Jordi het verzoek onder ogen kreeg voelde hij zich aangespro ken. Het moest toch mogelijk zijn om de soldaten een plezierige avond te bezorgen? Hij belde in de rondte op zoek naar bondgenoten. Defensie reageerde enthousiast op het plan en regelde het transport. In Laban Duijnhou- wer vond hij een partner die wel in was voor een stunt. Uit zijn ZIEN-bioscoop in Eindhoven haalde Duijnhouwer een 3D-projector. Een zilverscherm leende Jordi uit MUSTSEE Groningen. Na tien dagen Uruzgan kijkt Jordi terug op een geslaagde missie. Hij is vol lof over de professiona liteit van Nederlandse troepen. 'Die lui zijn zo vol passie over hun werk. Dat is niet oorlog voeren, maar veiligheid brengen. Ze vonden het geweldig dat wij kwamen om hen een leuke avond te bezorgen. Je voelt wel de drei ging van gevaar, dat zie je maar aan die soldaat die een paar dagen na ons vertrek is omgekomen, maar echt gevaar hebben wij niet gelopen.' Een helikoptertent deed dienst als bi oscoopzaal. Jordi: 'We kregen hulp van onze soldaten. Die zijn enorm inventief. We hebben vijf voorstel lingen van Avatar en een van Clash of the Titans gedraaid. Ze vonden het hartstikke leuk. Het was echt een eer om daar te gast te zijn.' Jordi spreekt met groot respect over Laban Duijn houwer die het heeft aangedurfd om de missie technisch mogelijk te maken. <fofo links> Jordi in Afghani stan. <fofo rechts> Jordi Wientjes. Foto Lucia Al leman. Schwung Terug in het veilige Nederland begon weer de routine van de speelweek. 'Schwung, dat is een beter woord', corrigeert Jordi Wien tjes, sinds een jaar directeur bij Wolff Cinema Groep. 'Dat geeft aan dat het leuk is in de bioscoop te werken en dat we er steeds beter in worden.' Via het hotelwezen is Jordi Wientjes de bioscoopwereld binnengekomen. Als (adjunct-)directeur werd hij door de Amersfoortse Hotel Maatschappij geparachuteerd naar de Buitensociëteit in zijn geboorteplaats Zwolle, een congres- en theater- centrum dat toen nog drie bioscoopzalen had. Na acht jaar stapte Jordi over naar Jogchem's Theaters. Maar gevormd als hotelmens is 'gastvrijheidsbeleving' nog altijd zijn ding. Wat Jordi Wientjes uniek maakt is dat hij bij drie grote bioscoopconcerns werkte. Na zijn vertrek bij Jogchem's was hij interim theatermanager bij drie Pathé- bioscopen en nu werkt hij dus voor Wolff. Wat had Wolff nodig toen ze hem rekruteerden? Jordi: 'Wolff is een mooi familiebedrijf met negen bioscopen, 400 medewerkers en 1,9 miljoen bezoekers. De opdracht is om de bestaande exploitaties te optimaliseren. Het gaat om het hele proces: de programmatie, de bemensing, de begrotingen, de contracten, de trainingen en het optimaliseren van de op brengsten. Zie mij als een horlogemaker die een uurwerk tegen het licht houdt, alle radertjes afgaat en bijstelt.' Werkvloer Wientjes zit al jaren op verschillende directeursposities, maar toch kenschetst hij zichzelf als iemand van de werkvloer. 'Mijn specifieke inbreng is mijn kennis van de exploitatie en vertaling van de wensen van onze gasten. Ik sta tussen de mensen. Door die ervaring kan ik met adequate, concrete voorstellen komen en die samen in praktijk brengen.' Het bijzondere van Wolff is dat de bioscopen zo onderscheidend zijn. Het intieme Cineast is totaal anders dan CineStar. Voor elk van de theaters is beschreven wat de verwachtingen zijn. Uitgangspunt daarbij is het concept KLASSE. Jordi licht toe: 'K staat voor klantgerichtheid. De L staat voor de lach: ook al heb je een slechte dag, is je vrouw weggelopen of je hond overleden, toch moetje uitstralen datje blij bent dat de bezoeker er is. A staat voor actiegerichtheid. Het publiek moet het gevoel krijgen dat er wat gebeurt. S staat voor samenwerking en service. Samenwerking gaat over je interne organisatie, maar ook watje doet met lokale partijen in jouw omgeving, met de voetbalclub of met restaurants. Hoe kun je je service verbeteren? Kijk naar je openingstijden en de kaartverkoop. E is Entourage. Dat gaat over de aankleding, de vloer- en wandbekleding, maar ook over de uitstraling en schoonheid rondom de bioscoop.' Revolutie Het bioscoopaanbod in Nederland ondergaat een revo lutie, met het openen van nieuwe theaters en de digitale cinema. Jordi: 'Je zult tien jaar vooruit moeten lopen op wat de mensen thuis aan mogelijkheden hebben. Je ziet bijvoorbeeld de trend van vip-zalen. We zullen ook veel kleinere, intiemere zalen krijgen. Je kunt zo'n zaal met 100 vip-stoelen ook goed wegzetten in de business-to- businessmarkt.' Ook op servicegebied moet de bioscoop bij de tijd blijven. Jordi: 'Overal zie je nieuwe ontwikkelin gen. Bij het benzinestation krijg je tegenwoordig koffie uit een WMF-machine. Dan kan een bioscoop niet achterblij ven. Gezondheid is nu een issue. Pathé De Kuip verkoopt versgesneden fruit. Gezien de korte houdbaarheidsdata van zo'n product heb je er grotere bezoekersaantallen voor nodig. Waar wij ook iets van kunnen leren zijn vlieg velden en stationsgebieden. Op Eindhoven Airport heb je drie verschillende horecasegmenten ai naar gelang de tijd die passagiers daar moeten doorbrengen. Misschien is dat voor ons ook een idee.' Schotsen Vanuit zijn positie is het ook interessant naar de enorme bewegingen in het macrocinematografische veld te kijken. De MUSTSEE-samenwerking, de overname van Minerva door Pathé. Jordi: 'De inkoopkracht van Wolff is enorm toegenomen met de komst van Jan van Domme len en een aantal partnerbioscopen. Je ziet de opkomst van Paul Visser met ABC. Zo'n beweging is er eigenlijk altijd al geweest. Je ziet tegelijkertijd buiten de grote concerns weer nieuwe kleinere ketens ontstaan: Albert Jan Vos met zijn Luxor-bioscopen, Carlo Lambregts in Brabant, Frtts Nieuwenhuizen heeft straks drie bioscopen. Het zijn eigenlijk schotsen, die aangroeien, losraken, verschui ven. Je kunt het als zelfstandige bioscoop prima redden, maar je kunt je leven zoveel gemakkelijker maken door ergens bij aan te schuiven. Niet alleen ten opzichte van de distributeurs biedt dat voordelen, maar ook ten opzichte van andere leveranciers. Dan kun je je tijd aan leukere dingen besteden. Het verhogen van de beleving in je theater bijvoorbeeld.' y^jLXXZJ>'m- w?3jX-<W>. fai- 1 i V Naam bioscoop: Luxor Theater Deventer Plaats: Deventer Aantal zalen: 6 Aantal stoelen: 1.013 Formaat grootste scherm: 12 meter x 5,10 meter Exploitant: Albert Jan en Yvonne Vos Bioscoopmanager: Gerrit Doorn Open sinds: 3 juni 2010 Aantal bezoekers op jaarbasis: 220.000 Projectoren: 4 x 35mm Cinemeccanica 2 x digitaal (Barco en Cinemecanica) Kassasoftware: KTS/ReBiTicks Software BV Horecaexploitant: Luxor Theater Deventer De bioscoop is onderscheidend omdat: 'we hier de bioscoopbeieving weer centraal laten staan. De bowlingbanen zijn vervangen door twee nieuwe bi oscoopzalen. Daarnaast hebben we in de foyer een plein gecreëerd waar een dj op vrijdagavond muziek draait en we gemakkelijk een modeshow kunnen orga niseren bij de Ladies Nights. We hebben ook een bar van 15,5 meter, de langste bar van Nederland, zodat we de ruimte hebben om het publiek in de pauzes su persnel te helpen.' Website: www 'All I ever wanted was a single thing worth fighting for.' (Sam Worthington als Jake Sully in Avatar) 1 know you have questions. I wish I had the answers...' (Pete Postlethwaite Is Spyros in Clash of the Titans)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2010 | | pagina 16