'Een uitbundig verhaal over verleiding' m HFN NL in aantocht o o IN PRODUCTIE IN PRODUCTIE/NL IN AANTOCHT 'Het blijft een enorme droom om te zien hoe het verhaal dat je in je eentje hebt zitten schrijven tot een film wordt gemaakt' v% E Verfilming van Saskia Noorts De eetclub Sinds het succes van Terug naar de kust is schrijfster Saskia Noort een hot item in de Nederlandse filmwereld. In november 2010 moet de tweede verfilming alweer in de bioscopen te zien zijn: De eetclub, de terugkeer van Robert Jan Westdijk naar de grote publieksfilm. 'Een stu dentikoze film als Phileine zou ik nu niet meer maken.' Door Robbert Blokland Het fenomeen 'boekverfilming' is alles behalve nieuw in Neder land. Maar de oude meesters van weleer maken steeds duidelijker plaats voor een nieuwe generatie schrijvers. De meeste grote titels van Wolkers, Mulisch en Reve zijn inmiddels wel naar het witte doek vertaald, dus zoekt de Nederland se filmsector nu zijn toevlucht tot namen als Giphart, Kluun, Heleen van Royen en Saskia Noort. Vooral die laatste is de komende twee jaar niet uit de Nederlandse bioscopen weg te denken. Het suc ces van Terug naar de kust (bijna 400.000 bezoekers) vormde slechts de opmaat voor een ware hausse aan Noort-verfilmingen. De opnamen van de thriller Afgunst van regisseur Paul Ruven zouden komende winter plaats moeten vinden. En regisseuse Will Koop man hoopt het succes van TNDKte prolongeren met haar filmbewer king van De verbouwing, waarvan de opnamen voor voorjaar 2011 gepland staan. Verleiding Maar eerst is het de beurt aan De eetclub. Het boek, waarvan er bijna een half miljoen exemplaren over de toonbank gingen, vormt de basis voor de vijfde speelfilm van regisseur Robert Jan Westdijk. De maker van onder meer Zusje! en Phileine zegt sorry hoopt na het - voor het grote publiek té - artistieke Het echte leven weer een grote hit te maken met de tweede verfilming van een boek van Saskia Noort. 'Al zijn het vooral jullie journalisten die de vergelijking willen maken met Terug naar de kusf, berispt hij bij de perspresentatie. 'Van mij hoeft dat eigenlijk niet. Het is een heel ander soort boek. In TNDK draait het om één personage dat steeds verder wordt afgesloten van de realiteit. Dat vraagt om een andere aanpak dan De eetclub, wat een heel uitbundig verhaal is over de risico's en gevolgen van verleiding.' De roman vertelt het verhaal van de dertigers Karen (Bracha van Doesburgh) en Michel [CTST-ster Mark van Eeuwen) die met hun dochtertje verhuizen naar een exclusieve villawijk. Al snel vindt Karen een hechte vriendenkring in de vrouwen van 'De eetclub' en hun echtgenoten. Dan blijkt de wereld van glamour en verlokking echter toch zijn tol te eisen. 'Het blijft een enorme droom om te zien hoe het verhaal dat je in Verleiding ligt op de loer bij De eetclub. je eentje hebt zitten schrijven tot een film wordt gemaakt', vertelt Saskia Noort. 'Ik ken schrijvers die dat niet kunnen, die het eng vinden om hun kindje uit handen te geven. Ronald Giphart en Tommy Wieringa hebben altijd veel kant tekeningen bij de verfilmingen van hun boeken. Maar voor mij gaat het om het verhaal, en dat blijft in stand. Bij een goed verhaal maakt het niet uit of het in woorden of beelden wordt verteld.' Puzzelstukjes De eetclub lag in eerste instantie op het bureau van Jean van de Velde. Maar in de loop van vorig jaar werd duidelijk dat Westdijk het project onder zijn hoede zou gaan nemen. 'Ik vind het spannend om een keer een thriller te maken met een paar klassieke schrikmo- menten', gebaart de regisseur enthousiast. 'Al zijn er ook grote overeenkomsten met mijn eerdere films. Ik houd ervan om een bepaalde puzzelstructuur te presenteren, waar het publiek in elk geval over na moet gaan denken. Dat is iets dat standaard in een thriller zit ingebakken.' Het grote voordeel van De eetclub is ook dat het verhaal veel lezers niet meer heel helder voor de geest staat. 'Bij bijvoorbeeld De passievrucht kan iedereen zich vooral het slot herinneren. Maar bij dit boek blijven vooral de sfeer en het feit dat er geheimen zijn hangen. Maar weinig mensen herinneren zich de daadwerkelijke ontknoping.' Het is sowieso fijn om boeken te verfilmen, vindt de regisseur. 'Je kunt altijd terugvallen op een basis. Dat is een luxe die er niet is wanneer je je zelfbedachte script verfilmt. Dan moet je toch weer bij jezelf te rade gaan welke eigenschappen of zinnen aan een personage moeten worden toege voegd om een verhaal helemaal kloppend te maken.' Toch vindt Westdijk het belangrijk dat de zwoele sfeer die het boek met zich meedraagt ook in de film tot zijn recht komt. 'We filmen in villa's door heel Nederland', vertelt hij. Het zoeken van locaties was een intrigerende bezigheid. 'Je mag toch even naar binnen kijken bij de bovenlaag van onze bevol king. Elk huis in de film moet de eigenschappen van zijn bewoners weerspiegelen.' Sowieso wordt De eetclub een meer volwassen film dan zijn vorige werk. 'Ik denk dat uit mijn films wel heel duidelijk naar voren komt in welke fase van mijn leven ik mij zelf bevind. Films met een studentikoze uitstraling als Zusje! of Phileine zegt sorry zou ik nu niet meer zo snel maken.' Intuïtie Waar zijn vorige films twee of drie duidelijke hoofdrolspelers kenden, telt De eetclub maar liefst elf grote rollen. Westdijk strikte een bont tableau van getalenteerde derti gers en veertigers: van Bracha van Doesburgh tot Halina Reijn, van Pe ter Paul Muller tot Birgit Schuurman, van Thom Hoffman tot Bas Keijzer, van Mattijn Hartemink tot Angela Schijf. De rol van de vrouwelijke re chercheur wordt gespeeld door Ro- mana Vrede. 'Ik ben bij het casten vooral op mijn intuïTie afgegaan', stelt de regisseur. 'Dat leverde soms heel verrassende keuzes op. Ik denk dat sommige acteurs een heel andere kant van zichzelf gaan laten zien in deze film.' De spil van het verhaal vormt toch vooral Karen, vertolkt door de achtentwintigjarige Bracha van Doesburgh (Single, Moordwijven). 'Zij komt in een haar onbekende plaats wonen, waar ze geen vrien den heeft', legt de actrice uit. 'Dat is een gevoel dat ik wel herken. Ik ben in mijn leven ook vaak verhuisd en was ook altijd iemand die eerst de kat uit de boom moest kijken.' Van Doesburgh heeft, net als regis seur Westdijk, veel aan de informa tie die ze uit de roman van Noort haalt. 'Vooral Karen heeft in het boek heel veel gedachten die niet in de film terecht komen', vertelt ze. 'Die kun je natuurlijk niet allemaal in beeld brengen. Als je een roman letterlijk woord voor woord zou ver filmen, wordt het een epos van een uur of tien. Maar ik hoop in mijn 17-06 Johan Primero, distributeur 0KM Independent Films r f. SL Ti n«™-"^ml i 12-08 Shocking Blue, distributeur A-Film Quality 19-08 Sterke verhalen, distributeur A-Film Entertainment 02-09 Vreemd bloed, distributeur A-Film Quality 02-09 Weemoed wildernis (doe), distributeur Amstelfilm 16-09 22 mei distributeur Cinéart 3009 TheDominoEffect,d\sfth\Aeur Benelux Film Distributors 30-09 Tirza, distributeur Independent Films najaar Schemer, distributeur Independent Films 06-10 Ernst Bobbie en het geheim van Monta Rossa, distributeur A-Film Ent. 06-10 Foeksia de miniheks, distributeur Walt Disney 07-10 Amphibious 3D, distributeur Benelux Film Distributors 13-10 Sinterklaas en het pakjes mysterie, distributeur El 14-10 Briefgeheim, distributeur A-Film Entertainment 14-10 Lang gelukkig, distributeur Independent Films 28-10 Majesteit, distributeur A-Film Quality 18-11 Richting West, distributeur A-Film Quality 25-11 De eetclub, distributeur Benelux Film Distributors 25-11 Sint, distributeur A-Film Entertainment nov. Vlees, distributeur EYE 08-12 Mooi leven, distributeur A-Film Entertainment 08-12 Dik Trom, distributeur Benelux Film Distributors 'En jij moet helemaal je kop houden.' (Kim van Kooten in Zusje!) 'Ja, zo is het wel genoeg!' (Kim van Kooten als Phileine in Phileine zegt sorry)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2010 | | pagina 22