Tien jaar Jean Mineur Mediavision INTERVIEW Ik vind de bios coop- en filmwereld nogal een gesloten wereld' ES Le Petit Jean is jarig Voor een enkeling is het een reden om nog snel een bak popcorn te halen, maar de meesten gaan er vaak even goed voor zitten. Al tien jaar is Jean Mineur Mediavision de hofleverancier van bioscoopreclame in Nederland. Tijd voor een terugblik met managing director Mariene Wickel. Mediavisions Mariene Wickel. Foto Jan van Houten Door Jan van Houten Mariene Wickel had tien jaar geleden haar sporen in de media- en reclamebusiness verdiend bij het Veronica Magazine en mocht toen de Nederlandse afdeling van Jean Mineur Mediavision gaan leiden. Dat was nogal een overgang. 'In een goede week in de bioscoop bereik je hooguit een paar honderddui zend mensen.' Wickel strijdt elke dag tegen de kritiek van het be perkte bereik. 'Onze missie is nog steeds te verkon digen dat bioscoopreclame een nuttige aanvulling en toevoeging is in de mediamix. In de reclame- en mediabranche is enorm veel gebeurd in de afgelopen tien jaar; online-advertising, social networks, apps voor mobiele telefoons. Adverteerders vragen zich momenteel af hoe ze al die digitale platforms kunnen gebruiken, maar de bioscoop kan daar nog steeds een rol in spelen. Neem die commercial met Madame Tre Sesti, die toekomstvoorspeller van Vodafone die promoot dat je je social network op orde moet heb ben. Dat is een mobiele aanbieder die alle technieken ter beschikking heeft, maar juist heeft gekozen voor een prachtige zestig seconden-commercial in de bios coop. Dit in combinatie met activatie in de bioscoop, spiegelstickers in de toiletten en het uitdelen van een speciale bril. Zo zijn wij toch een uniek onderdeel in de nieuwe mediawereld. In een bioscoop kun je een op een communiceren. Laten zien, laten beleven.' Andere mindset Door de economische recessie van 2009 hebben veel adverteerders hun toeters en bellen in de kast gezet, maar de omzet van Mediavision is hetzelfde gebleven als in 2008. Wickel is daar best trots op. 'We hebben nieuwe adverteerders aan ons kunnen binden en bestaande adverteerders behouden. Om de ellende te ontvluchten gaat men naar de bioscoop, een relatief goedkoop uitje. Daar kun je die mensen bereiken. Daar is hun mindset anders dan dat ze on geïnteresseerd voor de tv zitten te zappen.' Het helpt overigens ook goed dat het bioscoopbezoek weer in de lift zit. 'Dat begon afgelopen jaar met Ice Age 3 in 3D en dat is tot het einde van het jaar doorgegaan, 'For relaxing times, make it Suntory time.' (Bill Murray in Lost in Translation) met als klapper natuurlijk Avatar. 'Door de komst van 3D werd de bioscoop weer onder de aandacht gebracht, en nu zijn er al adverteerders die vragen hoeveel het kost om bestaande commercials in 3D om te zetten. Wij vragen dan altijd wat de toegevoegde waarde is. Maar er zijn al heel specifieke 3D-com- mercials gemaakt, bijvoorbeeld die van Mazda en Samsung.' Navelstaren De reclamebranche is dan wel met zijn tijd mee gegaan, dat geldt volgens Wickel minder voor de exploitanten en distributeurs. 'Ik vind de bioscoop- en filmwereld nogal een gesloten wereld. Navelstaren is misschien een beetje... zwaar aangezet, maar ik vind wel dat er niet zoveel naar buiten wordt gekeken. Je moet verder kijken. Wat zijn andere ontwikkelingen in ontspanning en uitgaan? Wat doen consumenten nog meer? Er wordt hier en daar wel wat ondernomen, met alternatieve content, maar je kunt nog veel meer doen. Laat op je website niet alleen zien hoe laat de film begint, maar gebruik het om met je publiek te communiceren, ook in combinatie met advertising. Pathé Mobiel is een goed voorbeeld. Je kunt op diverse momenten op verschillende manieren met de bioscoopdoelgroep communiceren en dat is weer interessant voor adverteerders.' Die uitdaging gaat Wickel graag aan. 'Uiteraard zijn wij er over tien jaar nog!' En staat het kleine mijnwerkertje Le Petit Mineur dan nog steeds op zijn ticket te zwaaien? 'Jazeker! We zijn bezig hem wat op te frissen. Dat kan nu gemak kelijker met de digitalisering. Hij krijgt wat andere toepas singen, zo zal hij binnenkort een 3D-brilletje opzetten als we met een 3D-reclameblok beginnen.'

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2010 | | pagina 28