Oude sympathie keert terug 'w*n-$m lp f F HFN Op locatie TL» ACHTER DE SCHERMEN OP LOCATIE 'Het leek ons een aardig ge baar om de omiet aan te bieden aan Bio/ 11 Bi -■'■». 1 7 Bio-Kinderrevalidatie weer in beeld bij bioscoopbedrijf Dat er initiatieven zijn om de band tussen het bioscoopbedrijf en hét goede doel van de sector, Bio-Kinderrevalidatie, weer te intensiveren, bleek on langs onder meer in MUSTSEE Breda. Door Jeroen Huijsdens Het is dit jaar 83 jaar geleden dat enkele bioscoopexploitanten aan de wieg stonden van wat we nu kennen als Stichting Bio. Jarenlang zetten exploitanten en later ook filmdistributeurs zich in om het leven van kinderen te veraangenamen. Waren het eerst minder bedeelde kinderen die een steuntje in de rug kregen van ondernemers in het film en bioscoopbedrijf, later werden het kinderen met een beperking die op hulp konden rekenen. Sympathie Lange tijd ondersteunde de filmsec tor het werk van de stichting in de vorm van de bekende Bio-collecte in de bioscopen. Met het staken daarvan raakte ook de fondsen werving voor Bio door het film- en bioscoopbedrijf een beetje in het slop. 'Maar de oude sympathie be gint terug te keren', aldus Maarten Elsenburg, algemeen directeur van de bekende stichting. Met name bij de branchevereniging NVB groeide in de afgelopen periode het besef dat de band tussen Bio en het bioscoopbedrijf te uniek is om die te laten verslonzen. Dat dat ook zo wordt ervaren door bepaalde personen in de filmsector bleek onder meer toen general manager van MUSTSEE Breda, Peter Serneels, de Bio-directeur eind mei uitnodigde om een cheque in ontvangst te nemen voor het goede doel. 'We heb ben recentelijk een prijsverhoging doorgevoerd', aldus Serneels. 'Het leek ons een aardig gebaar om de omzet van die prijsverhoging voor een periode van enkele weken aan te bieden aan Bio.' Als gevolg van de actie mocht Maarten Elsenburg een cheque van maar liefst 9.000 euro in ontvangst nemen. Het geld zal naar alle waarschijnlijkheid worden ingezet om kinderen tijdens vakanties samen aangepaste spee- linstrumenten te laten ontdekken en om gezinnen, waar een kindje met een lichte open rug onderdeel van uitmaakt, ervaringen te laten opdoen met een loopband thuis, aldus Elsenburg. Het initiatief van Peter Serneels staat niet op zichzelf. De NVB greep de lancering van de website bioscoopbon.nl aan om te consu menten ertoe te bewegen een euro extra uit te geven bij aankoop van een Nationale Bioscoopbon. De opbrengst daarvan gaat ook naar Bio-Kinderrevalidatie. Cannes in CineMec Dat bioscopen die mee willen gaan met hun tijd vandaag de dag meer moeten doen dan alleen film vertonen, is wel duidelijk. Dat steeds meer bios copen daar invulling aan geven door evenementen te organiseren is ook niet nieuw. Ladies Nights, seniorenvoorstel lingen, operavoorstellingen, het lijken zo langzamerhand standaard pro grammaonderdelen van hedendaagse ----i i-r—r--*- -*- 1 - Van links naar rechts Maarten Elsenburg, Fen- neke Tjooitink (NVB), en Peter Serneels. Foto Ruud Verhoose/. in CineMec in Ede op woensdagavond 12 mei. De Nederlandse première van Robin Hood werd gekoppeld aan de opening van het filmfestival van Can nes. Voorafgaand aan de vertoning van de film werd er een liveverbinding tot stand gebracht met de Zuidfranse badplaats. Daar paradeerden de ster ren, waaronder de hoofdrolspelers Rus- sell Crowe en Cate Blanchett, over de rode loper en kon het Nederlandse pu bliek de opening van het festival voor de eerste keer live, op het grote doek meemaken. Een gelijksoortige premiè revoorstelling van de nieuwe film van Ridley Scott vond ook plaats bij Pathé in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Eindhoven en Groningen en bij Foroxity, Geleen/Sittard en MUSTSEE Breda en Tilburg. 'That's how easy it is to give to charity around here.' (Kerry Washington als Chenille in 5ove the Last Dance)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2010 | | pagina 30