'Dat moet toch gemakkelijker kunnen' m INTERVIEW HFN 'Voor een shoot van dertig dagen ben je dus 30.000 euro kwijt aan parkeer kosten/ In gesprek met filmcoördinator Simon Brester In navolging van talloze andere wereldsteden heeft Am sterdam sinds 1 februari ook een officiële filmcoördinator. Simon Brester moet het nationale en internationale pro ducties gemakkelijker maken om in de hoofdstad te kun nen filmen. Zijn streven is onder meer jaarlijks minimaal een grote Hollywoodf ilm naar Amsterdam te halen. Ocean's Twelve in Amsterdam Door Robbert Blokland De plannen lagen er al jaren. Maar sinds 1 februari jongstleden kent Amsterdam eindelijk officieel een filmcoördinator. Simon Brester, eerder eigenaar van locatiemanagementbureau Exteriors en werkzaam als hoofdredacteur voor de culinaire website lens, gaat filmmakers uit binnen- en buitenland helpen hun weg te vinden in de warboel van gemeentelijke wetten en re gels. Een nauwe samenwerking met het Binger Lab zou in de toekomst moeten leiden tot een soort Nederlands 'Sundance Institute', waarbij jonge, talentvolle filmmakers naar Amsterdam komen om cursussen te volgen en daarna films te maken. Vergunningen Zelf noemt Brester zich met klem geen 'commissioner', maar 'filmcoördinator'. 'Mijn functie is puur faciliterend', legt hij uit. 'De meeste stadsdelen hebben nu een ander filmbeleid. Als een filmploeg in alle zeven stadsdelen gaat draaien, moeten ze zeven verschillende vergun ningen regelen.' Dat moet toch gemakkelijker kunnen, denkt Brester. 'Over niet al te lange tijd hoeven produ centen als het aan mij ligt alleen nog voor omvangrijke dingen als achtervolgingen of andere effectenshots aparte vergunningen aan te vragen.' Een ander pijnpunt op filmgebied is de toegang tot openbare locaties, zoals het station of de universiteit. 'Zodra er een filmploeg voor de deur staat, schrikken de meeste organisaties', merkt Brester. 'Terwijl medewer king aan een filmproductie veel positieve exposure kan opleveren.' Hij gaat daarom ook cursussen organiseren om daar nader uitleg over te geven. Parkeren Een laatste terugkerend probleem zijn de kosten die filmen in Amsterdam met zich meebrengt. Als voorbeeld Den Haag Ook Den Haag kent sinds maart een f jlmcommissioner, een troetelkindje van de Haagse wethouder Frits Huffnagel. Bij deze ambtenaar kunnen filmproducenten terecht met vragen over filmopnamen in de Hofstad. Ook worden de Haagse regels rond het draaien van films en series versoepeld en stelt de gemeente subsidies ter beschikking voor filmproducties. Afhankelijk van het belang en de grootte van het filmproject zou de stad tot maximaal 150.000 euro aan het budget bij kunnen dragen. De komende tijd worden onder meer Sonny Boy, Pizza maffia en Alle tijd deels in Den Haag opgenomen. 'Amsterdam, it is. Clock's running guys. Let's go.' (George Clooney als Danny Oeean in Ocean's Twelve) geeft Brester het parkeren in het centrum. 'Een dag par keren met een filmcrew van tien auto's kost je pakweg duizend euro', rekent hij voor. 'Voor een shoot van dertig dagen ben je dus 30.000 euro kwijt. Ocean's Twelve- producent Jerry Weintraub ligt daar niet wakker van. Maar voor Nederlandse producties is dat een enorme, onnodige kostenpost.' Ook vanuit het buitenland is er regelmatig animo om opnamen te maken in Amsterdam. Toch dateren films als Ocean's Twelve, Mindhunters en Deuce Bigalowll alweer van enkele jaren geleden. 'De oude cv-regeling maakte het voor buitenlandse producenten gunstig om hier te draaien', legt Brester uit. Maar projecten als Ocean Warrior 'hebben die oude cv-regeling opge blazen.' Vanuit de Nederlandse overheid bezien was het logisch om de stekker uit die constructie te trekken. 'Maar voor de aantrekkingskracht die Nederland had op buitenlandse producenten is het funest geweest.' Illusie Brester heeft niet de illusie dat hij een nieuwe belas tingconstructie kan creëren. Er vinden wel gesprekken plaats met het ministerie van Economische Zaken om te kijken of er wellicht een landelijke f ilmcommissioner kan worden aangesteld. 'Het succes daarvan heeft zich op veel plaatsen in de wereld bewezen', knikt hij. Voormalig staatssecretaris Frank Heemskerk was enthousiast. 'Maar veel zal afhangen van de koers van een nieuwe regering.' Eind jaren negentig maakte onder meer voormalig staatssecretaris Gerrit Ybema (D66, thans voorzitter van de NVB; red.) zich hier al hard voor. Maar toen het eerste kabinet Balkenende aantrad, verdwenen de plannen weer in de la.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2010 | | pagina 32