(annes het ietsje minder? COLUMN Dirk van de cinema 'De Wet van Can nes: wie vijf slechte films op een rij heeft ge zien vindt de volgen de middel- film ineens een meester werk/ matige Wij distributeurs hechten zeer aan de gewaardeerde mening van onze dierbare vrienden, de exploitanten. As we say, we respectfully disagree... Behalve tijdens een filmfestival. Dan geldt namelijk de Wet van Can- nes: wie vijf slechte films op een rij heeft gezien vindt de volgende middelmatige film ineens een meester werk. Meestal wordt dat 'meesterwerk' ook nog eens vertoond op het beruchte 3:00 PM tijdslot, een zeer gevreesde en beruchte tijd in Cannes. Dat is namelijk net na de lunch! Was er eerder een relatie tussen het aantal door exploitanten genuttigde bouteilles rosé op de Plage Goeland en het decibelniveau van het gesnurk in de zaal, tegenwoordig is dat anders. Nu overstijgt het aantal flessen Perrier en Badoit ruimschoots het aantal Bandols Rosé. We ontwaren slechts hier en daar een parelende wijnroemer met gegarandeerd een Belgische distributeur in de buurt. De Hollanders zitten verbeten met zakjapannertjes en iPhone aan het oor lusteloos op een blaadje sla te kauwen. Het is pas een echt feestje als er zes lege flessen Per rier op tafel staan. Helaas heeft deze medaille ook een keerzijde. Er is namelijk een duidelijke afspraak geschonden: je viel in slaap tijdens de film en je ging daarna de distributeur melden dat het 'wel iets had', maar je wist nog niet wat. 'Het moest even bezinken!' Tegenwoordig gaat men broodnuchter en passioneel professioneel die zaal binnen en kijkt met het meest kritische oog voorradig. Wij inkopers hebben de bewuste film al een jaar geleden op script gekocht en zitten nu zwetend te onderhandelen met de sales agents over nieuwe projecten, weer op script en gepland voor 2012. Wij hebben geen tijd voor screenings overdag. We hopen maar dat we een jaar geleden een goede keuze hebben gemaakt. Dan rollen de sms'jes binnen van onze dierbare vrienden, de exploitanten: 'Wat een kutfilm. xx M' 'Waarom heb je me hier naartoe gestuurd? A' 'ff dimmen, wordt NIX! JvD' 'Is dit een drama LOL! AW' 'Suffe rotfilm, diner vanavond? xx D'. Terwijl ik me koortsachtig probeer te herinneren waarom ik in hemelsnaam een jaar geleden die suffe rottige kutfilm dan toch heb gekocht, inmiddels onder handelend over een prachtig project wat ongetwijfeld binnen een jaar weer wordt gedegradeerd krijg ik de onweerstaanbare neiging om mijn Blackberry in de Mediterranee te zwieren. Zo blauw, zo blauw... Maar het is altijd leuk om een second opinion te ontvangen! Daar hebben we onze videovrienden voor. Zo'n decennium geleden bestormden zij voor Foto Tanja van Rooden het eerst Cannes omdat ze vonden dat ze ook wel een stem in het kapittel hadden. En terecht, tenslotte brengt de dvd 'nog steeds meer geld in het laatje dan de bioscoop...' Vilein als ik was wees ik de flamboyante directie van de grootste Nederlandse videoketens meteen de weg naar Plage Goeland en de nachtclub La Chun- ga. De vorige eigenaar van Plage Goeland heeft mij meerdere malen amicalement een fles cadeau ge daan omdat de wijnomzet tijdens de lunch factor tien steeg. Het gevolg? Onze videovrienden ruilden de 3:00 PM screening in voor een zoveelste Magnum Domaine Ott, waarna ze naadloos doorgingen in het Holland Film House waar initiator Ad Weststrate, die een beschaafd filmminnend terraspubliek voor ogen had, opeens werd overvallen door een jolige video gang die alle tafeltjes bezetten om na vieren over te gaan tot een spontane polonaise. Van onze videovrienden heb ik welgeteld ooit één sms'je gekregen. Dat luidde: 'kom snel gebben Franze tolk noodig!' Wat bleek? 50 van mijn zeer gewaardeerde video-omzet in Nederland, verte genwoordigd door drie personen, had na een wilde nacht in La Chunga besloten de tocht huiswaarts aan te vatten met een stoere scooter. Aangezien twee scooters ineens spoorloos verdwenen waren, had men in een vlaag van spontane joint venture besloten om als trio op een scooter de Croisette zigzaggend te verlaten, daarbij abrupt tot stilstand komend tegen de forse rotsmuur van een appartementsgebouw. Bij aankomst in de Hopital St. Marie, Blvd Carnet te Cannes, zag ik drie gebutste en bebloede videosnuiten die aan de docteur d'urgence probeerden uit te leg gen wat er gebeurd was: scooter patat contre mur! Waarop ik besloot dat de heren voldoende Frans machtig waren om de hechtingen te door staan. Gerustgesteld keerde ik huiswaarts waar een nieuw script lag te wachten van een ongetwijfeld bril jante film. 'Not bad for video, huh?' (Michael C. Hall als Ken Castel in Gamer)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2010 | | pagina 33