Bioscoopbon verjaardagscadeau bij uitstek ';W* m BIOSCOOPBON HFN 'Een derde van de bezoekers met bon geeft gemiddeld maar liefst vierenhalf euro extra uit aan het buffet/ De bon blijft het leukste cadeau in het donker Onderzoek naar de gebruiker van de Nationale Bios coopbon levert interessante resultaten op. En met een nieuwe bioscoopcommercial, een radio- en outdoorcam- pagne is de bon in juni goed zichtbaar. Door Brenda We/sz Blancheita Begin juni ontvingen de bioscopen posters rond de thema's 'geslaagd' en 'vaderdag'. Aanvullend wordt er een outdoor- en radiocampagne ingezet op Radio 538. De campagne is algemeen van aard, maar vanwege de periode (14-21 juni) en de slogan 'met de bioscoopbon slaag je altijd' wordt er een knipoog gegeven naar de eindexamenscholieren en wordt gelijk het vaderdag-thema meegenomen. Daarnaast draait er sinds begin juni een nieuwe bios coopboncommercial in de bioscopen. Dit keer is de NVB een samenwerking aangegaan met distributeur Universal Pictures International voor de vierde Shrek- film want 'Ook Shrek Forever After geef je cadeau met de Nationale Bioscoopbon, het leukste cadeau in het donker. Onderzoek Waarom koopt de consument wel of juist geen Bios coopbon, voor wie en bij welke gelegenheid en wat betekent de bon concreet voor de bioscoopbranche? Dit zijn wat vragen waar de NVB graag een ant woord op wilde hebben. Daarom kreeg de Stichting Filmonderzoek de opdracht om zowel de koper, de ontvanger als de niet-gebruiker aan de tand te voe len. In totaal werden er 1.771 respondenten onder vraagd, verdeeld over bovengenoemde categorieën. Wederom is bewezen dat de Nationale Bioscoopbon niet alleen bijdraagt tot additioneel bezoek, maar dat deze vooral herhaalbezoek stimuleert. Maar liefst 61 van de bioscoopbezoekers met bon raakt gemotiveerd om vaker naar de bioscoop te gaan. De belangrijkste redenen hiervoor zijn het goede beeld en geluid (47%) en dat men vergeten was hoe leuk het is om naar de bioscoop te gaan (48%). De Nationale Bioscoopbon wordt het vaakst weg gegeven aan vrienden/kennissen (65%) of familie (53%). Opvallend is dat juist scholieren elkaar veel bonnen cadeau geven. Zij prefereren de bon ook boven andere cadeaubonnen. Verjaardag staat stipt op nummer een als aanleiding voor het geven van de bon (78%). De bon wordt vooral gezien als een leuke attentie waarmee je een ontspannen avondje uit cadeau geeft. Ook optimale filmbeleving speelt een rol. Een reden om juist geen hy didn't you say so: magical transactions are my specialty.' (Walt Dohrn als Rumpelstiltskin in Shrek Forever After Endcard 35mm commerc/a/ Nationale B/os- coopbon/Shrek Forever After bon te geven is dat het een te gemakkelijk cadeautje is. De NVB hoopt dit jaar terug te komen met een special edition uitgave van de bon. Hiermee willen we het stukje papier weer een filmbeleving meegeven waardoor het extra leuk is om te geven, maar óók om te vragen. Voor de toekomst ligt hier een mooie kans want de bon wordt nu nog niet veel als cadeau gevraagd. Filmtheaters Een andere kans ligt bij de filmtheaters. Gebleken is dat maar liefst 56% van de ondervraagden niet weet dat de bon ook in te leveren is bij een filmtheater. Dat is jammer want hierdoor missen we potentieel bezoek. De NVB is zich ervan bewust dat voor de filmtheaters een aangepast en subtielere communicatie nodig is. In overleg met de theaters wordt dit momenteel onderzocht. Binnenkort zullen de theaters een vijf se conden bumper ontvangen met een gepaste stem die zegt 'Ook de films in dit filmtheater geef je cadeau met de Nationale Bioscoopbon'. Tot slot een opvallend gegeven. Er is een sterk verband gevonden tussen buffetconsumptie en bonbezit. Een derde van de bezoekers met bon geeft gemiddeld maar liefst vierenhalf euro extra uit aan het buffet. Dat betekent concreet dat de Nationale Bioscoopbon op jaarbasis meer dan 1,6 miljoen euro extra aan buffetopbrengsten oplevert. En dat staat los van de additionele en herhaalbezoeken die de bon jaarlijks oplevert. De Nationale Bioscoopbon is van onschatbare waarde voor de branche. Maar dat wordt helaas nog wel eens vergeten. Reden genoeg voor de hele branche om de Nationale Bioscoopbon te blijven verkopen, ondersteunen en promoten. Brenda Weisz Blanchetta is marketingmanager van de Nationale Bioscoopbon n VANAF 7 JULI IN DE BIOSCOOP

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2010 | | pagina 34