Het maken van de filmkeuze ONDERZOEK Het Inter net is hét medium om infor matie over films in te winnen. Merendeel vindt Internet de beste manier om informatie te krijgen 4% X -^^ Stichting Filmonderzoek brengt bepalende media in kaart Nederlanders besteden graag hun vrije tijd aan media. Ongeveer de helft van alle vrije tijd gaat op aan media gebruik (zo'n achttien a negentien uur per week). Als een filmdistributeur of bioscoopexploitant een film wil pro moten, is inzicht in de manier waarop de consument zich informeert over nieuwe releases onontbeerlijk. Nieuw onderzoek biedt dat inzicht. Door Dimitri Lahaut en Hidde Manusiwa Aan Stichting Filmonderzoek is gevraagd een publieks onderzoek uit te voeren om na te gaan welke media een rol spelen bij het maken van een filmkeuze. Uit de resultaten valt af te leiden hoe en via welke media de f ilmconsument het beste te bereiken is. Het onderzoek is uitgezet in het online onderzoekspanel MoviePanel.nl. Het draait om Internet Internetactiviteiten namen in 2008 al ruim een kwart van alle mediatijd in beslag. Dit is ten koste gegaan van de tijd besteed aan de al bestaande media. In die zin kun je spreken van vervanging van oude media door nieuwe media. Dit geldt met name onder jongere generaties. Uit het onderzoek blijkt dat het Internet hét medium is om informatie over films in te winnen. Op de vraag 'Wat is voor u persoonlijk de beste manier om van een film te horen?' werd verreweg het Internet het vaakst als medium gekozen (64%). Een belangrijke nieuwe vorm van marketing is viral marketing. Dit is de moderne variant van mond-tot-mond- reclame, versterkt door het Internet. In het onderzoek is gevraagd naar wat men vindt van de effectiviteit van viral marketing, met het beroemde voorbeeld The Blair Witch Project als testcase. 70% is bekend met de film en de hype die er rondom ontstond. Hiervan vindt 45% Anders Buitenreclame ^^Radio Televisie «M 13% Gedrukte pers 1 1 ..tfSÉÉP'^^ Internet Wat is voor u 65% A persoonlijk de beste manier om informatie te krijgen over een nieuwe film? dat deze methode effectiever is dan reguliere promotie methoden. 40% vindt dit een beetje, en slechts 8% vindt deze manier van reclame maken niet effectiever dan reguliere promotiemethoden. Televisie blijft een belang rijk massamedium: bijna de helft van alle mediatijd wordt besteed aan televisie kijken. Echter, door de jaren heen heeft iedereen bezuinigd op kijktijd. Vooral tieners kijken minder tv en internetten hiervoor in de plaats. Resultaten uit ons onderzoek bevestigen dit: men hoort het vaakst (in algemene zin) over een nieuwe film via het Internet (85%). Televisie komt op de tweede plaatst (79%). Hoofdrol voor genre Naast een plek voor entertainment en recreatie, is de bioscoop ook een plek voor promotie van films. Zo wordt de trailer het vaakst genoemd bij de precieze manier waarop men hoort van een nieuwe film (88%). Als er wordt gekeken naar wat het meest nieuwsgierig maakt naar een nieuwe film, staat de trailer in de bios coop weer bovenaan (84%). Op de vaag 'Via welke websites verdiept u zich in een film?' stond de website van de bioscoop op nummer één met 68%. De krant is een medium dat wekelijks meer dan de helft van de Nederlandse bevolking bereikt. Maar jongeren die tegenwoordig meer gericht zijn op het Internet, zijn niet meer voor het lezen van de (gedrukte) krant te porren. Men neemt ook minder de tijd voor het lezen en 'scant' de krant eerder. Desalniettemin blijkt uit ons onderzoek dat de helft van de bioscoopbezoekers meestal van nieuwe films hoort via de krant, 40% via tijdschriften en 28% via flyers. De krant is, net als uitgaansagenda/ flyers/folders, met name populair bij oudere bioscoop bezoekers. Wat de consument uiteindelijk over de streep trekt bij de beslissing een film te zien of te kopen, is vooral het filmgenre. Driekwart van de ondervraag den geeft aan dat dit een grote rol speelt in de uiteindelijke beslissing. Daarnaast spelen trailers ook een aanzienlijke rol (63%). Vooral op jongere leeftijd speelt een aantrekkelijke trailer een grote rol in de beslissing. Dit artikel bevat slechts een beknopt overzicht van een selectie van de resultaten. Voor het volledige onderzoeksverslag, zie de nieuwe Bioscoopmonitor 2009/2010 die binnenkort zal verschijnen. Dimitri Lahaut MSc. is onderzoeker en projectlei der van Stichting Filmonderzoek Hidde Manusiwa is stagiair en studeert Taal en Cultuurstudies 'You're not the only one who does research.' (Julia Roberts als Darby Shaw in The Pelican Brief)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2010 | | pagina 38