'Films kijken via het Internet heeft de toekomst'
E
HFN
ACHTER DE SCHERMEN
HFN
Jurgens:
'Vertoning
ineen
bioscoop is
vaak toch
een ander
verhaal.'
Jurgens:
'Ik kan me
onmogelijk
voorstellen
dat iemand
als Houwer
zijn films
niet op
zo'n enorm
platform
wil aanbie
den.'
EU
Alle Nederlandse film beschikbaar via Filmotech
Alle Nederlandse films die ooit zijn gemaakt en waarvan nog een print
bestaat, komen online beschikbaar in een nieuwe webvideotheek. Die
ambitieuze taak heeft Filmotech, een samenwerkingsverband van de
Nederlandse Vereniging van Speelfilmproducenten (NVS), EYE en het
Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, zich gesteld. Vóór het eind
van het jaar moet de website online gaan met de eerste titels.
Door Robbert Blokland
Het was de bedoeling dat de grote
presentatie van het Filmotech-pro-
ject plaatsvond tijdens het Neder
lands Filmfestival. Maar daags
voor de openingsavond werd be
sloten de lancering toch een paar
maanden uit te stellen. Het nieuwe
video-on-demand-platform voor de
Nederlandse film kon de kwaliteit
en gebruiksvriendelijkheid van de
site nog niet garanderen.
De kleine tegenslag geeft echter
wel aan hoe grondig de NVS, het
EYE Film Instituut Nederland en het
Nederlands Instituut voor Beeld
en Geluid te werk gaan. Het is
de bedoeling dat binnen een jaar
vele duizenden uren aan materi
aal online staan. 'We willen alle
Nederlandse producties op deze
manier goed toegankelijk ma
ken', stelt directeur Mare Jurgens
van Filmotech. Volgens de drie
initiatiefnemers is hier grote vraag
naar. 'Alleen heel grote en recente
Nederlandse titels zijn gemakkelijk
op dvd te krijgen.' De naam van de
website wordt pas bij de lancering
bekendgemaakt.
Abonnement
Naast films is op den duur ook al
het Nederlandse televisiedrama
te bekijken dat ooit is gemaakt.
'De Publieke Omroep (PO) beseft
heel goed dat naast het populaire
Uitzending Gemist ook een kanaal
nodig is waar geld aan verdiend
kan worden om het onderhouden
en ontsluiten van de collectie be
taalbaar te houden', legt Jurgens
uit. 'Al hebben we pas in een later
stadium van de voorbereidingen
contact gelegd met de PO. Wij
zijn nu bezig om de samenwer
king vorm te geven. Dus het duurt
langer voordat al het televisiemate
riaal is ontsloten.'
Het kijken naar oudere films en
afleveringen van series gaat een
euro kosten. Voor nieuwe films
betalen kijkers bijna vijf euro, even
veel als in videotheken. Voor hele
series moet de prijs nog worden
bepaald. Ook bestaat de mogelijk
heid een abonnement op de site
af te sluiten, al is nog niet duidelijk
hoe die er precies uit gaat zien.
De beelden worden direct na
betaling - via iDeal of creditcard -
gestreamd (uitgezonden) naar de
computer van de gebruiker. Die
hoeft de films en series dus niet
eerst te downloaden voordat hij
ze kan bekijken. Filmotech is in ge
sprek met fabrikanten van Internet
televisies, waaronder Philips, om
de dienst daarop beschikbaar te
maken. Ook staat een iPhone-app
in de planning. Jurgens sluit niet uit
dat de collectie ook via verkoop
kanalen van derden aangeboden
gaat worden.
Turks Fruit
Het belangrijkste verschil tussen
Filmotech en andere aanbieders
van video-on-demand als Video
land en Cinemalink is de nadrukke
lijke focus op nationaal materiaal.
Rechtentechnisch is het verspreiden
van de films online overigens
nog niet geregeld met alle grote
Nederlandse producenten en dis-
<rechtsboven>
Soldaat van
Oranje
<onder>
Loft
tributeurs. 'Maar vooral omdat de
vereniging van speelfilmproducen
ten een van de initiatiefnemers is,
gaan we er vanuit dat we daar wel
uit gaan komen', stelt de woord
voerder. Toch zijn er films waarvan
nog niet zeker is of ze ooit online
beschikbaar zullen komen.
Filmotech is bijvoorbeeld nog lang
niet uit onderhandeld met Rob
Houwer, toch verantwoordelijk voor
klassiekers als Soldaat van Oranje
en Turks Fruit. 'Houwer is een
notoire onderhandelaar', erkent
directeur Jurgens diplomatiek.
De initiatiefnemer van de website
heeft 'goede hoop' er wel uit te
komen. 'Ik kan me onmogelijk voor
stellen dat iemand als Houwer zijn
films niet op zo'n enorm platform
wil aanbieden.'
Toch is Houwer niet de enige die
wel geld wil zien als zijn producten
via de site worden aangeboden.
'Het is een geweldig initiatief om al
les digitaal beschikbaar te stellen',
stelt Sim van Veen van Inspire Pic-
tures en Benelux Film Distributors.
'Maar het lijkt me wel dat er van
tevoren goede afspraken moeten
worden gemaakt over de verde
ling van de opbrengsten. Het lijkt
me duidelijk dat de distributeurs en
makers hier ook van moeten gaan
profiteren.'
Van Veen denkt niet dat de site en
de dvd-distributie elkaar bijten. 'Op
zich is het natuurlijk niets nieuws',
legt hij uit. 'Er bestaat nu ook video-
on-demand. En dat bijt de dvd-
markt totaal niet. Integendeel: er is
een nieuw platform aangeboord.
Dat is alleen maar een goede
ontwikkeling.' Het wordt echter
een ander verhaal als nieuwe films
al bij hun première via Filmotech
te zien zijn. 'Ik zie daar eerlijk
gezegd het nut niet zo van in', licht
Van Veen toe. 'Bovendien heb je
recent met de ruzie tussen Disney
en Pathé over Alice in Wonderland
gezien hoe hard distributeurs nu
al hun window van vier maanden
tussen bioscooprelease en dvd-
uitbreng moeten bevechten. Ik
denk niet dat ze daar moedwillig
aan gaan tornen.'
Toch is dat wel waar directeur
Jurgens van Filmotech op den
duur naar toe wil. 'Ik begrijp uit
de feedback die we uit het veld
hebben gekregen dat het daar nu
inderdaad nog te vroeg voor is',
erkent hij. 'Maar we willen daar
wel mee gaan experimenteren. Ik
denk echt dat alle partijen daar be
lang bij hebben.' Films krijgen nog
steeds de meeste aandacht bij hun
bioscooprelease. 'Het is volgens
mij een goed idee als alle andere
podia, zoals dvd of video-on-de
mand, daar ook van mee kunnen
profiteren. De consument bepaalt
toch zelf hoe en wanneer hij een
bepaalde titel wil kijken. Sommige
films zullen het in de bioscoop
altijd beter doen dan op dvd.'
Op den duur moeten de digitale
prints die Filmotech aanbiedt ook
beschikbaar komen voor bios
coopvertoning. Theaters zullen
dan dus op zeer eenvoudige wij
ze alle Nederlandse films kunnen
krijgen voor digitale projectie. 'In
principe zijn alle films die we via
EYE binnenkrijgen gedigitaliseerd',
legt Jurgens uit. 'Dus daar kunnen
we ook een JPG2000-versie van
gaan leveren.' Voor films en series
die via andere kanalen bij Filmo
tech komen, ligt dat gecompliceer
der. 'Soms is de kwaliteit te slecht',
vertelt de directeur. 'Maar ook hier
is er de kwestie van de rechten.
Het is vaak geen probleem om
toestemming te krijgen voor online
exploitatie. Maar vertoning in een
bioscoop is vaak toch een ander
verhaal.'
Internetjournalist Francisco van
Jole vindt dat Filmotech een mooi
initiatief heeft gelanceerd. 'Dvd
heeft zijn langste tijd wel gehad',
denkt hij. 'Films kijken via het
Internet heeft de toekomst. Het is
heel goed dat de markt daar nu op
inspeelt.' Maar het succes zal staan
of vallen met de uitvoering ervan,
waarschuwt Van Jole. 'Het is niet
genoeg om alleen maar een plek
te creëren waar van alles te vinden
is. Naar een geïsoleerde website
komen mensen niet zo snel.' Het
is van groot belang het aanbod te
integreren met al goed bezochte
virtuele podia als Film1.nl, Cinema,
nl of Uitzending Gemist of sociale
netwerken als Twitter of Facebook.
'Op die manier raakt zo'n project
veel sneller ingeburgerd.'
Educatie
Een site als Filmotech moet een
plaats worden waar liefhebbers
elkaar ook treffen om te discus
siëren over films. 'De site mubi.com
heeft dat heel goed aangepakt',
noemt Van Jole als voorbeeld. Op
de webpage worden arthousefilms
aangeboden, maar staan ook fora
waar fans met elkaar van gedach
ten kunnen wisselen over wat ze
net hebben gezien. 'Als ik jou een
prachtige titel aanraad, moetje die
meteen kunnen vinden. Op zo'n
manier gaat zo'n platform leven
voor de mensen waar je het al
lemaal voor doet.' Het lijkt hem ook
verstandig om scholen te wijzen op
de waarde die de nieuwe site voor
educatieve doeleinden kan heb
ben. 'Het zou goed zijn als titels
voor dat soort gebruik bijvoorbeeld
gratis beschikbaar komen.'
Zelfs als mensen als Rob Houwer
niet mee willen doen, heeft het
platform van Filmotech toekomst,
denkt de Internetexpert. 'Het is een
illusie om alles te kunnen aanbie
den', stelt hij. 'Ook op Mubi zullen
altijd titels ontbreken.' Bovendien
acht hij het niet onwaarschijnlijk
dat zelfs mensen als Houwer
vroeger of later eieren voor hun
geld kiezen. 'Die ontwikkeling zag
je ook toen YouTube net bestond.
In het begin vonden grote maat
schappijen het eng en wilden hun
medewerking er niet aan verlenen.
Maar iets dat zo succesvol blijkt,
kun je als maker of distributeur niet
negeren als kanaal om je product
te promoten.'
'Ach, het is oorlog. Het is toch een leuk feest?' (Rutger Hauer in Soldaat van Oranje)
'Moetje om je heen kijken! Lekkere vrienden...' (Carice van Houten als Lea in De gelukkige huisvrouW)