Permanente plek voor Mister Bioscoop Woerden
m
Op locatie
HFN
IN THE PICTURE
'We zijn
geen New
York,
maar ook
geen klein
dorp.'
IN THE PICTURE/OP LOCATIE
Ik wil niet
het Geert
Dolfing-
gevoel
neerzet
ten, maar
het Annex
Cinema-
gevoel/
HFN
IQ
Het bioscoopgevoel van bioscoopondernemer Geert Dolf ing
Een bioscoop runnen in een middelgrote plaats in Neder
land is een kwestie van maatwerk en gevoel voor wat
er leeft. Geboren Woerdenaar Geert Dolf ing testte eerst
de markt met Annex Cinema 1.0. Een avondje naar de
film in eigen stad bleek een onmisbaar genoegen voor
Woerden
Door Lucia Alleman
Drie jaar geleden moest Annex Cinema zijn tijdelijke
locatie aan de Frederik Hendriklaan in Woerden ontrui
men. Geen bioscoop meer in eigen stad, dat bleek een
groot gemis voor veel Woerdenaren. In de media kon je
volgen hoe zij het stadsbestuur bestookten met verzoe
ken om een oplossing. Het was natuurlijk zaak van de
bioscoopondernemer zelf om met plannen te komen.
Gesterkt door alle steunbetuigingen ging Geert Dolf ing
op zoek naar een nieuw onderkomen. Uiteindelijk vond
hij die op het industrieterrein Middelland. Op 20 januari
2010 kreeg hij de vergunning om een voormalige
machinefabriek te verbouwen. Op 13 april ging, na een
razendsnelle verbouwing, Annex Cinema open.
Vierkante doos
Een bezoeker schrijft op zijn blog dat je een boek niet
op zijn omslag moet beoordelen en datje ook bij Annex
Cinema niet op de buitenkant moet afgaan. Daarom
kijken we meteen binnen, waar je een modern ingerichte
lounge aantreft met paarse banken en rode kuipstoel
tjes, waar overdag filmisch licht binnenstroomt door de
houten luxaflex. Op verschillende muren worden continu
trailers en kunst geprojecteerd. 'Wij troffen een vierkante
doos aan', vertelt Geert Dolfing, 'we hebben zelf de
indeling en aankleding bedacht, voordat er een architect
aan te pas kwam voor de technische tekeningen.' Annex
Cinema heeft nu vier ruim bemeten, prettige bioscoopza
len, één cabine, een zigzaggende foyer en, heel apart,
een rokersruimte.
Bestaansrecht
Geert Dolfing is geen geboren bioscoopmens. Hij komt
uit de reclamewereld. Geert: 'Als hobby draaide ik in de
oude City bioscoop van mevrouw Heemskerk wel een
keer per maand een filmhuisfilm, onder de naam FilmEs-
tafette. Dat was een behoorlijk succes. Soms hadden
we volle bak, 180 man in de zaal. Mevrouw Heemskerk
was 70 toen ze er in 2002 mee stopte. City, met maar
een zaal, was gewoon niet rendabel te maken, dus ik
zag er van af om die over te nemen. Voor mij was toen
de vraag: heeft een bioscoop bestaansrecht in een
plaats als Woerden? Je moet niet vergeten dat Woer-
Foto Lucia Al
leman.
den in het midden van het Groene Hart ligt. Je zal al de
mensen de kost moeten geven, die naar Utrecht, Pathé
Arena, Pathé De Kuip of CineMec gaan voor de film.'
Volgens Geert heerste er nog niet zo lang geleden een
wat sombere stemming in Woerden. 'Op cultureel en
uitgaansgebied viel er weinig te beleven. Er was vroeger
een vrij grote christelijke basis met een houding van:
moet dat nou allemaal wel? Niet dat ik het daaraan wil
wijten, maar het was moeilijk om hier nieuwe initiatieven
van de grond te krijgen. Een bioscoop met meerdere
zalen, dat kon allemaal niet.'
Volgens Geert is er een jaar of tien geleden een omslag
gekomen, ingezet door het beleid van het stadsbestuur.
Hij wijst naar het veranderde stadsbeeld. In het hart
van Woerden is een heel nieuw, kleinschalig centrum
gebouwd naar ontwerpen van de Belgische architect
Jo Crepain. Geert: 'Die nieuwe ontwikkelingen zijn zeer
geslaagd gebleken. Je ziet dat mensen er graag komen
en een hapje blijven eten. We zijn geen New York, maar
ook geen klein dorp. Men is nu meer doordrongen van
het feit dat een stad als Woerden meer te bieden moet
hebben dan alleen wonen en slapen.'
In 2004 besloot Geert zijn bioscoopplannen uit te
proberen. Hij verkocht zijn reclamebureau en huurde
op tijdelijke basis voor weinig geld een leegstaand
wijkcentrum. Zonder al te grote investeringen bouwde
hij er twee zalen in. Annex Cinema 1.0 had succes. In
de eerste acht maanden van 2007 kwamen er ruim
negenenveertigduizend mensen naar films kijken. Daar
mee zat de bioscoop ook meteen aan zijn maximum
'I absolve you of all your sins. Now get the fuck out.' (Cheech Marin als Padre Benito del Toro in Machete)
volgens Geert.
Maar de slopershamer ging erin en Geert moest hard
op zoek naar een nieuw onderkomen. 'Ik heb wel tien
locaties bekeken. Uiteindelijk heb ik na twee jaar zoe
ken voor dit pand gekozen omdat ik hier permanent
kan blijven en omdat het de meeste mogelijkheden
biedt. Ik heb hier een parkeerterrein voor zeventig
auto's en honderd fietsen. Ook de omgeving heeft
potentieel. Nu trekken mensen na de film bij mij nog
een flesje wijn open, omdat er in de buurt niets is.
Maar het gemeentehuis staat hier, er is een sportschool
en een discotheek. Als hier nog meer voorzieningen
neerstrijken kan het best leuk worden.Het pand heeft
volgens Geert prima mogelijkheden voor het houden
van seminars en presentaties. Het ligt ook dichtbij ver
keersplein Oudenrijn en is dus prima te bereiken vanuit
heel Nederland.
Annex Cinema-gevoel
Wat vindt een reclameman leuk aan het bioscoopbe
drijf? Geert: 'Het is leuk om de mogelijkheid te hebben
om dingen te organiseren en bedenken. Het opzetten
van een tent waarvan men zegt: wat is het hier mooi
geworden! Ik kom uit de grafische hoek. Ik vind het dus
belangrijk dat het er goed uitziet, van drukwerk tot de
inrichting.'
Door de ontstaansgeschiedenis van Annex Cinema is
de naam Geert Dolf ing in Woerden synoniem voor
bioscoop geworden. 'Dat is nu eenmaal zo. De bakker
wordt ook voortdurend aangesproken op zijn product.
Maar ik wil niet het Geert Dolf ing-gevoel neerzet
ten, maar het Annex Cinema-gevoel. Dat wil zeggen
dat we kwaliteitfilms in een leuke, prettige omgeving
bieden. Met kwaliteitfilms bedoel ik zowel commercieel
als arthouse-aanbod.'
De boeking wordt gedaan door Go Filmbooking. Geert
doet zelf de finetuning van het programma. 'Je kunt in
Woerden niet standaard overnemen wat in Amsterdam
draait. Machete bijvoorbeeld, dat is een grote steden-
film, die loopt hier minder. Je moet
iets meer Tirza of Mijn naam is
Sarah draaien. Woerden heeft nu
eenmaal een andere bevolkingssa
menstelling. Wij hebben geen wijk
als Kanaleneiland, maar wel veel
tweeverdieners en gezinnen.'
Het publiek begint de weg naar
Annex Cinema aardig te vinden.
Geert: 'We zitten na vijf maanden
op zevenendertigduizend bezoe
kers. En dan moeten Harry Potter
en de kerstperiode nog komen.
Mijn target is zeventigduizend men
sen. Maar als je prettig wilt draaien
moet je toch honderdduizend
mensen per jaar trekken.'
'Het is een heksje, altijd al geweest, als peuter al.' (Johanna ter Steege als Alma in Tirza)
Almere heeft weer een filmhuis
In mei 2009 sloot in Almere het filmhuis Cinescope
haar deuren. De tegenvallende bezoekersaantallen
van de voormalige Utopia-bioscoop brachten het film
huis in financiële problemen. Maar een ambitieuze
stad als Almere kan niet zonder arthouse. De Nieuwe
mmmm Bibliotheek pakt die
handschoen nu op.
Het nieuwe gebouw
van de bibliotheek,
in maart aan het
Cl"idhuisplein opge-
erd, beschikt over
n theaterzaal met
J8 stoelen. Deze is
i geschikt gemaakt
voor filmprojectie,
engesteld door Lesley
van der Wouden in samenwerking met Wilko Schu-
ringa (tevens filmprogrammeur van De Lieve Vrouw in
Amersfoort). Het is uitdrukkelijk de bedoeling om een
heel ander programma aan te bieden dan in Utopolis
te zien is. Op dinsdag- en donderdagavond worden er
arthousefilms gedraaid, woensdagmiddag een kinder
film. Omdat de theaterzaal een eigen entree heeft,
kan deze ook na sluitingstijd worden gebruikt. Op 8
september is de bibliotheekfilm van start gegaan en
heeft tussen de 25 en 55 bezoekers getrokken. Ook
theater Corrosia in Almere Haven heeft plannen om
filmhuisfilms te vertonen. Alleen moet eerst de zaal
nog worden aangepast.
City Steenwijk blijft in de familie
Ludie en Dineke Vos hebben hun bioscoop City op 30
september overgedragen aan Albert Jan en Yvonne
Vos. Ludie Vos gaat zich volledig richten op zijn kas-
saticketsoftwarebedrijf ReBiTicks. Dat groeit zo hard
dat het niet meer te combineren is. In plaats van elke
avond bezoekers in City te ontvangen gaat hij erop
uit. Ludie: 'Ja, ik word een soort vertegenwoordiger. Er
zijn inmiddels al zestig ondernemingen die het Kassa
Ticket Systeem (KTS) gebruiken. Maar ik heb de in
druk dat er meer bioscopen geïnteresseerd zijn en zo
langzaamaan breiden we de markt uit naar theaters
en evenementen en kijken we ook naar Duitsland.' Met
de overdracht blijft de bakermat van het Vos-imperium
in de familie. Vooralsnog blijft de bioscoop City heten
en geen Luxor.