Distributie digitaliseert verder
m
HFN
Toch zullen
er meer
dere sys
temen op
de markt
parallel
aan elkaar
opereren.
Filmkluis is een van de distributiesystemen in beeld
De klassieke fysieke distributie van films wordt natuurlijk
direct beïnvloed door de digitalisering. Hoewel distributie
via harddisk inmiddels heel courant is, lijkt niet-fysieke
distributie het toekomstige model. Gofilex heeft een
goed functionerende digitale vervanger van het traditio
nele nachttransport ontwikkeld: de filmkluis. Maar er zijn
meer wegen die naar Rome leiden.
Door Frank de Neeve
Nu de digitalisering goed op gang is, beginnen de
filmdistributiebedrijven zich te richten op de meest
optimale manier om digitale films te verspreiden.
Distributie via harddisk was vanaf het begin de meest
geëigende vorm, en in kleine landen als het onze ook
een snelle optie. Omdat een digitale film echter alleen
een virtuele vorm kent, is niet-fysieke distributie het
logische vervolg.
Satelliet- en netwerktechnologie bieden beiden
specifieke voordelen. De Hollywoodstudio's lijken een
voorkeur voor satelliet te hebben, omdat ze daarmee
vanuit een centraal distributiepunt middels bewezen
technologie, snel en gemakkelijk veel landen van films
kunnen voorzien. Ook netwerktechnologie heeft zo
z'n voordelen. Nederland heeft een hoge breedband
penetratie en bestaande lijnen kunnen gemakkelijk
worden opgewaardeerd. Zo kunnen dus ook snel en
veilig films worden verzonden en ontvangen.
Kluizen
Het Nederlandse filmtransportsysteem dat door
Gofilex voor de Filmdienst wordt uitgevoerd, is redelijk
uniek in de wereld. Waar elders meerdere elkaar
beconcurrerende koeriers de bioscopen bedienen, is
er hier gekozen voor de voordelen van een gemeen
schappelijke aanpak. Gofilex is dit systeem nu aan het
optimaliseren voor digitale cinema. Onlangs heeft men
met Henne Verhoef een waardevolle medewerker
overgenomen van CinemaNet, dat al jaren films over
hun zelfontwikkelde netwerk distribueert.
Gofilex heeft het afgelopen jaar zo'n 50 'filmkluizen'
als afleverlocatie in diverse bioscopen uitgezet. Zo'n
filmkluis is een zogenaamde NAS, een beveiligde,
grote netwerkschijf, waarop de films vanuit Gofilex'
datawarehouse worden bezorgd. Er kan worden ge
kozen uit kluizen met verschillende opslagcapaciteit en
de kluis wordt gratis aan de bioscoop ter beschikking
gesteld. Voor de aflevering van films op de kluis wordt
nu nog gebruik gemaakt van de internetaansluiting
van het theater, maar het is de bedoeling dat biosco
pen in de toekomst via een snelle 'cloud'-verbinding
worden aangesloten. Ook alternatieve content en on
demand-materiaal zoals tv-programma's kunnen zo
worden afgeleverd.
De filmkluis kan een centrale rol in de bioscoop vervul
len; hij kan in sommige configuraties direct vanaf de
cinemaservers worden benaderd en bovendien als
opslagserver dienst doen. Daarnaast wordt er momen
teel een test gedaan met Maccsbox, om na te gaan of
boekingen in het systeem automatisch digitale kopieën
zouden kunnen genereren. De filmkluis zou ook een
rol kunnen spelen in het digitale sleutelmanagement,
hoewel dit zeer complexe materie is.
Kostenplaatje
Toch zullen er juist door de internationalisering die
inherent is aan digitale cinema, meerdere systemen op
de markt parallel aan elkaar opereren. Distributie zal
daarin de goedkoopste optie zoeken en - meer dan
bij 35mm - internationale bedrijven zullen hun eigen
koers willen varen.
Pathé heeft bijvoorbeeld besloten om niet te gaan
werken met de filmkluis, maar met SmartJog. Veel
filmstudio's werken met deze Frans-Amerikaanse
firma, die een betrouwbaar bezorgsysteem heeft
ontwikkeld met eigen software en 'off the shelve' Dell
opslagservers. Bij SmartJog maakt de aard van het
aanlevertraject niet uit: de server kan worden aan
gesloten op satellietschotels voor de ontvangst van
bijvoorbeeld Hollywoodproducties, maar kan net zo
gemakkelijk nationale content via een netwerkverbin
ding ontvangen. Op SmartJog zijn wereldwijd al veel
bioscopen aangesloten, maar ook filmlaboratoria als
het Nederlandse Nedcipro behoren tot hun netwerk.
Veel integrators, de intermediairs die bioscopen
digitaliseren, bieden naast de projectieapparatuur ook
een bezorgsysteem aan. Zo heeft het Franse Ymagis
het eigen Ymaginet en biedt Arts Alliance Media de
geavanceerde satellietontvanger van Arqiva aan,
die zowel alternatieve content als hoofdfilms kan
ontvangen. Wie zaken doet met XDC kan kiezen tus
sen oplossingen van SmartJog, Arqiva en een eigen
bezorgsysteem.
Uiteindelijk gaat het er echter niet om hoe geavan
ceerd het systeem is dat bioscopen in huis hebben,
maar om de financiële keuzes die de distributeurs wor
den aangeboden. Een systeem kan nog zo veelzijdig
zijn, uiteindelijk gaat het toch om het kostenplaatje. Als
dat niet gunstig is, blijft bezorging via harddisk zeker
een optie.
'This is the vault. Or as some of us like to call it: The Freak Show.' (Brent Spiner als Brackish Okun in Independence Day)