HFN
Een wan
deling
door het
Nedcipro-
pand laat
zien waar
een digitaal
filmlabora-
torium uit
bestaat.
is er de afgelopen tijd veel aan de beveiliging van het
pand gedaan, met als voorlopig 'hoogtepunt' een kluis
waarin de masters worden opgeslagen.
Paul Bootsch komt binnen, de freelance
medewerker die afkomstig is uit de postproductie. Er
heerst bij Nedcipro weinig hiërarchie en iedereen is
overal inzetbaar. Maar Paul is een echte specialist die
bijvoorbeeld erg bedreven is met de Clipster, een mul
tifunctionele encodeermachine die Nedcipro onlangs
heeft aangeschaft.
Lunchtijd; iedereen schuift aan voor de bestelde
broodjes, de bouwvakkers incluis.
Ondertussen is er een Duitse dame gear
riveerd voor een personeelstraining van de nieuwe
Clipster. Omdat men in de screening room het beeld
van het encodeerapparaat op het doek wil kun
nen zien, loopt Erik zelf met kabels te slepen om dit
voor elkaar te krijgen. De Clipster is slechts een van
meerdere systemen die Nedcipro in huis heeft om
films te encoderen, maar wel de snelste en meest
geavanceerde. De training is dermate geavanceerd
dat ik al snel afdruip.
Er wordt gebeld over het geluid van Lang
gelukkig. De geluidsstudio zal dit vandaag aanleveren
en morgen al komen bekijken. De deadlines zijn soms
kort. In de hoofden van de betrokkenen is het postpro
ductieproces nog erg gericht op film en bedenkt men
zich in een laat stadium pas, dat men ook digitaal uit
wil. Als dat eerder zou worden besloten, is het digitale
traject natuurlijk gemakkelijker.
René krijgt een telefoontje over een tv-pro-
ductie. Een aantal afleveringen van een kinderserie
van tv-zender Nickelodeon heeft afgelopen zomer
op zondagochtend in een aantal Pathé-bioscopen
gedraaid. Zo'n tv-productie digitaliseren is veel werk,
vertelt René. Aan tv-materiaal moet namelijk relatief
veel gebeuren om het er goed uit te laten zien. De
opdrachtgever was echter tevreden en er rolt een
nieuwe opdracht uit.
Ter afsluiting vertelt Erik over een van hun
toekomstige projecten. Om snel digitale films te kunnen
ontvangen en versturen heeft Nedcipro een super
snelle Internetverbinding. Die wil men eventueel gaan
inzetten om bioscopen livecontent aan te leveren. Een
stream die vanuit bijvoorbeeld de VS binnenkomt wordt
dan door Nedcipro geschikt gemaakt voor digitale ci
nema. Daarna wordt die doorgestuurd naar bioscopen
die ook een snelle verbinding moeten hebben. Nedci
pro zal dan via een aparte business-unit ondersteuning
leveren bij deze livecontentvertoningen.
Naam theater: LantarenVenster
Plaats: Rotterdam
Aantal zalen: 5
Multifunctionele zaal voor film en concerten: 1
Aantal stoelen filmzalen: 562
Aantal stoelen multifunctionele zaal: 302
Formaat grootste scherm: 8.5 meter x 3.6 meter
Exploitatie: Stichting LantarenVenster
Directeur: Frans Vreeke (die per 1 januari opgevolgd
wordt door Krijn Meerburg)
Open sinds: 14 oktober 2010
Verwachte aantal bezoekers p/jaar: 120.000
Projectoren: 6 x 35mm, 1 CinemaNet-server
Kassasoftware: Active Tickets
Waarin is het filmtheater onderscheidend?:
'Uiteraard komt het publiek naar LantarenVenster van
wege de kwaliteit van de film- en muziekprogramme-
ring. Maar op de Wilhelminapier is een bezoek aan
LantarenVenster meer dan uitsluitend een bezoek aan
een goede film of concert. De locatie met het café-
restaurant, de ambiance, het prachtige uitzicht en de
mensen: dit alles bij elkaar maakt een bezoek aan Lan
tarenVenster een bijzondere culturele ervaring. In het
nieuwe theater zullen jaarlijks 6.000 filmvertoningen en
ruim 100 concerten worden georganiseerd. Daarnaast
zullen er ook diverse festivals plaatsvinden, zoals Ca
mera Japan, Festival Jazz International Rotterdam, het
International Film Festival Rotterdam en het Architectuur
Film Festival Rotterdam.'
Website: www.lantarenvenster.nl
'Zeg, weet jij wel niet tegen wie je het hebt?' (Arjan Ederveen als Irma Zonderboezem in Lang gelukkig)