HFN
EQ
Dat subsidie een belangrijke, zo niet
onmisbare schakel is in de financie
ring van Nederlandse film belooft
- gezien die bezuinigingen - weinig
goeds voor de komende jaren (zie
ook het artikel op pagina 30).
Wie zijn oor echter te luister legt
merkt dat er, ondanks de donkere
wolken aan de horizon, naast een
gevoel van onzekerheid ook een
flinke mate van onverzettelijkheid in
de sector waar te nemen is als het
gaat om de slinkende subsidiepot.
Het filmbedrijf lijkt niet voornemens
Presentatie cijfers
door Wilco Wol-
fers. Foto Tan/a
van Rooden.
zich de vruchten van de bloeiende
filmproductiesector zomaar uit han
den te laten slaan. Een voorbeeld
daarvan, en daarmee tevens ook
een voorbeeld van de voortschrij
dende professionalisering van het
productievak, was de presentatie
van de Nederlandse films die in
2011 uit gaan komen. Hoewel het
geluid hier en daar wat te wensen
over liet, oogde het vakkundig
gemaakte overzicht prachtig.
Tegenover de aanstaande
bezuinigingen op cultuur en dus
ook op film - Wolfers noemde de
dreigende subsidiestop voor de
Filmkrant als voorbeeld van een
programma s
biedt bij de
misschien wel
de belangrijk
ste stap uit de
recente historie van het bioscoop
bedrijf: de totale digitalisering
van de vertoningssector. Als het
Digitale Cinemaplan van EYE, het
Filmfonds, de NVB en de NVF
succesvol wordt afgerond wordt
'Nederland echt de koploper van
Europa, zo niet van de wereld',
aldus de NFC-voorzitter.
En als het aan de brancheverenigin
gen ligt steekt Den Haag eindelijk
ook de handen eens uit de mou
wen als het gaat om de bestrijding
van filmdiefstal, een onderwerp dat
elk jaar wordt aangesneden tijdens
de nieuwjaarstoespraak. Het blijft
volgens de verenigingen namelijk
de grootste bedreiging voor filmex
ploitatie in de gehele keten. Hulp
uit het Haagse kan zo eenvoudig
zijn aldus de brancheverenigingen
als men het probleem bijvoorbeeld
maar eens zou erkennen en,
naar Engels en Frans voorbeeld,
een dialoog tot stand zou helpen
brengen tussen de filmindustrie en
de Internet Ser
vice Providers
(ISP). Dat het
bioscoopbedrijf
wat dat betreft
niet alleen nog
wat werk te
verzetten heeft
richting de
politiek, maar
ook richting het
publiek zelf
moge duidelijk
zijn. Op diverse
New Kids: Turbo! social media was direct na bekend
making van de goede bioscoopcij-
fers van 2010 te lezen dat men het
stijgende bioscoopbezoek niet kan
rijmen met de alarmbellen die keer
op keer afgaan als het onderwerp
downloaden ter sprake komt.
De kaartverkoop leverde de filmvertoners in Nederland meer dan 219 miljoen euro op.