Piek V
mix
Wat zou je het eerste veranderen als je een exploitant was?
Bioscoop
PANEL HFN
Nieuws
uit de
wereld
van film en
bioscoop...
Eremetaal voor Nederlandse films
In de afgelopen maanden gingen er zoveel mensen
naar Nederlandse films dat er ook weer het nodige
eremetaal werd uitgereikt. Zowel Het geheim als Loff
trokken meer dan 100.000 bezoekers als gevolg
waarvan de makers een Gouden Film werd overhan
digd. Begin februari hadden deze films respectievelijk
ruim 180.000 en 370.000 bezoekers in Maccsbox
geregistreerd staan. Dik Trom bereikte eind januari
de status van Platina Film omdat er 400.000 mensen
naar de film waren geweest. Maar het grote succes
verhaal van de afgelopen periode was natuurlijk de
film New Kids: Turbo! De film van Eyeworks Film TV
Drama met hoofdrolspelers Flip van der Kuil, Wesley
van Gaaien, Steffen Haars, Tim Haars en Huub Smit
had slechts drie dagen nodig om 100.000 bezoekers
te trekken (Gouden Film), elf dagen om de grens
van 400.000 te passeren (Platina Film) en zeven
weken om het redelijk unieke aantal van 1.000.000
bezoekers te halen (Diamanten Film). Deze prijs werd
de hoofdrolspelers op 20 januari overhandigd door
Willemien van Aalst, directeur van het Nederlands
Film Festival. De teller van New Kids: Turbo! stond
bij het ter perse gaan van dit blad op 1,06 miljoen
bezoekers.
cao
Het bioscoopbedrijf heeft een nieuwe cao. De NVB
en FNV KIEM sloten eind vorig jaar een akkoord voor
een overeenkomst die geldt van 1 januari tot en met
31 december 2011. Onderdeel van het cao-akkoord is
onder andere een verhoging van de loonschalen met
1,5%. Partijen hebben daarnaast ook afgesproken
dat zij zich zullen inspannen om de operateurs die, in
verband met de overgang naar digitale projectieap-
paratuur, naar ander werk moeten uitkijken, hierbij zo
veel mogelijk te begeleiden.
De tekst van de nieuwe cao staat op de site van de
NVB, www.nvbinfocentrum.nl.
Een wisselend
panel geeft
kort antwoord
op een actuele
Frank Groen
veld, sales
manager en
local acquisiti-
ons manager
A-Film Distri-
bution
'Ik zou ervoor zorgen dat ik mijn
potentiële gebied goed ken. Van
gemeentes tot scholen, van pers tot
het aantal inwoners. Ik zou veel lo
kale acties opzetten en die uitzetten
bij de lokale pers. Het op tijd aan
kondigen van én promotie maken
voor de films in het theater is erg
belangrijk. Service (beeld geluid,
comfort) en klantvriendelijkheid
(personeel) staan ook bovenaan
de prioriteitenlijst. Weten wat jouw
bezoeker wil en verwacht bij een
bezoek aan jouw bioscoop. En als
je weet wie jouw gemiddelde bios
coopbezoeker is, ook voor hem of
haar programmeren.'
Klaas de
Jager,
salesmanager
Independent
Films
'Ik zou mijn gasten een totale uit-
gaansbelevenis willen geven. Dat
begint bij het vlot een kaartje en
eten/drinken (voor een redelijke
prijs) kunnen aanschaffen in een
schone bioscoop (dus zonder pop
corn en cola van vorige bezoekers
op de vloer; misschien daarom die
hoge prijzen, anders wordt het nóg
erger). Een divers productaanbod
bieden en dat mijn gasten na afloop
de film nog even kunnen evalueren
onder het genot van een drankje in
een sfeervolle setting. Een keuken
voor een snelle hap tussen werk en
film zou ook fijn zijn!'
Sharita
Hasnoe,
salesmanager
Walt Disney
Studios Mo
tton P/'cfures
'Ondanks dat het aantal exploi
tanten, vergeleken met andere
branches, relatief beperkt is, zijn er
onderling toch nog behoorlijke ver
schillen in denkwijze en strategie. Ik
zou, als ik exploitant was met een
relatief klein aantal zalen en capaci
teit, keuzes maken en een specialisa
tie ontwikkelen. Je merkt nu af en toe
nog dat sommige exploitanten alles
willen draaien terwijl er geen ruimte
is om alle titels een goede kans te
geven. Daar is uiteindelijk niemand
bij gebaat. Bepaalde titels moet je
dan gewoon aan je voorbij laten
gaan. Soms kun je een film beter
niet draaien dan half inzetten.'
'Ik betaal nergens meer voor!' (Huub Smit als Richard Batsbak in New Kids: Turbo!)