'Alles wat de serie leuk maakte... en meer!'
m
HFN
HFN
NL in aantocht
Lies
Vissche
dijk: 'Ze
vonden ons
veel gezel
liger.'
Will
Koop
man: Ik
rust niet
voordat ik
zeker weet
dat ik er al
les uit heb
gehaald.'
E3
Gooische vrouwen moet fans tv-serie naar bioscoop lokken
Vanaf 10 maart draait Gooische vrouwen in de bioscoop. Voor regis
seuse Will Koopman en actrice Linda de Mol een nieuw hoofdstuk in hun
succesvolle samenwerking die met Terug naar de kust al een flinke bios-
coophit opleverde. En na het succes van de met een Gouden Televizier-
ring bekroonde serie zijn de verwachtingen voor de film hooggespan
nen. 'De film bevat alles wat de serie leuk maakte...en meer!'
Door Oene Kummer
De locatie van de persdag is zorg
vuldig gekozen. De in neorenaissan-
ce stijl opgetrokken Orangerie op
het landgoed Elswout in Overveen
mag dan tegenwoordig dienst doen
als horecagelegenheid, het is nog
altijd een plek waar de klasse en
luxe vanaf straalt.
Het basisrecept van de serie over
het luxeleventje van vier Gooische
vrouwen en hun kleinere en grotere
problemen is voor de film ongewij
zigd gebleven. Alleen zijn de crises
waarin de vier verzeild raken net
iets dieper dan anders, waarna de
vriendinnenclub, om aan de mal
heur te ontsnappen, met z'n allen
naar Frankrijk gaat.
Zo belandt de volkse Cheryl Morero
(Linda de Mol) in een heuse huwe
lijkscrisis omdat haar man, volks
zanger Martin (Peter Paul Muller),
in de aanloop naar zijn concert in
de Arena zoveel stress heeft dat hij
ongenietbaar wordt. De in pinnige
oneliners grossierende Claire van
Kampen (Tjitske Reidinga) komt
voor een emotioneel dilemma te
staan omdat dochter Merel (Mea
de Jong) met man en kind voor
drie jaar naar Afrika verhuist en
ze haar kleinkind onmogelijk zo
lang kan missen. De aantrekkelijke,
maar emotioneel onzekere Anouk
Verschuur (Susan Visser) wordt door
haar dochter voor slet uitgemaakt
en maakt bovendien een bescha
mende faux pas in haar werk als
kunstschilderes. Roelien Grootheze
(Lies Visschedijk) tenslotte, moet
omgaan met de problemen van
iemand die in een gezin komt
waarvan de moeder is overleden
en zich daarin een plek moet zien
te verwerven. Problemen die je niet
zomaar kunt weglachen, al valt er
bij het oplossen van deze proble
men wel degelijk een hoop plezier
te beleven!
Hogere lat
De ervaren tv-maakster Will
Koopman - die behalve Gooische
vrouwen ook series als Baantjer
en Vrouwen vleugel regisseerde
- debuteerde in 2009 als filmregis-
seuse met Terug naar de kust. De
Gooische vrouwen-film ervaarde
ze zelf als
'lastiger' om te
maken. 'Omdat
het voortkomt uit
een tv-serie wil je
niet dat mensen
zeggen: goh,
ze moesten zo
nodig een film
maken.'
De opnamen
kostten Koopman
veel energie,
merkte ze toen
ze klaar was met
draaien. 'Bij elke
film die je maakt, moet je er elke
dag keihard tegenaan. Maar het
was toch anders dan bij Terug naar
de kust. Daar was ik al vijfjaar
mee bezig. Het was mijn eerste film
en die werd heel goed ontvangen.
Bij je volgende film leg je de lat
een stukje hoger.'
Voor Gooische vrouwen had Koop
man zevenentwintig draaidagen.
'Dat is drie meer dan bij Terug naar
de kust, maar nog altijd niet veel,
ook omdat ik hier veel meer ac
teurs had om me mee te bemoeien.
Maar je wilt hoe dan ook de best
mogelijke film afleveren. Ik rust niet
voordat ik zeker weet dat ik er alles
uit heb gehaald.'
Koopman maakte zowel Terug
naar de kust als Gooische vrouwen
met Linda de Mol in de hoofdrol.
Wat maakt Linda zo bijzonder?
'Ik vind Linda een ongelooflijk
leuke vrouw en een steengoede
actrice. Het is niet alleen een fijne
samenwerking, het is ook echt een
wisselwerking. We vertrouwen op
elkaar, zodat je het beste uit elkaar
haalt.'
Linda de Mol
Linda de Mol komt de eer toe het
idee voor Gooische vrouwen te
hebben bedacht en ontwikkeld.
Daarnaast fungeert zij in haar rol
van Cheryl als spil van
de serie. Wat vindt zij
van de vergelijking tus
sen Gooische vrouwen,
Sex and the City en
Desperate Housewives?
'Ik snap wel dat mensen
het met Sex and the City vergelij
ken, temeer daar die ook al twee
succesvolle films hebben gemaakt.
Maar toen ik Gooische vrouwen be
dacht, liep Sex and the Cityal een
tijdje. Net toen ik het had ingediend,
kwam Desperate Housewives op tv.
Daar zag ik meer overeenkomsten
mee. Desperate Housewives was
het logische vervolg op Sex and
the City.' Het verschil zit hem in de
setting. 'Wij hebben het Gooi als uit
gangspunt. Daar kom ik vandaan. Ik
kan de schrijvers voeden met anek
dotes uit mijn eigen leven. Ik vind de
humor in Gooische vrouwen anders
dan in de Sex and the G?y<-films.
Dat is toch heel erg de New Yorkse
sfeer. Bij ons is het erg Nederlands,
de botsing tussen het kakkineuze
van het Gooi en het volkse element
dat Cheryl inbrengt.'
Bovendien vindt De Mol het jammer
dat de vrouwen uit 5ex and the City
in de tweede film uit hun natuurlijke
habitat werden gehaald. 'Dan zitten
ze op een kameel in de woestijn,
terwijl ik ze toch eigenlijk het liefst
door New York zie lopen.'
Mede daarom koos het Gooische
vrouwenteam er bewust voor om
het grootste deel van de film in het
Gooi te laten plaatsvinden. 'We
ontsnappen even naar Frankrijk,
maar daar doen we de dingen die
we in het Gooi ook doen. Ik denk
dat de serie veel fans heeft met een
Afscheid van
de Gooische
vrouwen?
Foto's Dinand
von der Wal.
bepaald verwachtingspatroon. Die
mensen komen heel erg aan hun
trekken, want er zit alles in wat de
serie leuk maakte... en meer!'
Parijs
Voor het Franse deel van de film
verbleven cast en crew onder an
dere twee dagen in Parijs. Iets wat
de actrices volgens De Mol als een
absoluut hoogtepunt ervoeren. 'Ik
weet nog dat we elkaar aankeken
en dat we echt zoiets hadden van:
veel leuker in het leven dan dit, zal
het niet snel worden. We hebben
ons wel te pletter gewerkt. De Fran
se crew zag ons schema en dacht:
dat kan helemaal niet. Ze hadden
daarvoor een film met Woody Allen
gemaakt en die draaide ongeveer
een minuut per dag. En wij negen
minuten per dag. Maar het is wel
gelukt.'
Collega-actrice Lies Visschedijk valt
De Mol bij. 'We hadden veel lol
met de Franse crew. Ze hadden
daarvoor net die Woody Allen film
gedraaid met arrogante mensen.
Ze vonden ons veel gezelliger.
Ze zijn nog naar de wrap party in
Amsterdam gekomen. Daar zijn
nog wat liefdes ontstaan. Geweldig,
toch?'
Alle betrokkenen zijn het erover
eens dat de film meer is dan een
lange aflevering van de serie. 'Je
ziet aan alles dat er meer mogelijk
was' aldus De Mol. 'Het is echt een
uitvergroting van de serie.' Will
Koopman vertelt dat ze voor de se
rie soms ook zestig minuten per af
levering opnam. 'Maar daar moest
dan flink in gesneden worden, want
het waren afleveringen van 45
en heel soms 50 minuten, als het
echt niet anders kon. In de film kun
je scènes iets langer laten duren
en de karakters verder uitdiepen.
Het verhaal is echt één verhaal.
Het moet een afgerond geheel
vormen en goed in de spanning- en
ontroeringsboog liggen. Dat vind ik
wel gelukt.'
Wordt (misschien) vervolgd
Als de Gooische vrouwen-film een
03-03 De stand van de sterren,
distributeur Cinema
Delicatessen
03-03 Smakelijk eten, distributeur
Cinema Delicatessen
10-03 Gooische vrouwen,
ïdependent Films
distributeur Cinéart
Black Butterflies, distributeur
A-Film Distribution
De smaak van de ziel,
distributeur Cinemien
Alle tijd, distributeur
Independent Films
Son of Babyion, distributeur
Moonlight Films
22 meilfi), distributeur
Cinéart
Penny's Shadow, distributeur
Independent Films
Het heksenparadijs,
distributeur Moonlight Films
The Domino Effect,
distributeur Benelux Film
Distributors
Rabat, distributeur Benelux
Film Distributors
De president, distributeur
A-Film Distribution
Tape, distributeur
Independent Films
Onder ons, distributeur
Cinéart
Isabelle, distributeur A-Film
Distribution
Ben Stout, distributeur
Independent Films
Razend, distributeur
Moonlight Films
Body Language, distributeur
A-Film Distribution
'Heeft u wel eens iets gedaan waar u zich heel erg diep voor schaamt?' (Susan Visser in Gooische vrouwen)
'Dat is toch wel een heel ernstig geval van tas waar ga je met die vrouw naar toe.' (Tjitske Reidinga in Gooische vrouwen)