Het is nu of nooit
m
HFN
HFN
Theaterpaspoort
Filmhuis Bussum
'De tijd
van kansen
en mooie
verhalen
is voorbij.
Het is tijd
om zaken
te doen.
CINEMA
ED
Eind 2012
moet de
volledige
transitie
hebben
plaatsge
vonden.
Cinema Digitaal in detail uitgelegd tijdens informatiedagen
Op 18 en 19 januari jongstleden vonden in CineMec in
Ede informatiebijeenkomsten plaats over het al veelbe
sproken project Cinema Digitaal. De doelgroep van de
dagen bestond uit bioscoopexploitanten en vertegen
woordigers van filmtheaters. Zo'n 300 exploitanten en
andere betrokkenen uit de industrie bezochten de da
gen, waaruit de relevantie overduidelijk bleek.
Door Nick Cefon
Dat de bijeenkomsten anders zouden worden dan alle
voorgaande maakte Ron Sterk van de Nederlandse
Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB) meteen bij
opening van de dag duidelijk: 'De tijd van kansen en
mooie verhalen is voorbij. Het is tijd om zaken te doen'.
Bij zaken horen getallen en concrete vervolgstappen en
beide werden dan ook uitvoerig gepresenteerd.
Sterk begon zijn verhaal door de unieke wijze waarop
de industrie en overheid hier in het project Cinema Digi
taal samenwerken nog eens te benadrukken. Het com-
mitment van de overheid voor 5,4 miljoen euro finan
ciering werd 30 november gegeven en de rest van de
financiering en de onderhandelingen met de third party
integrator, ook wel intermediair genoemd, bevinden zich
nu in de afrondende fase. Hoewel de deelname aan het
project vrijwillig is, tekenden 175 partijen een intentiever
klaring. Daarnaast doen alle achttien filmdistributeurs lid
van de NVF mee en dat mag volgens Sterk een uniek
gegeven genoemd worden. De exploitant behoudt
volledige vrijheid van programmering. De levering van
35mm wordt gedurende de transitieperiode nog door
de distributeurs verzorgd. Na 2012 is men dit niet meer
verplicht en de verwachting is dan ook dat dit daarna zal
stoppen. 'Ik hoor dan wel niet namens de distributeurs te
spreken, maar men fluisterde mij dat wel in', aldus Sterk.
Speciaal voor de uitvoering is een onderneming op
gericht met de naam Cinema Digitaal BV. De Stichting
Digitalisering Nederlandse Cinema is de enige aandeel
houder van deze BV. De door de overheid verstrekte
subsidie wordt als aandelenkapitaal in de BV gestort. De
BV financiert de apparatuur en sluit een bruikleenover
eenkomst af met de exploitanten. Ook de betaling van
de virtual print fee (vpf) door de filmdistributeurs zal via
de intermediair aan de BV lopen.
De kosten voor de exploitant bestaan uit een aantal de
len: een investering per doek, een jaarlijkse component
en daarnaast eventueel additionele kosten. De investe
ring is voor de basisvoorzieningen. Dat wil zeggen de
projector en de server (inclusief tien jaar garantie), de
basisinstallatiekosten en onder meer een locatieonder-
zoek. Deze kosten (14.600 euro) kunnen, na een aan
betaling van 5.000 euro, betaald worden in tweeën
dertig kwartaaltermijnen of eventueel in één keer. In dat
laatste geval ontvangt de ondernemer een korting. Alle
apparatuur blijft eigendom van de BV totdat alle deel
nemers alle termijnen hebben voldaan. Daarna heffen
de BV en de stichting zichzelf op. Overigens zijn kosten
om de cabine aan te passen, de randapparatuur - zoals
scalers of extra opties als 3D - additioneel en dus voor
rekening van de exploitant. Net als zogenoemde 'consu-
mables' zoals lampen.
'En dan staat ie', aldus Sterk, doelend op de projector
en de server, 'altijd strak langs de kaders en geen
spatje in beeld. Maar daarmee houdt het niet op'. Wat
namelijk aanvullend noodzakelijk is, is een contract met
het Network Operating Centre (NOC) van de intermedi
air én het eerstelijns support en het onderhoudsbezoek.
De exploitant is verplicht dit tien jaar lang af te nemen.
Het onderhoud kan ook elders worden afgenomen, mits
het wordt uitgevoerd door een gecertificeerd bedrijf. Uit
een rekenvoorbeeld blijkt dat de gemiddelde kosten per
zaal gedurende tien jaar even onder de 3.000 euro per
zaal per jaar uit lijken te gaan komen.
Wat wordt er van de exploitant verwacht? Die dient
zijn apparatuur aan de financier te verpanden. Het
onderhoud en de allrisk-verzekering zijn ook verplicht.
Daarnaast dient de exploitant digitaal te vertonen indien
dit mogelijk is en geldt een afdracht voor de vertoning
van alternatieve content.
Alternatieve content
Voor de vertoning van alternatieve content zijn verschil
lende opties overeengekomen. Voor een bedrag per
maand kan binnen bepaalde tijd-
sloten een bepaalde hoeveelheid
uren alternatieve content worden
CineMec in Ede
was het decor
van informa
tiedagen over
digitale cinema.
gebruikt. Komt men boven die grens uit, dan geldt een
afdrachtbedrag per uur content. Te denken valt bij
alternatieve content aan bedrijfspresentaties, concerten,
kortom alles buiten de vertoning van film om. Voor com
mercials en trailers geldt een vrijstelling van maximaal
dertig minuten voorafgaand aan een voorstelling.
Wat betreft bestaande apparatuur was Sterk duidelijk.
CinemaNet-apparatuur is niet DCI-compliant en wordt
dus uitgesloten. Verder zal alle bestaande bouw van
vóór 1 juli 2009 voor 100% meegenomen worden in
de vpf-regeling. Na deze datum kunnen nog maximaal
50 nieuwe zalen mee in het plan voor 50%. Als eerste
zal de bestaande apparatuur worden overgenomen.
Vervolgens wordt gekeken naar de locaties waar de
vpf-inkomsten het grootste zijn: bij exploitanten met veel
zalen die veel premières draaien. Er wordt gewerkt van
complex tot complex, van commerciële bioscopen naar
filmhuizen en van groot naar klein. Eind 2012 moet de
volledige transitie hebben plaatsgevonden.
Tot slot presenteerde Sterk het tienstappenplan. Hierin
werd concreet de weg van start tot realisatie nader
toegelicht. Eerst worden alle exploitanten benaderd om
informatie aan te leveren. 'Wij proberen de urgentie
aan te geven, maar gaan niet iedereen achter de broek
aan zitten. Als er geen gegevens worden ingevuld, dan
gebeurt er dus niets', drukte Sterk de aanwezigen op
het hart. Vervolgens wordt een locatieonderzoek ge
daan waaruit een to-do-lijst volgt waaraan de exploitant
zich dient te committeren. Het is aan de exploitant of hij
35mm naast de digitale projector wil blijven handhaven.
Dat is een serieuze beslissing, aldus Sterk: 'Zo'n lómm
stopte je gemakkelijk weg, maar 35mm blijft in de weg
staan'. Daarna vindt de keuze van de apparatuur plaats
en pas dan volgt het contract. Na een positieve krediet-
check volgt de aanbetaling en start het installatietraject.
Dan begint het vertonen van films en de afbetaling. Na
de complete transitie vindt de eigendomsoverdracht van
de apparatuur plaats. Na afloop van de presentatie
bleek de boodschap van Sterk goed te zijn overgeko
men. Zonder uitzondering antwoordden de aanwezigen
op de vraag of ze digitaal gaan dat
het 'nu of nooit is'. De enige keuze
die nog gemaakt moet worden is
welke projector het wordt. Daar kon
den de leverancierspresentaties van
die middag voor worden gebruikt.
Een groep deelnemers dromde
alvast samen rond de opgestelde
projectoren. Een aantal van hen
was in gedachte al met de installatie
bezig: 'Goh, hij is wel groot. Dat
wordt nog lastig'.
Aantal zalen: 2
Aantal stoelen: 150
Formaat grootste scherm: 8 meter x 3,50 meter
Exploitant: Stichting Filmhuis Bussum
Theatermanager: Janine Beulink
Open sinds: februari 2008 (op deze locatie; Filmhuis
Bussum is in 1975 opgericht)
Aantal bezoekers op jaarbasis: 50.000
Projectoren: 2 x Kinoton FP20
3D: Nee
Kassasoftware: Compeso
Bioscoopreclame: nee
Merken aan het buffet: Grolsch, Red Beans en
nog twintig soorten smaken in drankjes en snoep, want
daarin zijn we vrij.
Waarin is het theater echt onderscheidend?:
'Het theater is onderscheidend vanwege de zeer ge
varieerde programmering: van grote publieksfilms tot
kleine juweeltjes uit de wereldcinema. Filmhuis Bussui
biedt het publiek ook cursussen, filmdiners en gesprek
ken met makers aan en is verankerd in de regio door
de vele samenwerkingen met regionale organisaties.
Het oude gebouw heeft een moderne inrichting gekre
gen met een bijzonder gezellig café. Door de inzet van
140 vrijwilligers kunnen zevenentwintig voorstellingen
per week worden gerealiseerd.'
'lf you put your mind to it, you can accomplish anything.' (Michael J. Fox als Marty McFly in Back to the Future)
'In there is a new world! In there is our future! In there is our destiny!' (Jeff Bridges als Kevin Flynn in TRON: Legacy)