De bioscoop als filmische jukebox
MARKETING
HFN
ED
Testen met Cinema on Demand
'Waar hebben we zin in vanavond jongens? Een oude
Hitchcock? Of toch die laatste van Wes Anderson?'
Video on Demand is voor de bankkijkers inmiddels een
uitstekend alternatief voor de videotheek. Die flexibi
liteit wordt in de bioscoop node gemist, maar Amstel-
f ilm gaat de uitdaging aan met Cinema on Demand. Te
beginnen met de Jukebox Nights.
Door Jan van Houten
Eind januari bogen filmliefhebbers zich op jukebox- t
nights.nl over de vraag welke klassieke filmheld ze Wil Wil"
graag terug wilden zien in de bioscoop. John Wayne
in Red River, of toch Robert De Niro in Raging Buil? feil Il6t
Cary Grant in Charade, of toch Jack Nicholson in t
Professione: Reporter? Nee, dan toch maar Clint DUDIIGK OG
Eastwood in zijn onvergetelijke rol als Blondie in The
Good, The Bad and The Ugly. ICOHS QGVeil
Onder de naam Jukebox Nights heeft distributeur m
Amstelfilm het initiatief genomen om de filmkijker ook 0111 III 06
in de bioscoop het laatste woord te geven. Algemeen
directeur Marieke Jonker van Amstelfilm is het vooral DI0SC00D
te doen om ook de kleine film een kans te geven om
op het witte doek te schitteren. 'Het is een andere IG OTOOIGIl
manier van nadenken. Wij willen het publiek de kans
geven om in de plaatselijke bioscoop te draaien WQT TB Wil"
wat ze willen. Niet dat de programmeurs naar huis
hoeven, maar ik krijg het idee dat een aantal slots IGII
per week niet goed wordt benut. Maandagavond,
dinsdagmiddag, dan komt er geen hond. Als je dan
een groepje van dertig Hitchcock-liefhebbers kunt
mobiliseren, dan is dat beter dan de drie man en een Bad and The
halve paardenkop die bij de reguliere film zit.' Ug/y.
Voor de tweede Jukebox Nights, halverwege
februari, kon worden gekozen uit vijf films van Joel
en Ethan Coen: Blood Simple, The Hudsucker Proxy,
Fargo, O Brother Where Art ThouPen The Big
Lebowski. Meer informatie: www.jukeboxnights.nl
Wishlist
Momenteel ont
wikkelt Amstel
film een Cinema
on Demand-
platform. Op de
toekomstige website kun je als individu een wishlist
samenstellen. Die films wil ik wel eens op een groot
scherm zien, en daarvoor wil ik naar die of die bios
coop. Het systeem ziet dan dat er bijvoorbeeld in de
buurt van Arnhem dertig mensen zijn die Professione:
Reporter willen zien. Dan hoeft er maar iemand op te
staan die het plan opvat om op woensdag om vijf uur
's middags die film te gaan zien. Het theater geeft
aan dat het slot beschikbaar is, de distributeur levert
de film en de kaartjes kunnen worden verkocht.
De Jukebox Nights is een test in vijf geselecteerde bi
oscopen en filmtheaters: Filmfoyer in Tilburg, Kriterion
in Amsterdam, LantarenVenster in Rotterdam, Focus
Filmtheater in Arnhem en CineMec in Ede. 'Van heel
klein tot commercieel, van stedelijk en studentikoos
tot provincie', aldus Marieke Jonker. We verzamelen
vooral data: zit het Nederlandse publiek wel te wach
ten op meer invloed op wat je in een bioscoopzaal
kunt zien? Wanneer is er gestemd, wanneer is het
kaartje gekocht en hoeveel hebben ze er voor over?
Uiteindelijk willen we tegen investeerders zeggen: dit
is een plan waaraan je mee moet doen!'
Opaeiut
Het voornemen is om in de zomer met een beta-versie
van het platform te komen. Amstelfilm is druk bezig
om de filmlijst samen te stellen die op de site komt te
staan, met de intentie om het aanbod zo breed moge
lijk te maken. Marieke Jonker is enthousiast: 'Iedereen
vindt het wel heel spannend! Het eet aan de reguliere
programmering, maar voor distributeurs kan het ople
veren dat films die op de plank liggen toch een keer
geboekt kunnen worden.'
De eerste ronde van de Jukebox Nights was ondanks
wat kinderziektes toch succesvol. In vier van de vijf
bioscopen werd The Good, The Bad and The Ugly
gedraaid, alleen Arnhem koos voor Professione:
Reporter. Marieke Jonker is daar blij mee. 'Kennelijk
heeft iemand daar actie gevoerd en mensen opgejut
waardoor er uiteindelijk meer dan honderd keer is ge
stemd. Mooi toch?' Die drive moet uiteindelijk ook het
Cinema on Demand-platform gaan voeden. Vind fy
sieke vrienden of digitale vrienden op de social media
die geïnteresseerd zijn in dezelfde film. Hopelijk zit er
op een dinsdagmiddag in een zaal dan iets meer dan
drie man en een halve paardenkop.
'What can you see now?' (Jack Nicholson in Professione: Reporter)