Film kijken waar je maar wilt
m
m
fcZF
HFN
INTERNATIONAAL
INTERNATIONAAL
Curzon Cinema biedt cinema on demand
Het unieke van de Curzon Cinemas zit niet in het feit datje een gekoeld
glas sauvignon blanc mee kunt nemen de zaal in, of datje met je lap
top draadloos kunt surfen in de bar. Nee, wat de Engelse independent
bioscoopketen zo bijzonder maakt is datje in je eigen huiskamer met je
wijntje en je internetverbinding de meest recente films in hoge kwaliteit
kunt bekijken. 'Je wilt die nieuwe film erg graag zien, maar je kunt geen
babysitter regelen? Klik!'
'Onze favo
riete manier
om een film
te presen
teren blijft
de fysieke
bioscoop/
'We laten
ons niet
tegenhou
den door
grenzen.Ik
zou graag
een Curzon
Amsterdam
zien.'
Door Jan van Houten
Bioscoopgebouwen in Londen zien
er overdag weinig glamoureus uit.
Neem Curzon Soho, in de hippe
wijk West End. Een saai, grijs kan
toorgebouw waarin blijkbaar com
merciële tandartsen zijn gevestigd.
Maar 's avonds doet neonlicht veel
goed en eenmaal de trap afge
daald voel je de liefde voor de
betere Europese en wereldfilm je
tegemoet stromen. In de bar wordt
geloungt en aan de muur hangen
dvd's te koop van Fish Tank en
Efre et Avoir. Nog een etage lager
en vlak voor je de zaal ingaat om
13 Assassins van Takashi Miike te
gaan zien, kun je aan de counter
naast popcorn ook sterke drank,
Yoomoo Frozen Yoghurt en pittige
kraaknootjes in dito zak kopen.
Een paar wijken verderop, aan
winkelstraat King's Road, maakt
Curzon Chelsea zich op voor het
vierde avontuur van kapitein Jack
Sparrow door het uitreiken van
3D-brilletjes aan het binnenstro
mende publiek. 'Wij geloven niet
in een homogene eenheidsworst.
Elke bioscoop is afgestemd op
de plek waar hij zich bevindt.'
Aan het woord is Ross Fitzsimons,
hoofd strategy business deve-
lopment van Curzon Artificial Eye.
Het bedrijf beheert een Londense
bioscoopketen (Curzon, met zes
vestigingen), een film- en dvd-dis-
tributeur (Artificial Eye), een online
dvd-shop en Curzon on demand,
een nieuwe dienst waarmee je
de meest recente films thuis kunt
bekijken via het internet.
Independent
Soho trekt een jonger publiek. Het
is West End, een hippe nachtelijke
hotspot, en de programmering is
daar een afspiegeling van. 'Elke
bioscoop trekt een ander publiek',
aldus Fitzsimons. 'Ik ben wat terug
houdend om onszelf een arthouse-
bioscoop te noemen. Dat roept
verwachtingen op. Wij draaien
veel films die absoluut in het genre
passen, maar ik prefereer liever
de term independent. We draaien
net zo gemakkelijk de nieuwste Pi-
rates of the Caribbean-fWm. Maar
daar laten we ook Pina zien, een
kleine, onafhankelijke dansfilm die
je arthouse kunt noemen, maar die
ook gezien kan worden als alterna
tieve content. Die grens is aan het
verschuiven en daar voelen wij ons
prettig bij.'
Fitzsimons is trots op de relatieve
kleinschaligheid van zijn bioscopen
die hooguit drie zalen hebben en
in het geval van Curzon Chel
sea slechts een. 'We zijn geen
multiplex dat zegt: wij hebben al
deze films draaien en het maakt
ons geen donder uit of ze goed of
slecht zijn. Een vriend van mij gaat
altijd naar Curzon Soho. Als ik hem
vraag naar welke film hij gaat, dan
zegt hij dat hij dat niet weet, maar
hij weet wel dat er altijd wel iets
draait dat hij wil zien. Dat is het
verschil. Onze klanten vertrouwen
erop dat wij een goede selectie
maken van films waar zij dan zelf
weer uit kunnen kiezen. Daarom
geven we de voorkeur aan een
klein aantal schermen met betere
films dan aan een bioscoop met tig
zalen.'
Frustrerend
Artificial Eye is de distributietak die
de betere Europese en wereldfilm
naar het Verenigd Koninkrijk haalt.
Zij vertegenwoordigen films als
Des Hommes et des Dieux, Win
ter 's Bone, Waltz With Bashiren
binnenkort Melancholici, de nieuwe
Lars von Trier. Handig dat ze in Lon
den alleen al zeven bioscopen heb
ben om hun materiaal te vertonen.
'De films die we aankopen zullen
niet misstaan in onze bioscopen,'
aldus Fitzsimons, 'maar niet alle
films zijn geschikt om een week
lang schermen bezet te houden.
Soms is een film zo specialistisch
dat hij slechts een keer te zien is in
een bioscoop. En zoals elke filmlief
hebber weet, het is een frustreren
de ervaring om een film te willen
zien die nu al niet meer draait. En
ik wilde die film net morgenavond
zien en ik wil niet een uur onder
weg zijn naar centraal Londen
omdat hij toevallig daar alleen nog
maar draait. Maar ik heb geen
keuze, pas over vier maanden kan
ik die film op dvd zien.'
Mobiel
Het zou best de Franse film Un
Poison Violent kunnen zijn die
Artificial Eye begin mei uit heeft
gebracht en die een week later
in Londen in een enkele (Curzon-)
bioscoop te zien is. Een film die
geen volle zalen gaat trekken,
maar die zeker een publiek heeft.
Un Poison Violent is op hetzelfde
moment ook beschikbaar gesteld
via Curzon on demand, de web
dienst die sinds december opera
tioneel is. Het enige datje nodig
hebt is een scherm met een inter
netverbinding en een webbrowser.
Via de website van Curzon kun
je de film voor twintig pond een
week lang naar believen bekijken.
In HD-kwaliteit en surround sound.
Op je televisie, op je computer
scherm of op je mobiel. Mits die
laatste Flash aankan, waardoor
momenteel de iPhone en iPad nog
even buiten de boot vallen.
'Wij zijn de enige bioscoopeigena
ren ter wereld die een dergelijke
dienst aanbieden', zegt Fitzsimons
trots. 'Je leest een recensie in de
krant, je wilt die film erg graag
zien, maar je kunt geen babysitter
regelen; je zit in een rolstoel; je
bent honderd kilometer verwijderd
van de dichtstbijzijnde bioscoop
die de film draait. Het maakt niet
uit: klik.'
Oud vuil
Op dit moment biedt Curzon on
demand alleen films uit de cata
logus van Artificial Eye, maar dat
is volgens Fitzsimons slechts het
begin van het verhaal. 'Diverse
distributeurs zijn enthousiast over
dit concept. Vooral de onafhan
kelijke filmmaatschappijen zien er
de voordelen van in en hebben
ons al benaderd om ook hun
films on demand aan te bieden.'
De rode stoel met colahouder
en de digitale projector hoeft van
Fitzsimons gelukkig nog niet bij het
oud vuil. 'Onze favoriete manier
om een film te presenteren blijft de
fysieke bioscoop, omdat we dan
zeker weten dat we de film op de
beste manier tot zijn recht kunnen
laten komen. Maar in een land met
zestig miljoen inwoners bereiken
we er in een dichtbevolkt gebied
als Londen maar tien miljoen.
We willen ze alle zestig miljoen
bereiken!'
Fitzsimons buigt zich voorover. 'We
laten ons niet tegenhouden door
de grenzen van Groot-Brittannië.
Als er mensen in Nederland zijn
die met ons willen samenwerken
dan moeten ze zeker contact op
nemen. Of het nou gaat om online
content of om fysieke bioscopen. Ik
zou graag een Curzon Amsterdam
zien, of een Curzon Utrecht.'
Uitdaging
Zal Melancholia, de nieuwe film
van Lars von Trier die door Artificial
Eye wordt gedistribueerd, meteen
on demand beschikbaar zijn? 'In
principe wel,' aldus Fitzsimons,
'maar als een bioscoopketen
als Vue besluit om de film mee
te draaien, dan zullen ze dat
niet willen. De filmindustrie is de
enige ter wereld die zichzelf zulke
restricties oplegt. Het is alsof je
een auto koopt en hem vervolgens
vier maanden niet voor je deur
mag parkeren. Waarom zou je dat
doen? Dat is niet ten gunste van
'Now will you please turn on the television set?' (Jack Nicholson in One Flew Over the Cuckoo's Nesf)
'It's all for nothing if you don't have freedom' (Mei Gibson in Bravehearf)