E
INTERNATIONAAL
HFN
de consument, maar puur bedoeld
voor de bioscoopeigenaar. Ik wil
niet kritisch zijn over mijn collega's,
maar wat hebben zij te bieden?
Willen ze hun publiek een ervaring
meegeven die ze kunnen delen?
Of willen ze slechts een film ver
tonen die alleen binnen hun vier
muren gezien mag worden?'
Fitzsimons heeft wel een paar tips.
'Het belangrijk
ste voor een
bioscoopeige
naar is dat hij
focust op wat er
speciaal is aan
wat hij te bieden
heeft. Waarom
komen mensen
naar mij toe? En
probeer dan al
die aspecten te
verbeteren of
creëer nieuwe verwachtingen. Ik
geef toe: dat is nogal een uitda
ging voor kleine, onafhankelijke
bioscopen die al jaren opereren
op dezelfde manier. Maar ik
geef je op een briefje dat als ze
dat niet doen, ze het niet zullen
overleven.'
Alternatief
Het toverwoord volgens Fitzsimons
is alternatieve content. Opera,
ballet, theater. 'Driejaar geleden
was dat nog een curiositeit, nu is
het een snel groeiend onderdeel
van onze omzet. Wij distribueren
en draaien momenteel Pina, de
3D-dansfilm van Wim Wenders.
Is het een film of is het dans? Het
is in ieder geval cinema-entertain-
ment en de plek om dat op een
ultieme driedimensionale manier te
ondergaan is in een bioscoop! Dat
is een ervaring die je wilt delen.'
Maar Fitzsimons denkt verder.
'Recentelijk is de documentaire
Senna verschenen, over het leven
en dood van Formule 1 -racer
Ayrton Senna. Waarom organi
seer je niet een speciale scree
ning waar je live een grand prix
uitzendt en daarna die film? Een
ander goed voorbeeld hebben we
enkele jaren geleden gedaan.
We kregen toestemming om het
laatste seizoen van The Wire te
vertonen voordat hij op televisie
zou komen. Dat deden we op vrij
dag en zaterdag tussen tien uur
's avonds en zes uur 's ochtends,
in aanwezigheid van bedenker
David Simon
en hoofdrol
spelers Dominic
West en Clarke
Peters. We
verkochten
kaartjes van 60
pond en de rij
stond tot om de
hoek. We had
den de zaal drie
keer kunnen
uitverkopen.'
Visie
Of je de trappen afloopt naar
Curzon Soho, of de trappen op
naar Curzon Mayfair, of je zon
dagmiddag live het Bolshoi Ballet
in Curzon Richmond meemaakt,
of met je kids naar Tangled gaat
in Curzon Millbank, je voelt overal
de energie van een bedrijf met
visie. Een visie die door Ross
Fitzsimons in daden is omgezet
waarbij de aloude panden in
de Londense binnenstad een
mentale verjongingskuur hebben
ondergaan. 'Bioscopen kunnen
op deze manier een gedeelde
ervaring opwekken op een
manier die nooit door dvd, on
demand of televisie kan worden
geëvenaard.'
Voeg daar goede kwaliteitskoffie
aan toe, een bar met drankjes,
draadloos internet en een plek
waar mensen op hun gemak
hun krantje kunnen lezen of met
elkaar kunnen praten en je hebt
de perfecte plek die nog jaren
meekan. 'Wij zijn niet uniek in
deze manier van denken, maar
het verbaast mij steeds weer dat
er een hoop bioscopen zijn die
dat nog niet doen.'
HMV Curzon
Gesitueerd in de Londense wijk Wimbledon is HMV Curzon een beetje een vreemde eend in
de bijt en staat ook los van de zes andere Curzon-bioscopen. Het is de combinatie van een
entertainmentwinkel, vergelijkbaar met een Free Record Shop, met daarboven een state-of-
the-art cinema met drie zalen met digitale projectie. Het idee van de samenwerking ontstond
in 2008. Vol enthousiasme dacht Ross Fitzsimons dat deze combinatie op meerdere plekken
in Engeland uitgevoerd kon worden. Maar anno 2011 heeft HMV door de sterk teruglopende
dvd-verkoop moeite om het hoofd boven water te houden. Hoewel HMV Curzon goed draait,
blijft het voorlopig bij deze ene vestiging. 'Je ziet met HMV wat er in driejaar kan gebeuren.
Het is dus niet te voorspellen hoe het landschap er over drie jaar uitziet.'
'I had the craziest dream last night. I was dancing the White Swan.' (Natalie Portman in Black Swan)