Zo onderscheidend mogelijk bezig zijn
D
Op locatie
O
IN THE PICTURE
IN THE PICTURE/OP LOCATIE
'Niet al
je ideeën
kunnen
succesvol
zijn'
'Als je als
bioscoop
niet over
gaat op
digitaal, is
je bestaan
niet gega
randeerd'
In gesprek met Utopia-directeur Peter Isaak
Toen de Utopia-vestiging in Almere zes jaar geleden werd
gebouwd, kwamen daar - als eerste bioscoop in Neder
land - ook digitale filmzalen in. De bezoekers zaten daar
in eerste instantie echter helemaal niet op te wachten. Di
recteur Peter Isaak: 'Ik ben graag een trendsetter in plaats
van een trendvolger. En soms stoot je je neus wel eens.'
Door Lisa Ros/ng
Peter Isaak heeft een duidelijke visie op zijn vak. 'Ik vind
het heel belangrijk dat je in deze branche zo onder
scheidend mogelijk bezig bent, op alle manieren die met
bioscoopbeleving te maken hebben. Op het hoofdpro
duct film heb je geen invloed, maar aan filmbeleving kun
je wel iets doen.' Isaak was bijvoorbeeld lang op zoek
naar een mannelijke equivalent van de Ladies Night. Dat
werd uiteindelijk Burgers, Beer Blockbusters. En het
sloeg aan. 'Het klinkt gemakkelijk, want het zijn een paar
simpele ingrediënten, maar het duurt lang voordatje
zoiets hebt gevonden.'
Successen en missers
'Als ondernemer moetje niet bang zijn om je nek uit te
steken', stelt Isaak. Soms gaat dat goed, zoals met Bur
gers, Beer Blockbusters, en soms niet. 'Dat is niet erg,
zolang je het maar probeert. Ik ben graag een trendset
ter in plaats van een trendvolger. Ik vind dat essentieel als
je succesvol wilt zijn in deze business. Onze bezoekers
willen verandering, dynamiek, entertainment. En soms
stoot je je neus wel eens. Een voorbeeld is de Tapas Tray.
Ik wilde een nieuw product in ons buffet. Ik bedacht de
Tapas Tray, een selectie van verse tapas met champagne
erbij. Het zag er prachtig uit, maar het sloeg niet aan.
Ik heb duizenden van die trays laten maken. Als we er
vierhonderd hebben verkocht dan is het veel. Maar zo
gaat dat, niet al je ideeën kunnen succesvol zijn.'
Digitalisering
Inmiddels heeft bioscooponderneming Utopia, die ook
actief is in België, Luxemburg en Frankrijk, zes vestigingen
in Nederland. Toen de vestiging in Almere zes jaar ge
leden open ging, had het gebouw al drie digitale zalen.
'Daar waren we heel trots op.' Het waren de eerste digi
tale zalen in Nederland. 'Er waren drie redenen waarom
we kozen voor digitaal. We wilden er in een vroeg
stadium technische ervaring mee opdoen. Daarnaast wil
den we andere content kunnen vertonen zoals opera's,
concerten, Formule 1 en gaming. En we dachten dat het
publiek het ook zou waarderen. Dat bleek een verkeerde
aanname te zijn. Digitaal trok geen extra bezoekers. De
mensen hadden zoiets van: wat nou digitaal? Alles is
Peter Isaak.
toch al digitaal?'
Inmiddels voltrekt de digitalisering van de bioscoopsector
in Nederland zich in rap tempo. Een van de belangrijk
ste missies voor Utopia Nederland is om alle zalen te
digitaliseren. 'We zitten op dit moment midden in dat
fysieke proces. Eigenlijk vind ik het een saaie periode,
want ik ben alleen maar bezig met opdrachten voor
installateurs over extra bekabeling, luchtafvoer en bouw
kundige aanpassingen, dat soort dingen. En het kost
ook nog eens veel geld. Maar het is nodig. Want als je
als bioscoop niet overgaat op digitaal, is je bestaan niet
gegarandeerd. Een andere projectietechniek vraagt ook
om een andere werkmethodiek. Daar focussen wij ons
nu op. Fysieke controle op filmprints hoeft niet meer. Nu
wordt er onder meer gecontroleerd of de digitale sleutels
wel kloppen en dergelijke. Daar moetje een solide
administratie en controle voor opzetten. Het betekent dus
dat er op een hele andere manier gewerkt moet gaan
worden in bioscopen. Ik denk dat nog niet iedereen zich
dat realiseert.'
Carrière
Het is Isaak gelukt om van zijn hobby zijn beroep te ma
ken. 'Ik ben een groot filmliefhebber. Als jongetje keek ik
op donderdagavond altijd naar het Belgische tv-program-
ma Première, met Jo Röpcke. Ik vond dat een van de
hoogtepunten van de week, want dan kon ik filmtrailers
zien.' Wel merkt Isaak dat hij momenteel minder met films
zelf bezig is, maar eerder met de randzaken er omheen.
'Ik probeer er wel altijd tijd voor vrij te maken om het
filmproduct te blijven zien, want dat is de core business. Ik
wil wel weten wat wij verkopen.'
'Congratulations, another one of your plans has successfully backfired!' (Tina Fey als Roxanne Ritchi in Megamind)
Via via kwam Isaak terecht in de bioscoopwereld. In
1981 begon hij te werken bij het grootste filmlaborato-
rium van Nederland, Color Film Centre. Vanaf die tijd
specialiseerde hij zich verder in het postproductiesta
dium van film. Na te hebben gewerkt bij onder meer
Haghefilm, RCM en Cineco, werd hij geattendeerd op
een vacature bij Polyfilm, dat later werd overgenomen
door Utopia. 'Als je passie hebt voor film en je hebt het
geluk datje in deze business terechtkomt, dan word
je al snel besmet met het virus. Ik zie om mij heen dat
mensen heel lang in dit wereldje blijven hangen.'
Video on demand
De Nederlandse en mondiale bioscoopwereld zijn flink
in beweging en er liggen verschillende kansen, maar er
loeren ook bedreigingen. Hoe denkt Isaak hierover? 'Ik
denk dat we hele moeilijke jaren hebben gekend, maar
we zitten nu in een fase dat iedereen vrij content is met
het filmaanbod en met de resultaten. Er worden goede
films gemaakt en met name de Nederlandse producties
worden commercieel steeds sterker. 3D is ook een be
langrijke publiekstrekker geworden. Voor mij is een van
de grootste bedreigingen dat het internet steeds breder
wordt gebruikt als platform om film te kijken, zoals met
video on demand. Een aantal majors heeft recentelijk al
aangekondigd dat ze films zestig dagen na de bioscoo
prelease gaan aanbieden voor negenentwintig dollar
(zie ook pagina 23, red.). Ik vind dat een zeer zorge
lijke ontwikkeling, maar ik vrees ook dat het onvermij
delijk is. Het internet bereikt steeds meer huishoudens
en wordt dus voor studio's ook steeds interessanter als
platform voor
filmreleases. De
bioscoop moet
zich dus blijven
onderscheiden
om bezoekers te
trekken.'
Een idee waar
Isaak al een tijd
mee rondloopt,
is het vertonen van trailers op tv. 'Ik
zou graag meer structurele expo-
sure op tv willen, ledere dag, op een
vaste tijd, een wisselend trailerblok
van zo'n twintig minuten. Ik denk dat
iedereen dat kan waarderen. Bo
vendien denk ik dat de hele industrie
daarvan profiteert. Het verbaast
mij ook dat we zoiets nog steeds
niet hebben. Het format heb ik in
principe al klaarliggen. Dus als er
een geïnteresseerde omroep is die
er brood in ziet, bel gerust.'
'In order to be successful, one must project an image of success at all times.' (Peter Gallagher als Buddy Kane in American Beauty)
CineMec slaat vleugeis uit
Gerben Kuipers van CineMec Ede wil op zeker vijf
nieuwe locaties in Nederland vestigingen openen. In
een interview met het Financieele Dagblad zegt hij
dat hij samen met een aantal geïnteresseerde private
investeerders 'uit de hoek van de vastgoedexploitatie
en de congresbranche' zoekt naar wegen om zijn ge
patenteerde CineMec-formule verder over Nederland
uit te rollen.
Het concept van het
'multi entertainment
center' heeft Kuipers
ontwikkeld in Ede, pal
aan de snelweg Al2.
'Ik wilde iets compleet
nieuws neerzetten. En
ik geloof niet in de
toekomst van biosco
pen in binnensteden,
oguit in plaatsen
Amsterdam. Je
>et absoluut goed
reikbaar zijn, je
..ioet ruimte hebben
voor vijf, zes of liefst nog meer zalen. En je moet de
mogelijkheid hebben meerdere functies in hetzelfde
gebouw te combineren.'
In 2006 breidde Kuipers het pand uit met een grote
Expo/theaterzaal met ruim duizend stoelen, bedoeld
voor congressen. Maar op dat moment brak de kre
dietcrisis uit en werden er minder seminars en congres
sen gehouden. Kuipers bleef niet bij de pakken neerzit
ten en maakte de zaal geschikt voor driedimensionale
filmvertoningen. Inmiddels trekt de congresmarkt weer
aan en lopen de special events als opera en ballet
steeds beter. CineMec trekt ruim 630.000 bezoekers
per jaar en is daarmee een van de best lopende bios
copen van Nederland.
'Dit concept is aantrekkelijk voor investeerders met een
wat langere adem. Een bioscoop ais deze vergt een
investering van een kleine dertig miljoen euro en gaat
direct renderen', aldus Kuipers. 'En bang dat we het
pand verlaten hoeven ze niet te zijn, we kunnen toch
nergens anders heen.'