HFNt/Uida
Spelbenodigdheden
Spelbord, een dobbelsteen, vragenlijst en antwoordenlijst en speelstukken ge
lijk aan het aantal spelers dat meedoet. Plus de Trivia-kaartjes die nodig zijn om
zes categorieën in de wacht te slepen.
Doel van het spel
De winnaar is de speler die als eerste in het centrum van het speelbord komt
en het antwoord weet op de (finale)vraag uit een categorie gekozen door
de andere spelers (de meeste stemmen gelden). Maar voordat kan worden
geprobeerd het spel zo te winnen, moeten eerst alle HFN Trivia-vakken van de
zes categorieën zijn bezocht en de bijbehorende vragen juist zijn beantwoord.
Het spel
leder speler kiest een speelstuk. De speler die met de dobbelsteen het hoogste
aantal ogen gooit, mag beginnen. De speler die mag beginnen, vertrekkend
vanuit het centrum van het speelbord, verplaatst zijn speelstuk evenveel vakjes
als hij ogen heeft gegooid. Hij mag elke kant op. Door een van de andere
spelers wordt een vraag gesteld behorend bij de categorie waar de speler die
aan de beurt is op is beland.
Voor het stellen van een vraag pakt een medespeler de vragenlijst en stelt
hij de eerstvolgende vraag die nog niet aan bod is gekomen en die overeen
komt met de categorie waar de speler op is beland. De antwoorden staan op
het antwoordenformulier.
Weet de speler het goede antwoord, dan krijgt hij een HFN Trivia-kaartje,
behoudt hij de beurt en mag hij nog een keer gooien. Is het antwoord fout,
dan is het de beurt aan de speler die links van hem of haar zit ('met de klok
mee'). In twijfelgevallen beslissen de spelers samen over de juistheid van het
antwoord.
Bij elke worp mag de speler die aan de beurt is van richting veranderen met
zijn speelstuk.
Als een speler in het centrum be
landt voordat hij alle categorievra-
gen heeft beantwoord, dan geldt
dit vak als een joker. Hij mag dan
zelf bepalen uit welke categorie
de volgende vraag komt.
Als een speler in het centrum be
landt als hij alle categorievragen al
goed heeft beantwoord, maar de
finalevraag verkeerd beantwoordt,
dan moet hij bij de volgende beurt
het centrum weer verlaten met een
aantal stappen dat gelijk is aan
het aantal gegooide ogen. Daarna
mag hij opnieuw richting het cen
trum.
Op een vakje mogen meerdere
speelstukken staan.