The Great Escape
HFN
HFN
Op locatie
ED
IN THE PICTURE
IN THE PICTURE/OP LOCATIE
'Het was
een ver
doemde
plek, waar
de gewone
Hoornees
niet mocht
komen.'
Ik heb
altijd ge
zegd, ook
richting de
gemeente:
laat maar
komen,
de regio
is groot
genoeg
voor twee
filmverto
ners/
In gesprek met Margret Wagenaar van Cinema Oostereiland
Op 2 september beleefde de tot filmtheater omgebouw
de voormalige gevangenis in Hoorn zijn première. Het
was de bedoeling om een beetje kalm te beginnen, maar
de mensen stonden in drommen voor de deur. De stad
heeft er met Cinema Oostereiland een fraaie attractie bij.
Door Lucia Alleman
Het West-Friese stadje ademt de zeventiende-eeuwse
VOC-historie. Oude pandjes langs oude grachtjes en
bij de haven kijken de scheepsjongens van Bontekoe uit
over de baren. Maar de mentaliteit is wel heel anders.
Op deze mooie na-zomerdag genieten de scheepslui
van de zon en een glaasje rosé in de kuip van hun jacht.
Het is de nautische omgeving van het nieuwe Cinema
Oostereiland. Tot voor kort stond op dit schiereiland
tussen de Grashaven en het IJsselmeer de gevange
nis De Krententuin. De gebouwen zijn nu helemaal
gerenoveerd en langzamerhand nemen de culturele
instellingen, de creatieve ondernemers, het hotel en de
appartementenbewoners hun intrek. Rond een groot
binnenplein is een nieuw stukje stad ontstaan, een
uitgelezen plek voor Film by the Zuiderzee.
Verdoemde plek
Het Oostereiland was altijd een
no go area. Margret Wage
naar, sinds 2006 directeur
van Filmhuis Hoorn Gnema
Oostereiland en trekker van de
verhuizing: 'Het was een ver
doemde plek, waar gevangenen
zaten, armen en bedelaars zich
ophielden en waar de gewone
Hoornees niet mocht komen.
Nu wel. Voor ons was het een belangrijk punt: Kunnen
wij van zo'n beladen plek een ontmoetingscentrum
maken?'
In 2004 schreef het toenmalige bestuur van Filmhuis
Hoorn een beleidsplan. Margret: 'We hadden één
mooie zaal, de Mariakapel, maar het bestuur wilde
meer. Om dat voor elkaar te krijgen hadden ze een
koploper nodig die zou gaan verkennen of die ambitie
realiseerbaar was. Ik werkte toen als vrijwilliger bij
het filmhuis, was jarenlang in de zorg actief geweest
als beleidsmaker en was zakelijk leider van Film in
Friesland en het Noordelijk Film Festival in Leeuwarden
geweest. Ik heb toen gesolliciteerd op die baan.'
Daarna begon de zoektocht naar de juiste locatie.
'We hebben allerlei panden bekeken, om te beginnen
de kapel, maar daar was een uitbreiding gewoon niet
mogelijk. Je hebt hier in Hoorn veel monumenten, maar
telkens brak de hoogte ons op. Een filmzaal moet een
flinke hoogte hebben, minstens zes meter. Hier hebben
we flink wat grond moeten afgraven om die hoogte te
krijgen. Toen ik hier voor het eerst kwam, via de binnen
plaats, was het nog helemaal dicht. Er hing zo'n drei
gende sfeer. De namen van de gevangenen stonden
soms ook nog gewoon op de deur. Maar we zagen
meteen de mogelijkheden van de prachtige locatie.'
Ondernemerschap
Belangrijke partner bij de ontwikkeling van Cinema
Oostereiland was architectenbureau TPAHGa. Dat kwam
met de ideeën voor hergebruik van het complex. Ook de
samenwerking met de gemeente was cruciaal. Margret:
'De gemeente heeft flink meebetaald aan de inrichting
van het gebouw. Om dat voor elkaar te krijgen werd ik
aangesproken op mijn ondernemerschap. Je kunt wel
zeggen: die plek lijkt ons wel leuk, nee, je moet cijfers la
ten zien. Hoeveel bezoekers denk je te trekken? Op wie
ga je je richten? Waarom wil je drie zalen? Dan moet je
kunnen uitleggen dat je voor filmdistributeurs een interes
sante vertoner moet zijn. In 2009, net voor de laatste
gemeenteraadsverkiezingen, hebben we getekend. Ik
weet niet of ons dat nu met die crisis gelukt zou zijn.'
Behalve subsidie zijn de bijdragen van sponsoren
substantieel. 'Met de Rabobank en lokale ondernemers
hebben wij goede relaties. Zij zijn ook onze ambassa
deurs. Vier keer per jaar organiseren we een spon-
soravond, een soort cinebusinessclub. De eerste keer
hier heb ik ook de bewoners van het Havenkwartier
uitgenodigd en we hebben gezellig zitten na-borrelen.
Dat was grappig. Ik houd ervan mensen aan elkaar te
binden.'
Filmstad
Er zit ook een nadeel aan de locatie. Margret: 'Je kunt
hier niet parkeren. Je moet zeker tien minuten lopen. Als
je hier twee uur op je gat zit kan dat ook wel. Maar dan
mogen we je ook niet teleurstellen. Dan moetje goed
zitten, goed beeld en geluid hebben; we hebben hier
drie digitale projectoren staan. Er moet altijd een film te
zien zijn. Met drie zalen, waarvan een met meer dan
honderd stoelen, kunnen we ook premières draaien.
We zitten bij de distributeurs meteen hoog in de markt.'
De bezoekers kunnen er ook een heel dage uit van
maken. Zo is er een brasserie met uitzicht op de haven
en de foyer, waar je onder de scheepslantaarns tot diep
in de nacht over de film kunt na-bomen. Als je wilt kun
je ook blijven logeren. De cellen zijn omgebouwd tot
compacte hotelkamers.
Nu zijn er ook plannen om aan de andere kant van
Hoorn een nieuwe bioscoop te bouwen. Margret:
'Volgens mij is de regio groot genoeg voor twee
filmvertoners. Wij zetten een heel andere sfeer neer
en bedienen het oudere publiek. Ik heb altijd gezegd,
ook richting de gemeente: maak van Hoorn maar een
filmstad.'
Vrijwilligers
Deze middag lopen vrijwilligers rond voor de laatste
loodjes. 'Er wordt best veel van de groep gevraagd. Nu
moeten ze het kantoor verhuizen en straks de Maria
kapel leeghalen. Dat is best pittig. Je weet van tevoren
nooit precies hoeveel werk het is, maar de sfeer is goed.'
Boven is een nieuw kantoor gemaakt. Zitten ze niet de
hele tijd uit het raam naar de bootjes te staren? 'Alleen
ik, de rest moet werken', grapt Margret. Hier heeft Erik
Reemst zijn werkplek. Als automatiseerder is hij verant
woordelijk dat hackers niet kunnen
inbreken. Naast de pr-medewerker,
educatief medewerker, coördinator
administratie en verhuizingscoör
dinator, is hij de vijfde betaalde
kracht. De meeste mensen zijn als
vrijwilliger betrokken bij Cinema
Oostereiland, 85 bij elkaar. Mar
gret: 'Er lopen mensen rond met
veel expertise, die zichzelf hier ook
kunnen ontwikkelen.'
Cinema Oostereiland is straks bijna
een continubedrijf, waar overdag
schoolkinderen zelf leren films te
maken en waar de voorstelling al
om 14.00 uur begint. Er zijn vele
ideeën om meer met film te doen.
De mogelijkheden van Cinema
Oostereiland zijn eindeloos.
<fofo links>
Een vrolijke
verhuizing: de
symbolische
verplaafs/ng van
de filmpro/ecfor
naar het nieuwe
Cinema Oosfer-
eiland.
<foto rechfs>
Margret Wa
genaar. Foto
Marcel Rob
Oostwoud
De gemeenteraad van Lisse heeft volgens informa
tie van voorzitter Sjoerd Heeringa van Filmhuis Lisse
ingestemd met extra geld voor het nieuwe Culturele
Centrum CNB, oftewel het Floralis theater. Vijf cultu
rele verenigingen, waaronder Filmhuis Lisse, moeten
de vaste gebruikers gaan worden van het pand dat
vrijwel in het midden van het dorp staat. Vroeger was
in het gebouw een bollenveiling gehuisvest. De oude
mijnzaal zal voor de nieuwe functies van het theater
een oplopende vloer krijgen en worden voorzien van
circa 210 stoelen. De omringende hallen worden af
gebroken om plaats te maken voor appartementen.
Hoewel de gemeente Lisse heeft aangegeven geld
beschikbaar te willen stellen om digitale projectie
mogelijk te maken, heeft diezelfde gemeente ook te
kennen gegeven dat men eigenlijk een commerciële
bioscoopexploitant zoekt om de exploitatie van het
filmdeel beter dekkend te maken.
De planning is dat het Floralis theater haar deuren half
2013 kan openen.
Goes
Libéma is een van de grotere vrijetijdsbedrijven van
Nederland. Het bedrijf, dat onder meer eigenaar is
van Safaripark Beekse Bergen, Libéma Vakantiepar
ken en Brabanthallen 's-Hertogenbosch, maar ook
diverse vakbeurzen en grote publieksevenementen
organiseert, ontvangt jaarlijks meer dan 5,1 miljoen
gasten. Daaronder bevinden zich sinds kort ook bios
coopbezoekers, want met de overname van de bios
coop in Goes betreedt Libéma nu ook de bioscoop-
markt.
De voormalige bioscoop, die eerder bekend was on
der de naam Merral, is inmiddels omgedoopt tot Da-
Vinci Cinema. Ook hebben er al enkele andere aan
passingen plaatsgevonden, vertelde Edwin Koemans,
divisiedirecteur beurzen evenementen van Libéma.
Zo is de bioscoop omgebouwd van een servicebios
coop naar een bioscoop waar men weer een pauze
hanteert. De boeking blijft vooralsnog in handen van
ET Programmatie.
'You oughta be locked up.' (Steve McQueen als Hilts in The Great Escape)
'Is it true no one's ever busted out of here?' (Jack Thibeau als Clarence Anglin in Escape From Alcatraz)