Maccsbox genereert sleutels
TECHNIEK
De 'key' tot digitale cinema
Met de afronding van de complete digitalisering in zicht,
zijn verschillende partijen hard aan het werk om oplos
singen te bedenken voor ontstane obstakels. Waren
eerder de 35-mm kopieën een probleem, nu vormen
KDM's en DCP's een nieuwe uitdaging. Hulp komt uit een
onverwachte hoek.
Door Benny IJntema met medewerking van Frank de Neeve
Bij digitale cinema vormen een digitale cinema print
(DCP) en een softwaresleutel (KDM) de speelfilm HGt JS
op het witte doek. Een bioscoopje erbij? Simpel de
DCP naar de nieuwe bioscoop transporteren, digitale SlGCllTS GGD
sleutel genereren en draaien maar. Dat is waar veel
filmvertoners op hopen bij de digitalisering: dat ze KWGStlG
gemakkelijker aan films kunnen komen. Maar met
welk systeem moet een DCP worden afgeleverd? En VOH tljfl
met de meer dan 700 digitale zalen is er ook nog
eens het probleem dat distributeurs niet op tijd op de TOtOdl
hoogte zijn van de veranderingen van servercertifi-
caten, op basis waarvan de KDM's worden gegene- IGQGrGGII
reerd. Volgens Miranda Horsmeijer van Warner Bros.
en André-Marc van der Wulp van Sony Pictures, kost llGt I1IGUWG
het bijhouden en het verwerken van de zogenaamde
TDL-lijst, de lijst met de juiste certificaat- en hardware- SVStGGIH
gegevens van bioscopen, minimaal een uur per dag.
Zelfs na een kleine wijziging in de hardware van de 011101*1 Ut.
server krijgt deze al een nieuw certificaat en verlangt
de server een nieuwe KDM bij elke DCP. De roep
om een centrale database is dan ook al enige tijd te
horen.
Een centrale database
Het softwarebedrijf Maccs, verantwoordelijk voor het
rapportage- en boekingssysteem Maccsbox, is bezig
om deze digitale distributie met twee partners te
stroomlijnen middels een DCP-managementsysteem.
Maccs faciliteert wereldwijd een enorm aantal film-
boekingen. Door de doorontwikkeling van de centrale
database van Maccs kunnen boekers straks en masse
een release invoeren. Doordat het systeem volledig
wordt geautomatiseerd, hoeven zij niet bij elk theater
opnieuw de TDL-lijst erbij te pakken.
Het systeem werkt als volgt. Door het bedrijf Nedci-
pro wordt aan Maccsbox een KDM-box gehangen
die na het invoeren van de boekingsinstructie ook
automatisch een KDM kan aanmaken. De boeker kan
vooraf, per theater, aangeven hoe de DCP naar het
theater verstuurd moet worden - satelliet, Smartjog,
fiber of harddisk - en hoe lang de sleutel geldig moet
zijn. Doordat Maccs ook de transportinstructies afhan
delt, krijgen boekers direct te zien wanneer een DCP
niet bij het theater is aangekomen. Bioscopen krijgen
toegang tot een gedeelte van de database waar zij
de gegevens voor hun theater kunnen aanpassen en
zij zelfs bij een lastminute-verandering van certificaten
een nieuwe KDM kunnen aanvragen, mits natuurlijk
geautoriseerd door de distributeur.
Maccs wil de komende jaren uitgroeien tot wereldle
verancier van de TDL-lijst. Om dit te bereiken is Maccs
onlangs een joint venture gestart met XDC, meldt
de managing director van XDC, Serge Plasch. XDC
moet door de ervaring die het bedrijf als voormalig
serverfabrikant heeft opgebouwd de beheerder
gaan worden van deze wereldwijde TDL-lijst. Het hele
project valt en staat natuurlijk met de steun die de drie
bedrijven krijgen van de grote studio's.
Drempels overwinnen
Volgens Bert Huls van Maccs staat 99% van de
studio's achter de aanpak van Maccs en is het slechts
een kwestie van tijd totdat iedereen het nieuwe sy
steem omarmt. Het hele project kan, als het succesvol
is, inderdaad een helpende hand bieden bij ingewik
kelde digitale boekingen. Daarvoor moeten nog wel
wat drempels worden overwonnen. Een voorbeeld
daarvan is de medewerking van integrators zoals Arts
Alliance Media die hun certificaten inzichtelijk moeten
maken aan XDC. Daarnaast moeten alle studio's ook
aangesloten zijn op Maccs.
Volgens Huls kan een centrale database ervoor zor
gen dat de prijzige KDM's bij buikopdrachten straks
geen vijftien euro per stuk meer kosten, maar nog
maar een kostprijs hebben van een euro per stuk. Dat
zou al reden genoeg moeten zijn voor de studio's om
het project te omarmen. Andere partijen die KDM's
produceren zullen het er vast niet bij laten zitten
want met wereldwijd meer dan vijfentwintig miljoen
boekingen per jaar is een softwaresleutel genereren
booming business.
Who chains us, and who holds the key to set us free?' (Abbie Cornish als Sweet Pea in Sucker Punch)