Pioniers in de laatste schakel MARKETING 'Reinout Oerlemans was dolblij toen hij van ons een bril kreeg' Polaroid Premium 3D-brillen een jaar te koop De passieve brillen die menig bioscoopexploitant uitdeelt, zijn een gruwel in de ogen van Polaroid Eyewear, Eenjaar geleden werden de eerste Polaroid Premium 3D-brillen in de bioscoop geïntroduceerd en Holland Film Nieuws is benieuwd of de consument er warm voor loopt. Door Jan van Houten 'Na een voorzichtige start is de verkoop van Polaroid Premium 3D-brillen in de afgelopen maanden flink om hoog gegaan', aldus Jeroen de Wit, 3D-accountmana- ger van Polaroid Eyewear. 'Van de honderd bezoekers aan een 3D-film, heeft er misschien één een zelf aange schafte 3D-bril op. Een bescheiden aantal, maar we zijn een jaar geleden een compleet nieuwe markt ingegaan zonder contacten, een markt die in de kinderschoenen stond en nog steeds staat. We zien dat het aanbod van goede 3D-films een directe invloed heeft op de verkoop. Verder moeten de bioscopen ook nog wennen. Het is nu eenmaal niet een over the counter product als M&M's of popcorn. We leren nog elke dag. We willen allemaal sneller dan we eigenlijk kunnen, maar elke maand ope nen we weer een aantal deuren.' In het begin moest Jeroen de Wit veel doen om de bioscoopeigenaren te overtuigen. 'Enerzijds willen ze graag, anderzijds zijn ze behoudend. Laten we het eens proberen, hoor ik dan. Maar proberen doen we niet. Je gaat ervoor of niet, je moet erin geloven en dan kun je dat enthousiasme vervolgens overbrengen op jouw klanten. We moeten samen naar de toekomst.' Realistisch 'Het is een kip-ei verhaal', zegt Polaroid Eyewear-direc- teur Gijs van Leeuwen. 'Wij geloven dat 3D echt door zet, zeker met de opkomst van de passieve 3D-televisies. Als je pionier bent, dan moetje accepteren dat het heel langzaam gaat. Polaroid wil graag haar leidende positie in de 3D-markt verder uitbreiden. Maximale tevreden heid bij de consument, daar hebben de filmindustrie en wij een gezamenlijk belang in.' 'Bovendien moeten we realistisch zijn', voegt De Wit er aan toe. 'Van een gezin dat naar de film gaat kun je niet verwachten dat het 120 euro uit gaat geven voor vier brillen. De primaire doelgroep bestaat uit de 3D-filmfreaks. Een exploitant die een tienrittenkaart verkoopt, zou er als cadeau bijvoorbeeld mooi een 3D-bril bij kunnen leveren.' Alle bezoekers van de konink lijke galapre mière van Nova Zembla kregen een Polaroid Premium 3D-bril cadeau. WC-Eend Polaroid is wereldwijd in de markt voor passieve premium 3D-brillen gestapt, maar Nederland was volgens De Wit nog een hele uitdaging. 'In het begin was de meerder heid van de bioscopen uitgerust met een actief systeem. Gelukkig is dit heel snel veranderd in de afgelopen twaalf maanden. Actieve brillen zijn zwaar, duur, je weet nooit wanneer de batterij bijna leeg is en schoonmaken is een crime. Met passieve brillen bied je een veel comfor tabelere beleving aan aan jouw consument. De Wit: 'Vrij recent stapten bijvoorbeeld Utopolis in Almere en Zoeter- meer en Foroxity in Geleen en Roermond nog over. De heren geloven heilig in hun product. 'Het is natuurlijk een beetje: wij van WC-Eend adviseren WC-Eend, maar iedereen in de industrie die met een van onze brillen een 3D-f ilm heeft gezien, wil niet anders meer', zegt Jeroen de Wit. Van Leeuwen vult aan: 'Reinout Oerlemans, de regisseur van Nova Zembla, de eerste grote 3D-film van Nederland, was dolblij toen hij van ons een bril kreeg.' Vervolgens hebben alle bezoekers van de koninklijke galapremière er een cadeau gekregen. Comfort 'Er worden miljoenen euro's geïnvesteerd in het creëren van 3D-effecten en in de projectietechnologie,' meent De Wit, 'en vervolgens wordt als laatste schakel in de bios coop gekeken door een brilletje van 60 dollarcent. Een bril met bobbelende en vlakke, spiegelende lenzen die nog eens ongemakkelijk zit ook, zeker voor brildragers.' Inmiddels staan er onder meer bij de Wolff-cinema's en Utopolis-bioscopen Polaroid-merchandisers met premium 3D-brillen. 'Het gaat om comfort', denkt Jeroen de Wit. 'Wat heb je ervoor over om comfortabel naar de film te kunnen kijken?' Gijs van Leeuwen vult aan: 'De bril ziet er beter uit, maar kopen de mensen ze ook omdat ze er beter uitzien? Ik denk het wel, ja. Wij maken toevallig al mooie zonnebrillen, dus het is voor ons lastiger om lelijke brillen te maken.' 'It's dark... and we're wearing sunglasses.' (Dan Aykroyd 'm The Blues Brothers)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 19