Aandacht voor het publiek
HFN
IN THE PICTURE
IK THE PICTURE /THEATERPASPOORT
Ik wil het
gebied
direct
rondom de
bioscoop
betrekken
bij alles
wat we hier
doen.'
'Nu het
einde van
de over
gang naar
digitaal
echt in
zicht komt,
moet er
iets veran
deren/
HFN
Cl
01
In gesprek met bioscoopmanager van JT Apeldoorn, Ismail Uysal
Net voor de kerst, op 20 december, werd in Apeldoorn
de nieuwe bioscoop van Jogchem's Theaters officieel
geopend. Onder de bezielende leiding van Ismail Uysal
moet het in de Gelderse provinciestad weer helemaal
goed komen met het bioscoopbezoek. Aan de filmlief-
hebbende bioscoopmanager kan het niet liggen.
Door Jeroen Huijsdens
'Ik heb eerder in Holland Film Nieuws gestaan. Weetje
dat nog?' Bioscoopmanager Ismail Uysal vuurt de vraag
op mij af als we na de rondleiding door de in december
geopende bioscoop van Apeldoorn in de lobby zitten
voor een goed gesprek. 'Ik maakte destijds met een col
lega de korte horrorfilm De cabine.' Het laten vallen van
die filmtitel is voldoende om mij inderdaad het interview
te herinneren met twee enthousiaste medewerkers van
CineStar in Enschede die naar de filmacademie wilden.
'Ja, wat is er met je filmcarrière gebeurd?' 'Nou, die
heb ik maar even op een laag pitje gezet', zegt de nog
immer bevlogen Uysal lachend.
Loopbaan
Toen hij zich in 1998 als zeventienjarige filmliefhebber
bij de toenmalige bioscoop Lumière in Enschede meldde,
kreeg hij te horen datje achttien moest zijn om in de
bioscoop te kunnen werken. Hij moest zijn honger nog
even stillen, maar kon er in
1999 eindelijk starten als
servicemedewerker. Maar
dat was niet voldoende.
Hij wilde echt meer met
film doen. 'Ja, film hè, ik
wilde film voelen', aldus
een glimlachende Uysal,
die niet uitgepraat raakt
over film. Dus maakte hij
zich het vak van operateur
eigen. 'Die baan - inmiddels bij CineStar in Enschede
- was ook goed te combineren met mijn studie informatie
dienstverlening en -management.' Door die studie heb ik
ook interesse gekregen in het marketingaspect van het
vak. In de jaren die volgden maakte Uysal de overstap
naar theatermanagement door voor Wolff de Catharijne
bioscoop in Utrecht te runnen en door zo'n tweeënhalf
jaar geleden de bioscoop in Hengelo onder zijn hoede
te nemen. Dat hij daardoor wel weer meer verwijderd
raakte van de filmrollen, was een logische consequentie.
'Ik voorzag toen ook dat de techniek alles zou gaan
veranderen in onze bedrijfstak. En iets anders doen dan
met film werken, kan ik mij gewoon niet voorstellen.'
'Het werkt uitstekend'
Dat techniek de bioscoop echt verandert, is ook te
merken in JT Apeldoorn. Een rondleiding door de
nieuwe telg uit de JT-familie leert dat alle films digitaal
worden vertoond vanuit kleine, separate cabines die
ieder niet groter zijn dan een paar vierkante meter
en die met elkaar zijn verbonden met een loopbrug
die over de gehele lengte van de foyer loopt. En
inderdaad, ook hier in Apeldoorn komt er inmiddels
geen operateur meer aan te pas. 'Het is allemaal
zo eenvoudig en het werkt uitstekend', vertelt Uysal
terwijl hij in de cabine van zaal 1 aan wat knoppen
draait. Maar die laatste opmerking doet me toch
even vragen of dat echt wel zo is. Her en der klinken
immers geluiden dat er nog wel wat kinderziektes zijn
door niet goede werkende KDM's en de hoeveelheid
films die in korte tijd naar de server moeten worden
geupload. 'Nee, hoor,' vertelt Uysal zelfverzekerd, 'wij
hebben het in de afgelopen maand slechts een keer
gehad dat er met een film iets niet goed ging.'
Aandacht voor het publiek
Als we later in de foyer het onderwerp techniek
aansnijden maakt de tevreden en relaxte theaterma
nager zelf een interessant bruggetje. Uysal: 'In de
afgelopen jaren is er veel gebeurd bij bioscopen.
Veel daarvan heeft te maken met techniek. Maar
eerlijk gezegd merkt het publiek daar, behalve bij
3D, niet veel van. De gemiddelde bezoeker maalt er
niet om of hij naar een film op 35mm of digitaal zit te
kijken. Maar nu het einde van de overgang naar di
gitaal echt in zicht komt, moet er iets veranderen. De
aandacht voor het publiek - die ook in de afgelopen
jaren natuurlijk erg belangrijk was - gaat vanaf nu
echt cruciaal worden. Zeker als je groei wilt houden.
Er is echt genoeg concurrentie als het gaat om ande
re vormen van uitgaan. Of het nu de dierentuin, het
circus of uit eten is. JT Bioscopen geeft heel duidelijk
aan welke kant zij op wil met film als een avondje
uit, namelijk met aandacht voor de klant, maar ook
met evenementen en andere zaken er omheen. En
kijk, wat downloaden niet kan bieden en wij wel, is
gezelligheid!'
Een klein, maar sympathiek voorbeeld van de ma
nier waarop de Apeldoornse manager zoekt naar
dingen om aankomende films wat extra aandacht te
geven en het publiek te amuseren is wat hij zelf de
'living standee' noemt. Met de bestaande standees
als decor wil hij een film meer tot leven brengen. Zo
heeft Uysal voor War Horse een levensecht kunststof
paard in zijn foyer geplaatst achter een hek waar
hij op een geschikt moment een in passende kleding
gestoken soldaat bij wil zetten. 'Voor Men in Black
3 gaan we twee heren neerzetten die als levende
decorstukken de film een beetje meer tot leven
brengen.'
Omgeving
Hoewel hij zegt tevreden te zijn over het aantal
bezoekers in de eerste weken sinds de opening,
merkt Uysal op dat hij en zijn team er ook nog wel
aan moeten werken om bekend te worden bij de
Apeldoornse bevolking. Die moest tijdens de bouw
van JT Apeldoorn namelijk genoegen nemen met
een theaterzaal van het ernaast gelegen filmtheater
Gigant waar JT tijdelijk gebruik van mocht maken.
En bovendien was Apeldoorn duidelijk uitgekeken
op de verouderde bioscoop die in de volksmond
nog altijd bekend stond als Tivoli. Maar Ismail laat
merken er flink aan te willen trek
ken. 'Je kunt de focus erg leggen
op interieur en dergelijke, maar
de omgeving - en het samenspel
ermee - is ook van belang. Ik
wil het gebied direct rondom de
bioscoop betrekken bij alles wat
we hier doen. De ondernemers
in de directe omgeving hebben
al laten weten erg blij te zijn met
de bioscoop. Ik heb ook al een
mooie afspraak kunnen maken
met Q-Park om mensen met een
forse korting een lange tijd te kun
nen laten parkeren. Bovendien heb
ik de rijwielstalling die hiernaast ligt
ook al zover gekregen dat ze de
openingstijden hebben uitgebreid.
En zo ben ik met van alles bezig.'
Ismail Uysal.
Foto Sander
Hupkes.
ber open voor het publiek. De officiële opening vindt
plaats medio 2012.
Naam bioscoop: Service Bioscoop Hollywoud
Plaats: Almkerk
Exploitatie: Hollywoud BV
Theatermanager: Laban Duijnhouwer
Aantal medewerkers: 40
Open sinds: 8 december 2011
Verwacht aantal bezoekers op jaarbasis:
125.000
Aantal zalen: 4
Afmetingen grootste scherm: 5,00 mx 12,00 m
Projectoren: Barco
Servers digitale cinema: Doremi
3D: RealD
Kassasof tware: KTS van ReBiTicks
Stoelen van: Bseated-Josper
Merken bij het buffet: Pepsi, Jupiler, Palm, Mars en
PCO popcorn
De bioscoop is onderscheidend omdat: 'het een
servicebioscoop is met een geheel eigen visie, geves
tigd in een uniek gebouw. De ruime en lichte foyer,
centraal gelegen tussen vier zalen, is de "stam" van
het "woud". Jong en oud komt naar Hollywoud voor
de gemoedelijke en ongedwongen sfeer. Persoonlijke
benadering en gastvrijheid staan hoog in het vaandel.
Het nieuwe Hollywoud is niet voor niets natuurlijk de
gezelligste!'
Website: www.hollywoud.nl
'You have to look forward or you'll never get home.' (Niels Arestrup in War Horse)
'How do you know my name?' (Josh Brolin als Agent K in Men in Black 3)