Barco geeft gecertificeerde training
m
TECHNIEK
HFN
Edwin Lotz:
'Wij
krijgen
ook pas
volgende
maand
onze eerste
digitale
projector.
Laat maar
komen!'
Digitale cinema vraagt bijscholing
Sinds de komst van digitale projectie denken veel ope
rateurs, dat met het verdwijnen van het mooie ratelen
in de filmcabine ook hun functie komt te vervallen. Bij
Barco kun je het tegendeel leren.
Door Benny Untema
De operateur is niet dood. Sterker nog, hij is spring
levend en vol uitdagingen. Bioscopen in Nederland
maken al veel gebruik van andersoortige voorstel
lingen. Dat vergt nieuwe middelen, anders denken en
bijscholing. Hoe je de digitale projector ook gebruikt,
het moet geen abracadabra voor je zijn. Problemen
moetje kunnen lokaliseren en zo nodig repareren. Op
verzoek van Cinema Digitaal schiet Barco te hulp.
Training
Al midden in het vorige decennium gaf Barco de eer
ste tweedaagse digitale trainingen in hun fabriek in
Kortrijk. Gezien het geringe aantal digitale installaties
in Nederland maakten weinig operateurs daar toen
gebruik van. Nu de situatie, vooral door de komst van
Cinema Digitaal is veranderd, is alle projectorfabri
kanten gevraagd een training te ontwikkelen over hun
digitale projectoren. Barco is de eerste die met deze
training komt. Uiteraard hebben ze deze afgestemd
op hun serie-2 projectoren.
Barco biedt twee verschillende cursussen aan. De
eendaagse cursus, getiteld Projector Operations, is
gericht op de operateur die dagelijks met de projec
tor bezig is. Bij beide cursussen wordt de opgedane
kennis na afloop getoetst en krijgt de cursist die de
toets met goed gevolg afsluit een certificaat. Vrijdag
20 januari werd in CineMec in Ede de eerste een
daagse training gegeven.
KDM, DLP, DMD, DCP
Tien cursisten, inclusief uw verslaggever, doken samen
met Jaak Couvreur, customer support engineer bij
Barco, onder in de ruimte in de bekende Edese
geluidswal. Couvreur begon de training met een korte
inleiding over Barco. Naadloos volgde een uitleg over
de basisbegrippen van digitale cinema zoals KDM,
DLP, DMD en DCP. Hierbij werd niet alleen verteld
hoe die er uit zien, ze werden ook getoond. Het
belangrijkste onderdeel uit de projector, een echte
DLP-chip, ging ook over de tafel. Ook werd er dieper
ingegaan op het ontstaan van de kleuren in de pro
jector en werd met een voorbeeld op een LCD-scherm
direct duidelijk waarom een digitale cinema projector
superieur is aan een consumentenbeamer. De training
De apparatuur
verandert, de ca
bine blijft. Foto
Benny Untema.
ging tevens dieper in op de bediening van het toestel
en de ontmanteling van de projector. Barco geeft
alles een speciale, duidelijke naam zodat operateurs
en technici het bij telefonische hulp over dezelfde on
derdelen hebben. In het theoretische gedeelte werd
gesproken over het lampenhuis en het lichtpad van
de projector. Later op de dag volgde de praktische
uitleg. Ook hier waren de belangrijkste onderdelen
voorhanden. Dat werkte zeer verhelderend. Voor de
lunch kwamen ook alle 'boards en modules' van de
projector nog aan de orde.
Aangename aanvulling
Het praktische gedeelte van de dag vond deels
plaats in de cabine van CineMec. Daar werd een
projector ontmanteld, het lampenhuis en de filters
verwisseld en werden er testpatronen op het beeld
getoverd waarmee beeld- en projectorinstellingen
kunnen worden afgesteld. Tot slot van het praktijkge
deelte kon er een lamp worden verwisseld en werden
de daarbij behorende instellingen in de Communica-
tor-software behandeld. Tevens kregen de storings
meldingen een plaats en hoe deze met log en al te
deponeren zijn bij Barco.
Volgens Serge Pol van Movie Unlimited, dat met
vier afgevaardigden naar de cursus was gekomen,
is de cursus een aangename aanvulling op de al
aanwezige kennis. Edwin Lotz van Forum/Images uit
Groningen vond de dag best intensief en op sommige
momenten ingewikkeld, 'maar ja, wij krijgen ook pas
volgende maand onze eerste digitale projector. Ik
kan nu wel zeggen dat ik daar geen angst meer voor
heb. Laat maar komen!'
O ja, u wilt natuurlijk nog weten of alle cursisten de
toets met goed gevolg afsloten en zich een Barco
certified operator mogen noemen. Het antwoord
daarop is 'ja'.
'The architect had to be a certified genius or an authentic wacko.' (Dan Aykroyd in Ghostbusters)