Piek 'n'
mix
Welk marktaandeel haalt de Nederlandse film in 2012?
Bioscoop
PICK yN' MIX BIOSCOOPPANEL
Nieuws
uit de
wereld
van film en
bioscoop...
Nieuwe toekomst voor oude projectoren
Als Nederland de komende zomer (bijna) helemaal is
gedigitaliseerd en er in alle cabines nieuwe projectoren
naar binnen zijn gebracht, zijn er ook een heleboel
35mm-projectoren via de achterdeur verdwenen. Daar
moet nog wat mee te doen zijn, dachten ze bij YUA, wat
staat voor Young Urban Achievers. Aanleiding was de
hulp die YUA, een stichting die jongeren bij elkaar wil
brengen en hen wil helpen bij het opzetten van nieuwe
ondernemingen en organisaties, bood bij de oprichting
van Kriterion Sarajevo, naar voorbeeld van de studen-
tenbioscoop Kriterion in Amsterdam. YUA is zich nu aan
het inzetten om 35mm-projectoren, die in Nederland niet
meer nodig zijn, te verzamelen voor hergebruik in landen
waar men de stap naar digitaal nog niet kan zetten,
zoals Kosovo en Liberia. Tivoli in Leeuwarden is een van
de bioscopen die de projectoren voor dit goede doel al
beschikbaar heeft gesteld.
Meer informatie over YUA en het projectoridee is te
vinden op www.yuafoundation.org.
U&EYE Fonds
5 april opent in Amsterdam EYE de deuren van haar
nieuwe onderkomen aan het IJ. Het filminstituut wil vanaf
die dag een goede relatie met haar klanten opbouwen
en kan in deze tijd van cultuurbezuinigingen ook wel
wat extra (financiële) steun gebruiken. Vandaar dat het
U&EYE Fonds is opgericht. Wie daar aan deelneemt
krijgt een persoonlijke U&EYE Card. Afhankelijk van de
hoogte van de bijdrage komt daarop een saldo, dat de
klant kan besteden aan producten en diensten van EYE,
zoals toegangskaarten voor tentoonstellingen en films,
aankopen in de museumwinkel of consumpties in het café
en restaurant. Als participant wordt men virtueel 'eige
naar' van een 'eigen' stoel in een van de filmzalen. Er zijn
verschillende manieren om aan het U&EYE Fonds bij te
dragen. Al deze mogelijkheden maken optimaal gebruik
van de fiscale aftrekmogelijkheden omdat het geld wat
klanten inbrengen over een periode van vijf jaar wordt
omgezet in een schenking. Meer informatie hierover kunt
u vinden op www.eyefilm.nl/UenEYEfonds.
Sim van Veen,
directeur
Inspire
Piciures
fS
'Ik denk dat het aandeel Neder
landse film terug gaat naar zo'n
vijftien a zestien procent. Het fe
nomeen Cooische vrouwen komt
eens per twintig jaar voor en moet
je dus eigenlijk uit de cijfers halen.
Als totaal denk ik wel dat de markt
groeit mede gezien de sterke inter
nationale line-up in 2012. Vijftien
procent aandeel vasthouden in een
groeiende markt zou dus zo slecht
nog niet zijn.'
Dennis van
den Berg,
head of
theatrical
A-Film
Distribution
'Ik zie zo'n veertig Nederlandse titels.
Dat is een mooi resultaat; de Neder
landse filmindustrie bloeit en levert
films af waar de consument graag
op afkomt. Allesbepalend voor het
aandeel zijn titels als Alles is familie,
Het bombardement, Ushi en De ver
bouwing. Het succes daarvan zal het
marktaandeel uiteindelijk grotendeels
bepalen dat mogelijk uitkomt op vier
entwintig procent. Het aandeel in de
toekomst is sterk afhankelijk van de
overheidsbijdrage. Als die steun weg
valt wordt er minder geproduceerd,
want via private weg zijn Nederland
se producties helaas niet rendabel.
Het afzetgebied is door onze taal
simpelweg te beperkt.'
A/et Doh/e,
junior
marketing
manager
Independent
Films
'Ook in 2012 staan er prachtige
Nederlandse titels op het menu, van
volwassenfilms tot films voor de al
lerkleinsten. De consument heeft de
afgelopen jaren een ander beeld
gekregen van de Nederlandse film
die zich duidelijk heeft ontwikkeld.
De Nederlandse film is niet langer
voor een selecte groep, maar spreekt
alle lagen van de bevolking aan. Er
is voor iedere doelgroep een film
die goed aansluit, waardoor ook de
interesse groeit voor andere Neder
landse titels. Hierdoor verwacht ik dat
voor 2012 dat het marktaandeel van
de Nederlandse film niet daalt ten
opzichte van 2011
Een wisselend
panel geeft
kort antwoord
op een actuele
'Luister Cheryl, ik wil het graag klein houden.' (Tjitske Reidinga als Claire van Kampen in Cooische vrouwen)