'Gelukkig zijn er nog genoeg cowboys!'
Op locatie
HFN
INTERVIEW
INTERVIEW/OP LOCATIE
'We gaan
door de be
zuiniging
van acht
entwintig
naar acht
tien speel
films. Het
is gewoon
tien mil
joen euro
minder/
HFN
ED
Interview met FPN-directeur Marjan van der Haar
De Nederlandse film heeft een topjaar achter de rug.
Bijna een op de vier bioscoopbezoekers ging in 2011
naar een film van eigen bodem. Maar er pakken zich ook
donkere wolken samen boven de Hollandse polders, als
we Marjan van der Haar, directeur van Film Producenten
Nederland (FPN), beluisteren. 'Gelukkig zie ik ook nog
voldoende blauwe lucht om positief gestemd te blijven.
Maar ik hoop wel dat men inziet dat we het samen moe
ten doen.'
Door Jeroen Huijsdens
Toen Marjan van der Haar inmiddels een jaar geleden
als kersverse directeur van de belangenvereniging van
producenten tijdens de Nieuwjaarsbijeenkomst het podi
um van Tuschinski beklom, kon zij niet vermoeden dat het
jaar 2012 dat van 2011 zo zou overtreffen. 2011 was
goed voor de Nederlandse film, maar 2012 was enorm
goed. Toch valt er niet te ontkennen dat het rumoerige
tijden zijn voor de professionals die de motor zijn achter
al die uiteenlopende Nederlandse filmproducties.
Een marktaandeel van 22,38% voor de Nederlandse
film in 2011Wat een resultaat!
'Yes! Haha. Mooi hè? Het is echt prachtig! Maar we
hadden met Cooische vrouwen natuurlijk wel een uitzon
derlijke grote film die ook nog eens in een heel jaar viel.
We hebben ook vaak films die net in twee jaren vallen,
zoals bij News Kids en Nova Zembla. Maar ik ben echt
heel blij met dit resultaat.'
Ben je echt blij? Of ben je ook bezorgd dat er achter dit
mooie cijfer kwetsbaarheden schuilgaan? De vijf best
bezochte films trokken samen maar liefst 54% van alle
bezoekers...
'We moeten er allemaal heel blij mee zijn. Het laat zien
wat er de aflopen tien d vijftien jaar is gebeurd met
de Nederlandse film. Het toont aan wat er mogelijk is
en het laat ook de exploitanten zien waar de groei zit.
Je betrekt hen er op deze manier ook bij. De cijfers
laten zien dat Nederlanders graag naar Nederlandse
films gaan. Dus is het belangrijk om er geld in te blijven
stoppen. Je ziet het succes van Nederlands aanbod trou
wens ook op televisie. Er zijn veel Nederlandse series
en mensen kijken er graag naar. Dat is echt een enorme
winst. Maar ik ben ook bezorgd. Komend jaar is er een
bezuiniging van 5% bij het Filmfonds en dat loopt op tot
30% in 2013 en dan komen die er ook nog bij van de
Publieke Omroep waarvan wij niet weten hoe die zullen
uitpakken. We hebben daarnaast een mediafonds in
Rotterdam verloren. Tot slot hebben we een achterstand
Mor/on van der
Haar. Foto Ruud
Jonkers.
ten opzichte van het buitenland waar het steunmaatre
gelen betreft.'
Wat staat de bioscoopsector in dat opzicht concreet te
wachten?
'Als je het zo vraagt: we gaan door de bezuiniging bij
het Filmfonds van achtentwintig naar achttien speelfilms.
Het is gewoon tien miljoen euro minder.'
En wat als er dan wordt gezegd dat de 48 Nederlandse
films uit 2011 er ook te veel waren in een overvolle
markt? Datje er met achttien films en een goed markt
aandeel van de top vijf ook wel komt?
'Je moet natuurlijk wel een zeker productievolume heb
ben wil je mooie cijfers blijven produceren. Ik denk datje
toch wel achtentwintig films met steun van het Filmfonds
moet blijven maken, wil je dat voor elkaar krijgen. Als we
niks doen is er echt in no time afgebroken wat we in de
afgelopen vijftien jaar hebben opgebouwd.'
Wat zijn er voor alternatieve maatregelen te bedenken?
'Je kunt denken aan een veelbesproken tax shelter, een
fiscale maatregel waarmee het interessanter wordt om
buitenlands geld aan te trekken. Maar als wij daarmee
komen, beginnen ze in Den Haag gelijk over belasting
derving. Ik begrijp niet van deze overheid dat ze niet
beter kijken naar manieren om de economie weer aan
de gang te krijgen.'
Is er nog een andere manier waarmee je de productie
sector zo sterk kunt maken datje met minder subsidie
toch goede dingen kunt maken?
'Dan denk ik toch aan een heffing. Niet alleen op bios
coopkaartjes, maar ook op televisie, video on demand
en dergelijke. Exploitanten en distributeurs reageren
daarop natuurlijk niet onmiddellijk instemmend, maar
met de huidige cijfers in de hand kun je ook niet zeggen
dat het een slecht idee is. Ook omdat het in een land
als Frankrijk heel normaal is. Maar daar is het wettelijk
bepaald. Het zou mooi zijn als de sector het hier in
Nederland zelf zou inrichten. Dan kun je er zelf over
meedenken.'
Het Tuschinski Fonds is niet voldoende?
'Nee, absoluut niet. Dat is nu twee miljoen. Daarmee haal je
het niet om het wegvallende productievolume aan te vullen.
Dan mag je er wel een nullefje achter zetten. Serieus.'
Is er niet toch nog iets anders te bedenken?
'Bescherming van het terugverdienen van investeringen
in film. We zaten laatst te kijken hoe vaak de film De
president illegaal was gedownload. Dat was meen ik
zo'n 70.000 keer gebeurd. Maar om een download
verbod voor elkaar te krijgen, heb ik ook de overheid
nodig. Ik vind het volkomen ridicuul dat mensen films
naar binnen halen waar ze niet voor hebben betaald.'
Maar er is toch nooit een een-op-een-relatie tussen het
illegaal bekijken en het gedrag dat mensen zouden
vertonen als ze er voor moeten betalen?
'Het is moeilijk om dat soort cijfers hard te maken, maar
ik vind hoe dan ook dat mensen gewoon het recht
hebben om hun investering terug te kunnen verdienen.
Natuurlijk is het belangrijk dat de films toegankelijk zijn.
Ik vind het daarom goed dat het Nederlandse aanbod
met een dienst zoals Ximon verzameld wordt aange
boden. Wat mij betreft mag dat ook aan alle andere
aanbieders worden gehangen. Voor partijen als Apple
kost het veel tijd om met alle rechthebbenden aparte
afspraken te maken. Ximon biedt de kans
dat in een keer af te dekken. De bundeling
geeft kracht en dat is goed.'
Wat drijft producenten nog in deze tijd?
Ze willen gewoon mooie dingen maken.
Gelukkig zijn er nog genoeg cowboys die
ervoor willen gaan.'
die term cowboys, dat klinkt negatief!
'Nee, nee, zo bedoel ik dat niet. Je moet
een cowboy zijn om het voor elkaar te krij
gen. Je moet een vechter zijn, een doorzet
ter. Je moet in de zadel kunnen blijven zitten.
Als je dat niet kunt, dan red je het gewoon
bijna niet. Ik zie de producenten om mij heen
als hardwerkende ondernemers. Zij moeten
er elke keer voor knokken om een project
van de grond en afgerond te krijgen.'
Venlo bouwt aan CityCinema
De planning is dat op twaalf twaalf twaalf, op 12 de
cember 2012 dus, de deuren feestelijk worden ge
opend van de nieuwe bioscoop CityCinema in Venlo.
In april gaat de eerste spade de grond in op de locatie
op de Picardie in de historische binnenstad. CityCinema
krijgt vier zalen met een capaciteit van in totaal 488
stoelen en dient ter vervanging van de inmiddels geslo-
'"mhuis De Nieu
we Scène
Il krijgt een
plek binnen
het nieuwe
complex.
Exploitant
4 - wordt Joep
Caubo die
(ook eigenaar
is van ser
vicebioscoop
Luxor in Reu
ver. Caubo komt uit een roemruchte bioscoopfamilie:
zijn over-overgrootvader richtte in 1907 het City The
ater op. Venlo kende in de jaren dertig van de vorige
eeuw vijf aparte bioscopen, met elk meerdere zalen.
Van deze bioscopen heeft alleen City zich tot in de
jaren negentig kunnen handhaven. Lange tijd was het
de oudste bioscoop van Nederland. Nu keert de naam
Caubo met CityCinema dus weer terug in Venlo.
De Nieuwe Kolk nieuw in Assen
De bioscoop in Assen keert half maart weer terug op
de plek waar hij zes jaar geleden vandaan moest.
Het oude pand van Theater De Kolk, waarin ook drie
bioscoopzalen waren gevestigd, was zo lek als een
mandje waardoor het personeel bij regenval met em
mers door het pand liep. Terwijl de bioscoop onderdak
vond in een noodgebouw aan de Weverstraat, verrees
op de oude locatie een gloednieuw gebouw met de
naam De Nieuwe Kolk, een culturele ontmoetingsplek
waar theater, bioscoop, het Centrum Beeldende Kunst
en de Bibliotheek Assen een eigen plek hebben ge
kregen. De bioscoop heeft vijf volledig digitale zalen
waarvan er drie geschikt zijn voor het vertonen van
3D-fi!ms. Assen krijgt ook de beschikking over signifi
cant meer stoelen, in De Nieuwe Kolk kunnen 810 be
zoekers een plekje vinden. Bioscoop De Nieuwe Kolk
wordt zaterdag 10 maart feestelijk geopend met het
internationale filmfestival Vrouw&Film.
'Tijd bestaat niet hè?' (Kees Geel als Simon in Simon)
'Plannen worden bedacht, dan gebeuren er dingen en dan worden de plannen weer aangepast.' (Ton Kas in Plan Q