Kritieke massa voor de luwe uren
MARKETING
HFN
'Hef is heel
leuk om te
bakkeleien
over wat je
wilt zien/
We Want Cinema
Zelf bepalen welke film in jouw favoriete bioscoop
wordt vertoond en vervolgens jouw vrienden uitnodi
gen om een kaartje te kopen. Dat is de essentie van We
Want Cinema, een on demand-dienst van Amstelf ilm
die begin mei van start gaat. 'Wie weet zit er wel een
Franse enclave in Groningen.'
Door Jan van Houten
Video on demand, waarbij je thuis - hetzij alleen
of met vrienden - heel gemakkelijk een filmpje kunt
kijken, is bezig gemeengoed te worden. Uniek in de
wereld is het nieuwe initiatief van Amstelfilm waarbij
je zelf kunt bepalen welke film je in de bioscoop
kunt beleven. Vorig jaar werd er geoefend met de
Jukebox Nights, het concept waarbij het publiek kon
kiezen uit vijf vooraf geselecteerde films. Algemeen
directeur Marieke Jonker van Amstelfilm vroeg zich
toen in HFN af of het Nederlandse publiek wel zit te
wachten op meer invloed op wat je in een bioscoop
zaal kunt zien. 'Volmondig ja', zegt ze nu. 'Het is heel
leuk om te bakkeleien over wat je wilt zien.'
Op de site van We Want Cinema kun je vanaf mei on-
line bepalen welke film je waar en wanneer wilt zien.
Je koopt meteen jouw eerste kaartje en daarna ga je
via de social media actief op zoek naar gelijkgestem
den die ook een kaartje willen kopen. Vrienden, maar
ook onbekenden met dezelfde filmsmaak. 'Er moet
een kritieke massa worden gehaald om een voorstel
ling rendabel te maken', aldus Marieke Jonker. 'Mocht
je de grens niet halen, dan krijg je het geld van jouw
kaartje teruggestort op jouw bankrekening.'
Een derde
De kritieke massa is afhankelijk van de grootte van
de zaal, maar ook van het tijdstip. 'We Want Cinema
is vooral bedoeld voor de luwe uren', aldus Marieke
Jonker. 'Op maandagochtend hoeven minder mensen
in een zaal te zitten om toch een rendabele voorstel
ling te hebben.' Het minimum aantal verkochte kaart
jes wordt berekend met een ingewikkelde formule
waarbij de vergoedingen voor de distributeur en de
exploitant worden meegenomen. Volgens Jonker
ligt de grens nooit boven een derde van de zaalca
paciteit. 'Voor een zaal van 80 stoelen heb je zo'n
drieentwintig mensen nodig.'
Voor de programmeur van het filmtheater, inmiddels
doen er zo'n twintig mee, zijn de risico's gering, le
dere maandagochtend is het duidelijk of de We Want
Cinema-voorstellingen doorgaan voor de daaropvol
gende speelweek. Zo niet, dan zijn de slots zelf in te
Marieke Jonker
geeft uitleg.
vullen. In de middag een filmpje regelen om die 's
avonds in de plaatselijke bioscoop te bekijken, dat zit
er dus niet in. Je moet als initiator op tijd werven om
jouw voorstelling door te laten gaan. Zo'n deadline
is volgens Marieke Jonker geen probleem. 'Wij
Nederlanders willen toch altijd plannen. Niet alleen
individuen kunnen een film initiëren, ik ben vooral
benieuwd hoe clubs en organisaties van deze dienst
gebruik gaan maken.'
Hitchcock-liefhebbers
De industrie zal volgens Marieke Jonker veel baat
hebben bij We Want Cinema. 'Je weet waar de
horrorfans zitten, je krijgt inzicht waar de Hitchcock-
liefhebbers wonen. Wie weet is er wel een Franse
enclave in Groningen die gek is op de Franse cinema.
Die kennis is voor distributeurs en exploitanten handig
bij het inplannen van nieuwe titels.'
Begin mei gaat Amstelfilm beginnen met de beta
versie van We Want Cinema. Dan is er een catalogus
beschikbaar van honderden titels, met titels varië
rend van Pantserkruiser Potemkin tot De gelukkige
huisvrouw. In de lijst staan uiteraard alle Amstelfilm-
films, maar ook A-Film, Dutch FilmWorks en Benelux
Film Distributors doen mee. EYE heeft driehonderd
titels beschikbaar gesteld en Cinema Delicatessen
biedt documentaires aan. 'Ook kun je het Polygoon
Journaal aanvragen', vertelt Jonker trots. 'Leuk om
jouw verjaardag te vieren met het journaal van jouw
geboortedag.' De komende maanden komen er flink
wat titels bij, zelfs de grote studio's hebben interesse
getoond. In september wordt We Want Cinema
groots gelanceerd.
'We'll all grow up one day, Meg. We might as well knów whdt we want.