Films, cijfers en condities INTERVIEW 'Ik heb nooit een vak ge leerd, dus dan heb je toch een probleem als je je werk niet leuk vindt' Bioscoopprogrammeur Peter van der Stap neemt afscheid Niet iedereen zal er zich direct bewust van zijn, maar het met prepensioen gaan van filmprogrammeur Peter van der Stap van Jogchem's Theaters markeert op nieuw het einde van een tijdperk in het Nederlandse bioscoopbedrijf. Door Jeroen Huijsdens Wie het over Jogchem's Theaters heeft, heeft het natuurlijk over Jan en Wil van Dommelen, de broers die het voormalige familiebedrijf jarenlang leidden. Hoezeer zij, en met name Jan van Dommelen, in de jaren 80 en 90 ook bepalend waren voor de koers van de onderneming, het was Peter van der Stap die samen met Jan van Dommelen een stempel drukte op de filmprogrammering van de belangrijke onderneming. Hij bleef dat ook doen, nadat de marktverhoudingen - onder meer als gevolg van het vertrek van Jan van Dommelen bij JT - alweer flink waren veranderd. Showroom 1 juni jongstleden kwam er officieel een einde aan de filmloopbaan van Van der Stap en daarmee ook aan een tijdperk bij de firma uit Bunschoten. De loopbaan van Van der Stap startte in bioscoop Thalia in Den Haag. 'Ik begon op mijn achttiende bij mijn vader in de zaak. Na zes jaar, toen Thalia dichtging, ben ik in Luxor in Dordrecht gaan werken.' De overstap naar Jogchem's Theaters kwam in 1976 toen Peter, die op dat moment als programmeur werkte bij Wolff, door JT-directeur Martijn Sanders werd gevraagd het team te komen ver sterken. 'Vanaf dat moment was ik niet meer welkom in de showroom van Wolff waar de programmeurs van JT en Wolff samen naar films keken', vertelt Peter lachend. 'Daarom zijn we de films daarna in het Grand Théatre in Amersfoort gaan screenen.' Vak Omdat het exploitantenbloed bij Van der Stap wel in de aderen zit, is de vraag gerechtvaardigd of hij nooit de behoefte heeft gevoeld om zelf bioscopen te exploite ren. 'Ach nee,' zegt Van der Stap oprecht, 'ik was niet voldoende onderlegd om bioscopen te kunnen runnen, vind ik. Daarnaast vond ik het leuker om films te kijken en met het huren ervan bezig te zijn. En met cijfers en condities.' Hij vervolgt: 'Ik heb uiteindelijk zo'n vijfen veertig jaar de programmering van bioscopen mogen doen. Daar heb ik mazzel mee gehad. Ik heb nooit een vak geleerd, dus dan heb je toch een probleem als je je werk niet leuk vindt'. Peter van der Stap Van Dommelen Als er wordt gevraagd naar de carrièrehoogtepunten, zegt Van der Stap: 'De samenwerking met Jan van Dommelen is er een geweest die veel indruk heeft gemaakt. We waren heel verschillend, maar voelden el kaar ook erg goed aan. Ik durf gerust te stellen dat Jan van Dommelen een van de beste bioscoopexploitanten van na de oorlog is geweest.' En zijn er andere mensen geweest met wie het goed klikte? Van der Stap kiest zijn woorden zorgvuldig: 'Je moet altijd oppassen dat je mensen niet tekort doet, maar met Robbert Wijsmul- ler (voormalig eigenaar van Concorde Film; red.) en Marleen Pagrach (filmboeker bij onder meer Gofilex, Concorde en Warner Bros.; red.) heb ik erg prettig sa mengewerkt. Daarnaast was het ook altijd leuk om met Dirk de Lille en Martin Ruttenberg te kunnen werken. En laat ik natuurlijk Judith Vulto op het hoofdkantoor van Jogchem's Theaters niet vergeten.' Toekomst Natuurlijk moet er ook even in de toekomst worden geke ken. Is die florissant voor het bioscoopbedrijf volgens de man die zijn hele loopbaan moest inschatten welke films het beste geboekt konden worden? Van der Stap: 'Het gaat alleen nog maar beter worden met het bioscoopbe zoek. De complexen die nu nog aan vervanging toe zijn, zullen plaats maken voor nieuwe theaters. Dat zal groei tot gevolg hebben. Ik denk dat Nederland over vijfjaar 33 miljoen bioscoopbezoekers telt.' En wat biedt de toekomst Van der Stap zelf? Hoe gaat hij straks de tijd invullen? 'Ik ga lezen, concerten bezoe ken en films kijken. Maar nu films die ik zelf echt wil zien', zegt hij glimlachend. 'Ik heb fotografie altijd erg leuk gevonden, maar nooit wat mee gedaan. Dus daar ga ik mij ook maar eens mee bezighouden. Ik wil ook nog wat reizen gaan maken. Ik heb New York pas kortgeleden ontdekt. Daar wil ik elk jaar wel een weekje heen.' 'You're not to be written out of history.' (Ewan McGregor in The Ghost Writer)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 29