Films, cijfers en condities
INTERVIEW
'Ik heb
nooit een
vak ge
leerd, dus
dan heb je
toch een
probleem
als je je
werk niet
leuk vindt'
Bioscoopprogrammeur Peter van der Stap neemt afscheid
Niet iedereen zal er zich direct bewust van zijn, maar
het met prepensioen gaan van filmprogrammeur Peter
van der Stap van Jogchem's Theaters markeert op
nieuw het einde van een tijdperk in het Nederlandse
bioscoopbedrijf.
Door Jeroen Huijsdens
Wie het over Jogchem's Theaters heeft, heeft het
natuurlijk over Jan en Wil van Dommelen, de broers
die het voormalige familiebedrijf jarenlang leidden.
Hoezeer zij, en met name Jan van Dommelen, in de
jaren 80 en 90 ook bepalend waren voor de koers
van de onderneming, het was Peter van der Stap die
samen met Jan van Dommelen een stempel drukte op
de filmprogrammering van de belangrijke onderneming.
Hij bleef dat ook doen, nadat de marktverhoudingen
- onder meer als gevolg van het vertrek van Jan van
Dommelen bij JT - alweer flink waren veranderd.
Showroom
1 juni jongstleden kwam er officieel een einde aan de
filmloopbaan van Van der Stap en daarmee ook aan
een tijdperk bij de firma uit Bunschoten. De loopbaan
van Van der Stap startte in bioscoop Thalia in Den
Haag. 'Ik begon op mijn achttiende bij mijn vader in de
zaak. Na zes jaar, toen Thalia dichtging, ben ik in Luxor
in Dordrecht gaan werken.' De overstap naar Jogchem's
Theaters kwam in 1976 toen Peter, die op dat moment
als programmeur werkte bij Wolff, door JT-directeur
Martijn Sanders werd gevraagd het team te komen ver
sterken. 'Vanaf dat moment was ik niet meer welkom in
de showroom van Wolff waar de programmeurs van JT
en Wolff samen naar films keken', vertelt Peter lachend.
'Daarom zijn we de films daarna in het Grand Théatre
in Amersfoort gaan screenen.'
Vak
Omdat het exploitantenbloed bij Van der Stap wel in de
aderen zit, is de vraag gerechtvaardigd of hij nooit de
behoefte heeft gevoeld om zelf bioscopen te exploite
ren. 'Ach nee,' zegt Van der Stap oprecht, 'ik was niet
voldoende onderlegd om bioscopen te kunnen runnen,
vind ik. Daarnaast vond ik het leuker om films te kijken
en met het huren ervan bezig te zijn. En met cijfers en
condities.' Hij vervolgt: 'Ik heb uiteindelijk zo'n vijfen
veertig jaar de programmering van bioscopen mogen
doen. Daar heb ik mazzel mee gehad. Ik heb nooit een
vak geleerd, dus dan heb je toch een probleem als je je
werk niet leuk vindt'.
Peter van der
Stap
Van Dommelen
Als er wordt gevraagd naar de carrièrehoogtepunten,
zegt Van der Stap: 'De samenwerking met Jan van
Dommelen is er een geweest die veel indruk heeft
gemaakt. We waren heel verschillend, maar voelden el
kaar ook erg goed aan. Ik durf gerust te stellen dat Jan
van Dommelen een van de beste bioscoopexploitanten
van na de oorlog is geweest.' En zijn er andere mensen
geweest met wie het goed klikte? Van der Stap kiest
zijn woorden zorgvuldig: 'Je moet altijd oppassen dat
je mensen niet tekort doet, maar met Robbert Wijsmul-
ler (voormalig eigenaar van Concorde Film; red.) en
Marleen Pagrach (filmboeker bij onder meer Gofilex,
Concorde en Warner Bros.; red.) heb ik erg prettig sa
mengewerkt. Daarnaast was het ook altijd leuk om met
Dirk de Lille en Martin Ruttenberg te kunnen werken. En
laat ik natuurlijk Judith Vulto op het hoofdkantoor van
Jogchem's Theaters niet vergeten.'
Toekomst
Natuurlijk moet er ook even in de toekomst worden geke
ken. Is die florissant voor het bioscoopbedrijf volgens de
man die zijn hele loopbaan moest inschatten welke films
het beste geboekt konden worden? Van der Stap: 'Het
gaat alleen nog maar beter worden met het bioscoopbe
zoek. De complexen die nu nog aan vervanging toe zijn,
zullen plaats maken voor nieuwe theaters. Dat zal groei
tot gevolg hebben. Ik denk dat Nederland over vijfjaar
33 miljoen bioscoopbezoekers telt.'
En wat biedt de toekomst Van der Stap zelf? Hoe gaat
hij straks de tijd invullen? 'Ik ga lezen, concerten bezoe
ken en films kijken. Maar nu films die ik zelf echt wil zien',
zegt hij glimlachend. 'Ik heb fotografie altijd erg leuk
gevonden, maar nooit wat mee gedaan. Dus daar ga ik
mij ook maar eens mee bezighouden. Ik wil ook nog wat
reizen gaan maken. Ik heb New York pas kortgeleden
ontdekt. Daar wil ik elk jaar wel een weekje heen.'
'You're not to be written out of history.' (Ewan McGregor in The Ghost Writer)