welke vóór beëindiging van het boekjaar ontvangen zijn, komen hierop neer, dat in Amerika verschillende filmproducenten de auteursrechten voor de muziek, welke in de geluidsfilms opgeno men wordt, aangekocht hebben, zoodat deze films overal, zonder dat iemand aanspraak op betaling van muziekauteursrechten kan maken, gedraaid kunnen worden. Dit systeem schijnt echter nog niet als regel ingevoerd te zijn. Wie is overigens tot het innen van muziekauteursrechten ge rechtigd? In ons land heeft een maatschappij met een langen Franschen naam: „Société Générale Internationale de 1'Edition Phonographi- que et Cinématographique", waarvan de Agent général voor Ne derland blijkt te zijn de heer D. C. K o f f i e b e r g, zich opge worpen tot de gemachtigde, die voor „sprekende en musiceerende" films atueursrechten heeft te heffen. Het Hoofdbestuur heeft den heer Koffieberg, die zelfs reeds een passe-partout voor alle bioscooptheaters bij het Bondssecretariaat aangevraagd heeft, teneinde ter controleering van de vertoonde films gratis toegang in de bioscopen te verkrijgen, verzocht den Bond te willen toonen de officieele stukken, waaraan des heeren Koffieberg's bevoegdheid ontleend kan worden om auteursrechten te heffen. Genoemde heer, die in een conferentie met het Hoofdbestuur eerst toegezegd heeft die stukken ten spoedigste bij den Bond te zullen inzenden, heeft later schriftelijk bericht, „dat zijn Société eerst dan zal kunnen overgaan tot het overleggen van bewijzen als zijnde gerechtigd auteursrechten te heffen voor sprekende en musiceerende films, wanneer hij in een of ander theater een com positie hoort, welke tot het repertoire van deze Société behoort". Het Hoofdbestuur heeft begrijpelijkerwijs niet voldaan aan het verzoek van den heer Koffieberg om hem een gratis toegangskaart voor de bioscooptheaters te geven. Buitendien heeft het den leden in overweging gegeven zich eerst om inlichtingen tot het Bondssecretariaat te wenden, alvorens overeenkomsten inzake de betaling van muziekauteursrechten voor het uitbrengen van geluidsfilms met wie ook aan te gaan. Regeeringstoezicht op de muziekauteursrechtbureaux. Zoo is het vraagstuk der muziekauteursrechten in elk opzicht m een nieuw stadium getreden. De oplossing ervan zal wellicht vergemakkelijkt worden, wan- 10

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 1929 | | pagina 10